UTSTILLINGSARKIV

 

Marit Benthe Norheim: Mitt skip er lastet med liv

18.01 - 03.03.24

Marit Benthe Norheim støper sine monumentale skulpturer i betong og kjærlighet. Med en sterk forankring i fellesskap, inkludering og omsorg baner prosjektene hennes nye veier, knytter bånd mellom mennesker, og oppfordrer til å overkomme ulikheter. Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere en stor retrospektiv utstilling med Norheims arbeider, fra akademitidens aller første verk til helt ferske skulpturer fra atelieret i Danmark. Mitt skip er lastet med liv er den største presentasjonen av Norheim i Norge noensinne, og fyller hele villaen og skulpturparken med mektige skikkelser i betong.

 

ANA RITA ANTÓNIO: WHITE ELEPHANTS; ODDS AND ENDS

02.11 - 17.12.23

Kunstnernes arbeidsmetode består av å sanke og samle, med det frakoblede og fragmenterte som utgangspunkt. I sin praksis inntar António rollen som en slags kunstner-arkeolog – en som både belyser og betviler gjenstandenes natur, og ser ironien i deres potensiale. Arkeologien omfavnes som en kreativ metode, som kan utforske forholdet mellom sannhet og fiksjon.


 

AYATGALI TULEUBEK: I HEAR ALL THESE NEWS, BUT I CAN’T HEAR A SINGLE “I LOVE YOU”

02.11 - 17.12.23

Ayatgali Tuleubeks praksis tar utgangspunkt i en uro over at verden beveger seg teknologisk, og dermed også politisk, utenfor vår kontroll. I utviklingen kan kunstneren oppleve å bli fanget mellom trangen til å handle umiddelbart og den tilsynelatende nytteløsheten i aktivisme. Denne konteksten har sendt Tuleubeks tanker tilbake til hans egen foreldregenerasjon, som ikke var i stand til å uttrykke seg fritt i offentligheten i den tidligere Sovjetunionen, og dermed var begrenset til samtaler rundt kjøkkenbordene sine; et intimt forum med nære venner.

 

Icaro Zorbar: Koreografi #1

07.09 - 17.12.23
Prosjektrom Carl Berner

I installasjonene sine konfigurerer Icaro narrativ hvor ulike teknologier opptrer i poetiske omgivelser. Installasjonen Koreografi #1 består av tekst og video forent i et landskap av papp. Zorbar har gjennom hele sitt kunstnerskap undersøkt forholdet mellom objekter og narrativ, og opplevde etter hvert at han stadig vendte tilbake til det samme objektet – spilledåsen. Når spilledåsen ble løsrevet fra sin oppgave som motor i et smykkeskrin, fikk den en egen karakter – en klumsete og perfekt liten maskin, med egne bevegelser og uttrykk.

 

ODDVAR I. N. DAREN: TREETS GEOMETRI

20.04 - 26.11.23

Prosjektet Treets geometri tar bolig i det ærverdige gamle eiketreet i Villa Furulunds hage. Treet har stått der siden før huset ble bygget i 1878, og er trolig eldre enn alle bygningene i området. I likhet med Darens tidligere tre-prosjekter forholder verket seg til menneskets systemer for måling og avgrensning, noe som står i kontrast til treets egen virkelighet. De utgjør et midlertidig fellesskap, som samtidig utfordres og støttes av hverandre.

 

Lytt til naturens stemme

Jubileumsutstilling - SA Steinskulptur 75 år

Andrea Bakketun / Marit Følstad / Magdalena Kotkowska / Eirik Senje / Nico Widerberg / Kiyoshi Yamamoto / Odin Øistad / Nils Aasland

07.09 - 22.10.23

Verkstedet SA Steinskulptur fyller 75 år, og i den anledning inviterer vi til jubileumsutstillingen Lytt til naturens stemme hos Norsk Billedhoggerforening. I 1948, like etter krigen, åpnet Steinskulpturs verksteder på Helsfyr i Oslo. Verkstedet på Helsfyr er et av Norges eldste fellesverksteder for monumentalskulptur i kontinuerlig drift, og står bak en rekke sentrale monumenter. Gjennom 75 års drift har også gravmonumenter stått sentralt i Steinskulpturs produksjon. Allerede i 1951 gjorde Steinskulptur et større prosjekt viet gravsteiner – målet var å fornye og forskjønne norske gravplasser. Som en forlengelse av denne tanken presenterer Norsk Billedhoggerforening Lytt til naturens stemme, som del av samtalen om gravminnets form og funksjon. Åtte kunstnere er invitert til å gjøre en ny tolkning av hvordan fremtidens gravminner kan se ut – hvordan hedrer vi de døde i dag, og hvordan skal vi minnes de døde i fremtiden? Velkommen til fremtidens minnesmerker over de døde.

 

Andreas Olavssønn Rongen: sjuende som selvisk form

07.09 - 22.10.23
Utsikten

Utstillingen sjuende som selvisk form er en del av et pågående prosjekt som omhandler tilstander av, eller former for, tilstedeværelse. Med utgangspunkt i stedsspesifikke hendelser, historier og bevegelsesmønstre forsøker Andreas gjennom utstillingen å belyse fysiske erfaringer fra en tiltagende innsnevret offentlighet. Filtrert gjennom fiksjon, misforståelser og spekulasjon inngår disse erfaringene som et tematisk bakteppe for skulpturell intervensjon, og knytter arbeidene til et sted og et tidsrom.

 

Hedda Hørran: Lykke til Hedda Hørran

23.06 - 22.10.23
Skulpturparken

Hedda Hørran arbeider primært med skulptur, installasjon og tekst, og har til denne utstillingen produsert elleve store skulpturer som utgjør en totalinstallasjon. Skulpturene ligner fugleskremsler, men er delvis laget av fuglemat og vil i stedet trekke fugler til seg. Sammen gir de inntrykk av å være en gruppe særegne individer, som med sin kombinasjon av materialer trekker linjer mellom urbanitet og natur. Utstillingen er levende og eksisterer midlertidig, den er en historie som fortelles gjennom sommeren og høsten 2023, og kun da.

 

purpose core: dekadens logikk

23.06 - 13.08.23
Prosjektrom Carl Berner

Kunstnerduoen PURPOSE CORE, Ihra Lill Scharning (f. 1986) og Katarina Skjønsberg (f. 1987), ble til i 2013. PURPOSE CORE jobber ut fra ideen om at “kunsten er livet” - en metode som bestemmer at ingenting er uaktuelt når den kreative flyten er kraftfull og en arbeidsplan følges. Med ufravikelige regler etterstreber de å nå så mange som mulig med en variasjon av løsninger for tilgjengeliggjøring av kunsten, og deres første soloutstilling presenterer et utvalg fra det omfattende og fragmenterte samarbeidet.

 

marius presterud: smoke breather

25.05 - 02.07.23
Utsikten

Smoke Breather formidler tematikker som global oppvarming, økosystemisk kollaps, pandemi, håpløshet, hjemløshet og fangenskap, men hinter også om trøst gjennom medlidenhet for andre vesener hvis liv har blitt forstyrret som resultat av moderne byutvikling og menneskelige aktiviteter. Utstillingstittelen kan henvise til en tilpasning av livet til en klode som står i brann.

 

tor erik bøe: pity fuck puddle

25.05 - 02.07.23

I utstillingen PITY FUCK PUDDLE inviteres publikum inn i Tor Erik Bøes innerste følelser, tanker og smerter. Skulpturene utforsker bekymringer som er dypt personlige – oppbevaringskassene kan være en snikende påminnelse om bagasjen som aldri ble pakket ut eller ting som ble pakket bort. Studenthjem som aldri fant veien inn i voksenlivet, tingene til avdøde besteforeldre. Bagasje og minner vi ikke lenger kan forholde oss til, men som vi ikke kan kaste, som vi har lagret for å unngå å håndtere.

 

helene førde: urscener

06.03 - 16.06.23
Prosjektrom Carl Berner

Ved hjelp av håndfarget tekstil, speil og lys tilbyr visningsrommet en magisk oase i et travelt gjennomfartsområde. Mennesker i transitt oppfordres til å stoppe opp, men hvilken historie bærer den reisende og hva har en hule å tilby? Gjennom installasjonen utforsker Helene Førde betydningen av hva et rom for tilflukt kan være, kontrasten mellom stillstand og bevegelse, og hva tilhørighet kan bety.

 

BENTE STOKKE: VILLA FURULUND

06.03 - 07.05.23

Bente Stokke har latt seg fascinere av huset Villa Furulund som nettopp et hus, med husets slekt- og bygningshistorie. Før Norsk Billedhoggerforening flyttet inn i 1967 var huset en privat bolig, bygget av familien Hiorth i 1878. Utstillingens stedsspesifikke installasjoner utforsker forholdet mellom tid, sted og mennesker, og tilbyr et nytt perspektiv på hva det vil si å «gå igjen».

 

Morten Jensen Vågen: Pillars of Society

19.01 - 05.03.23

En gullklokke, en fotball, et bildekk – disse og mange andre gjenkjennelige objekter fra hjemmet og byrommet er stablet sammen i ustødige pilarer i galleriet, som en slags skulpturelle trofeer. I ekte gjør-det-selv-stil har Morten Jensen Vågen kuttet, bøyd, hamret, spraymalt og sveiset sammen aluminiumsplater til gjenkjennelige objekter, med referanse til industrier som har vært både viktige og problematiske for samfunnet. Som et bilde på samfunnet indikerer skulpturene trøbbel. Fjernes et objekt fra pilarene, vil de falle sammen.

 

PETRA DALSTRÖM: C A R R I E R S

26.08.22 - 15.01.23
Prosjektrom Carl Berner

Tiden i visningsrommet er løsrevet fra naturens rytme. Prosjektrom Carl Berner er innhyllet i en dyprød farge, og en vifteformet skulptur er festet på veggen. Ved hjelp av en sensor kan den forbipasserende sette viften i bevegelse og aktivere en svak luftstrøm som forplanter seg videre i rommet, hvor en rekke skulpturer ligger spredt ut.

Noen av materialene forsøker å fange vinden – råsilke i spindelvevsformasjoner, gresstrå og flettede blader som ligner seil. Andre skulpturer fremstår mer jordbundne. En overdimensjonert frøkapsel har dumpet ned på gulvet, og en gipsblokk blottlegger fossillignende avtrykk av ukjente skapninger. Et av verkene utvikles etter hvert som tiden går, vann fordamper, og et fnokk folder seg langsomt ut.

 

ANANDA SERNÉ: LIQUID WHISTLE

2.12.2022 - 15.01.2023

Hva drømmer sangfugler om?

Under en av mange søvnløse netter ble Ananda Serné fascinert av en artikkel om sangfugler som øver på melodier i søvne. For å lære mer om fenomenet, kontaktet Serné en nevrobiolog og spesialist innen taleutvikling, som har forsket på hvordan søvn spiller en sentral rolle i læringsprosessen hos sangfugler. Kanskje gjelder dette også andre dyr? Og hva med mennesket?

 

ØYVIND NOVAK JENSSEN: UT I VÅR SKOG: ALIEN LOVER

2.12.2022 - 15.01.2023

Utstillingen UT I VÅR SKOG: alien lover er både en installasjon, en kulisse og en julekalender. Øyvind Novak Jenssen bruker humor og lekne metoder for å etablere et surrealistisk narrativ som på mange måter overlapper med utfordringer som menneskeheten står ovenfor. Elementene i utstillingen har sine egne funksjoner i tillegg til å fungere som komponenter i en kalender som følger utstillingens første måned. Annenhver dag aktiveres Instagram av den såkalte «utenomjordiske» ALIEN LOVER, som på forskjellig vis gjør det tydelig at menneskenes herjing på jorden har uante konsekvenser. Lite visste vi at måten vi forbruker jorda på også skulle ha innvirkning på vår potensielle relasjon med intelligent liv fra verdensrommet.

KARIN BLOMGREN: PÅ NÅGOT SÄTT TYNGER DEt EN

20.10 - 27.11.2022

Karin Blomgren skaper romlige installasjoner der den fysiske opplevelsen av arbeidet står i sentrum. I sin praksis har hun fordypet seg i leire og andre flyktige materialer, som hun kombinerer med utforskning av romlighet og fysikalitet. I arbeidene hennes understrekes ofte kroppens ubetydelighet og skjørhet i forhold til omverden gjennom bruk av store volumer og tyngdekraftens påvirkning på ulike materialer. Installasjonen i utstillingen besitter en uviss mengde kraft som er plassert i spenn over tilskuerne, strukket til dets mekaniske grense hvor vektens iboende handlekraft spiller hovedrollen.

 

CAMILLA STEINUM: MØNSTER FLOKE

20.10 - 27.11.2022

Installasjonen i utstillingen «Mønster Floke» består av en flokk fugler. Fuglens fremtoning er avhengig av betrakterens perspektiv. Er det duer eller villgjess? Vingene går begge retninger og veien fuglen flyr endrer seg dermed også avhengig av hvordan man ser. Steinum leker med blikket vårt, hvordan påvirker forventningene våre oppfatninger? Gjennom fysisk erfaring, haptiske visuelle og akustisk stimuli forsøker Steinum å hjelpe oss med å orientere oss, i kroppen vår, men også i selve kunstrommet.

 

Kobie nel: mother’s ectoplasm

26.08 - 09.10.2022

Nels iscenesatte installasjoner er ofte produsert like mye for henne selv som for publikum. Installasjoner hvor hun tar besøkende med på en selvransakelsesprosess gjennom å utfordre våre instinkter og spontane reaksjoner. Prosjektene hennes er et resultat av lengre perioder med undersøkelser av ofte mindre kjente historier eller myter, undersøkelser som etterstreber å utvide både Nels og publikums bevissthet om universet vi befinner oss i.

 

LINDA LERSETH: LINDA

26.08 - 09.10.2022
Utsikten

Utgangspunktet for Lerseths virke er en nysgjerrighet ovenfor tingenes plass og betydning i vår hverdag. Hennes praksis er basert i en holistisk tankegang hvor alle ting og materialer er uløselig knyttet sammen, og i konstant endring. Ikke bare i et økologisk kretsløp, men også i et nettverk av subjektive og kulturelle referanser. Hun lar seg inspirere av lagene av informasjon som ligger i alle materialer og ting, og tar ofte utgangspunkt i det som ligger i periferien av vår oppmerksomhetssone; ting som vanligvis går under radaren.

 

YAMILE CALDERON: OSLO STORIES

28.01 - 14.08.2022
Prosjektrom Carl Berner

“Da jeg flyttet til Norge i 2001 visste jeg ingenting om landet, og noen fortalte meg at det var et av de rikeste landene i verden. Jeg ble skuffet fordi Oslo ikke så ut som hovedstaden i et velstående land. Det tok tid å forstå det norske sosialdemokratiet. I løpet av disse årene har jeg sett Oslo og det norske samfunnet endre seg. I 2009 flyttet jeg til Carl Berner og har siden den gang gått fordi Carl Berners prosjektrom nesten hver dag, og jeg har alltid ønsket å lage en stedsspesifikk videoinstallasjon for stedet.”

 

ANDERS HOLEN: NULL

13.05.2022 - 26.06.2022

Det henger en flimrende, transparent skulptur i galleriets inngangsparti, en lampe som langsomt beveger seg mellom lys og mørke. Glasset er blåst til en arkitektonisk form som huser en vindeltrapp. Skulpturen blinker først sakte, som en datamaskin i dvale. Så intensiveres blinkingen. Snart beveger lyset seg i et tempo som forskere mener kan fjerne mørk materie fra hjernen, den samme materien som kobles til forvitring av hukommelsen. Skulpturens lys påvirker betrakteren - det arbeidet viser frem, virker samtidig i den som ser det.

 

YNGVILD SÆTER: CATHEDRAL

25.03.2022 - 01.05.2022

Yngvild Sæters svært taktile og fascinerende skulpturelle verk er satt sammen av en rekke gjenkjennelige objekter som refererer til et bredt spekter av visuelle uttrykk og subkulturer som for eksempel MC-miljøer, sjamanisme, gotisk symbolikk, punk, straight-edge og SM-kulturer, biomekanikk, middelalderlegender, psykoanalyse og nevrologisk vitenskap. Utstillingens tittel, Cathedral, refererer til Sæters dødsopplevelse som hun beskriver som å gå inn i en stor, hellig og lys sal med alter, våpenskjold og skytsengler kretsende rundt seg. Verkene i utstillingen referer til livets skjørhet sett gjennom våre forgjengelige kropper basert på Sæters møte med sin egen dødelighet. Som en slags skulpturell overlevelsesmekanisme er de et bilde på Sæters egen kamp, der styrken kommer fra hennes egen unike indre verden og menneskets tilknytning til det som ligger utenfor vår fatteevne.

 

RIKKE LUNDGREEN OG ANNA CARIN HEDBERG: YOU WILL HAVE MEMORIES

28.01.2022 – 13.03.2022

I den første delen av attenhundretallet ble det grunnlagt samlinger med gipsavstøpninger over hele Europa, en av de største er Den Kongelige Afstøbningssamling i København med over 2500 skulpturer. Men i dag har gipsskulpturene blitt periferi. I flere museer, som i København, blir gipsskulpturer pakket ned og er ikke lenger en prioritet. I denne utstillingen har kunstnerne Rikke Lundgreen og Anna Carin Hedberg utforsket og dokumentert utvalgte gipssamlinger ved hjelp av avstøpninger, film, fotografi og lydopptak. 

 

GUNNHILD TORGERSEN: BUNNTONE

26.11.2021 - 23.01.2022

En gjennomgående metode i Torgersens arbeid er innsamling og bearbeiding av materiale med en konkret historie, eller funksjon. Skulpturene i utstillingen er basert på naturmaterialer hentet fra ulike geografiske steder over tid, med det til felles at de relaterer seg til havbunnen. Gjennom reiser har hun samlet leire, sand og stein, og studert havets bevegelser både i nåtid og i geologisk dyp tid.

 

SERINA ERFJORD: YOU ONCE TOLD ME

26.11.2021 - 23.01.2022

Arbeidet You Once Told Me består av en eldre, sliten brunmalt arbeidsbrakke som er plassert i Billedhoggerforneningens skulpturpark midlertidig. Dersom man går inn i brakken, vil man se at den er delt inn i tre rom, et lysere inngangsparti og to mørkere fløyer. Rommene er tomme, men i det teppebelagte gulvet er det hull fylt med småstein og grus som ligner pytter man kan se etter en regnværsdag. Ved nærmere ettersyn kan man observere at pyttene i brakka stiger og synker. Vannet fyller pytten og synker unna, som små speil som dukker opp og forsvinner. Om igjen og om igjen.


 

berenice hernández: MEASURES OF THE VOID

26.11.2021 - 23.01.2022

Dekonstruere, rekonstruere og gjenoppfinne. Berenice Hernández arbeider med keramiske skulpturer og installasjoner som fungerer som modeller for en imaginær arkitektur. I hennes prosess er det å konstruere og dekonstruere helt grunnleggende. Prosessen starter med flere lag med leire som hun metodisk gjør om til store blokker. Deretter blir blokkene kuttet i mindre biter. Noen ganger er kuttene rene og presise, andre ganger er de rå, - noe som resulterer i blokker som smuldrer opp i fragmenter. Blokkene blir senere innlemmet i et slags bibliotek av materialer fra alle hennes ulike prosjekter, klare til å brukes i en uendelig syklus med bygging, dekonstruksjon og gjenoppbygging.

 

KAIA HUGIN: ØYEBLIKKSKULPTURER

28.08.2021 - 09.01.2022
Prosjektrom Carl Berner

Under Skulpturtriennalen og frem til nyttår presenterte Kaia Hugin fotoserien Øyeblikkskulpturer på åtte store veggmontre på Carl Berners T-banestasjon. Serien drar veksler på skulptur like mye som på den fotografiske tradisjonen. Tittelen henger sammen med fotografienes tilblivelse – i korte øyeblikk eksisterte skulpturene – akkurat lenge nok til å avfotograferes, før enkelte av dem brant opp eller sprakk. Fotografiene balanserer mellom letthet og tyngde, banaliteter og det universelle; evigheten er lappet sammen med en klesklype, hammeren forsøker å bøte på sin egen uopprettelige skade. Tre ruller med husholdningstape inntar en sakral form som favner et brennende stearinlys. Motivene i fotografiene er i transit. Det handler om basale behov og korte glimt – forgjengelighet og sårbarhet, uante muligheter og det evige øyeblikket.

 

INGRID SOLVIK: SKIFTNINGER

28.08.2021 - 09.01.2022
Prosjektrom Carl Berner

Skiftninger ble i Prosjektrom Carl Berner under Skulpturtriennalen og frem til nyttår og er en tredimensjonal installasjon bestående av hengende bånd, hvor dybden i rommet brukes for å skape et volum. De rette linjene gir et geometrisk utrykk, men i det et t-banetog nærmer seg stasjonen aktiveres vifter som setter installasjonen i bevegelse og løser opp de stramme linjene. Hvilken side installasjonen blåses mot avgjøres av retningen t-banetoget kjører i.

Dette verket kan både representere de ventende menneskene og t-banestasjonens særegne rytmiske puls av stillstand, ankomst, påstigning, avgang før stillstand igjen. «Skiftninger» er en kinetisk representasjon og en utforskning av variasjon og forandring mellom de geometriske, menneskeskapte repeterende linjene som vi finner overalt rundt oss i byene, og myke, mer organiske linjer i bevegelse som resonnerer mer med naturlige omgivelser.


 

OUTI PIESKI / BEAVVIT - RISING TOGETHER

Rematriation of a Ládjogahpir – Return to Máttaráhkká i samarbeid med Eeva-Kristiina Harlin.

16.10.2021- 21.11.2021

Outi Pieskis malerier og installasjoner omhandler den arktiske regionen og den gjensidige avhengigheten mellom natur og kultur. I hennes kunstneriske praksis kombinerer hun den samiske håndverkstradisjonen duodji med ulike samtidskunstpraksiser for å fremkalle samtaler om samisk urfolk innenfor transnasjonale diskurser. Duodji er en kollektiv måte å skape på. For Pieski er duodji også en måte å håndtere sårbarhet, oppriktighet, følsomhet og fellesskap på. Det er en påminnelse om at vi lever i et gjensidig forhold til alle levende enheter og praksisen kan kobles til motkrefter mot et individ-sentrert og konkurransepreget samfunn.


 

MAJA NILSEN

16.10.- 21.11.2021
Utsikten

Maja Nilsen arbeider tverrfaglig i spennet mellom billedkunst og scenekunst. Hennes prosjekter strekker seg fra store produksjoner som utsmykninger, scenografier med kostymer til verk som vokser frem på atelieret som collage, maleriske papirutskjæringer og skulpturer. Gjennom forskning av historiske materialer og praksiser undersøker hun hvordan vi gjennom tiden har forsøkt å forstå verden og hvordan vi søker forklaringer på komplekse spørsmål og fenomener gjennom blant annet vitenskap, mytologi, religion og folketro. I utstillingen på Norsk Billedhoggerforening har Nilsen latt seg inspirere av det store eiketreet som står i parken - av treets mektige og skulpturelle fremtoning som danner et følelsesmessige midtpunkt i parken. 

 

SKULPTURTRIENNALEN 2021

28.08.2021 - 17.10.2021 
CARL BERNER / OLA NARR / TØYENPARKEN

Deltagende kunstnere i Skulpturtriennalen 2021:

Admir Batlak / Andrea Bakketun / Anne Cecilie Lie / Ayatgali Tuleubek / Christine Aspelund / Damir Avdagic / Elna Hagemann / Erlend Grytbakk Wold / Gisle Harr / Ingrid Solvik / Jannik Abel / Joel Correia / Johanne Hestvold / Jon Benjamin Tallerås / Kaia Hugin / Knut Wold / Kobie Nel / Lillian Tørlen / Louise Jacobs / Margrethe Pettersen / Mattias Cantzler / Meera Manjit Kaur / Michael Johansson / Miriam Hansen / Morten Jensen Vågen / Nina Torp / Peter Dean & Oscar Hagbard / Päivi Laakso / Runa Sandnes / Sara Korshøj Christensen / Samvær Under Tilsün- Øyvind Mellbye & Einar Goksøyr Åsen / Sebastian Kjølaas / Shwan Dler Qaradaki

 
oversiktsbilde.jpg

SKADE HENRIKSEN: LIGHT IS MOVING

15.01.2021 - 10.08.2021 
Prosjektrom Carl Berner

Med utstillingen Light is Moving tas Prosjektrom Carl Berner i bruk som en storskala lysboks. De tomme rommene på innsiden av galleriet og montrene fylles og aktiveres med lys og vinduene er dekket av stedsspesifikke tegninger i storformat. Snødekte fjell strekker seg gjennom vindusflatene og gir inntrykk av at man ser ut på et storslagent landskap. 

Lysboksen er et gjenkjennelig element i bymiljøet, en estetikk som er mye brukt spesielt i sammenheng med offentlig transport. Ruter hadde 387 millioner registrerte reiser med kollektivtransport i 2019 i Oslo og Akershus. Clear Channel er Norges største aktør på utendørsreklame og deres reklameflater når 64% av befolkningen vei fra A til B. ”We love creativity <3” brukte Clear Channel som slagord når de presenterte sine favorittkampanjer og fremtidige trender i 2020, men alle kampanjene handler til syvende og sist om å selge. Uttryksformen i Light is Moving ligner de lysende reklameflatene. Det er gjenkjennelig, motivet er gjenkjennelig  —  men selger deg ingenting.

 
BHF_2021_04_Kaare_Ruud_WebRes_13.jpg

Kaare Ruud: Album / Volum

12.05.2021 - 27.06.2021

I denne utstillingen er Kaare Ruuds største grep også den mest inngripende intervensjonen i Norsk Billedhoggerforenings utstillingshistorie. Ved å nærmest vrenge huset, henvises publikum til kjelleren som hovedinngang, før en føres videre gjennom institusjonens bakside for til slutt å ende opp i hovedsalen hvor objektene som originalt sto i kjelleren, nå er satt på utstilling. Ruuds egenproduserte verk er spredt over hele huset. Små komponenter og intervensjoner som til tider er så integrert at en kan bli i tvil om det er en del av hans installasjon eller noe som alltid har vært her. På utradisjonelt vis fører kunstverkene og rommene en samtale hvor deres respektive funksjoner glir over i hverandre og blir flytende.

 
BHF_2021_AtelierProsjekt_Per_Ung_WebRes_02.jpg

Hva skjer med kunsten når kunstneren dør?

12.05.2021 - 27.06.2021

Hvordan det kunstneriske arbeidet etter en ektefelle eller nær slektning skal håndteres, bør kanskje ikke bare være et familieanliggende. Det er vel snarere et spørsmål om kulturhistorie. Men hvordan skal kunsten som produseres tas vare på, når vi ikke har tydelige kriterier for hva som bør og skal bevares? Hvordan kan vi sikre at fremtidens kuratorer har et godt jordsmonn å grave i når de skal forske på eller stille ut kunsten fra vår tid? Skal alt tas vare på, og i så fall på hvilken måte?” 

Med utgangspunkt i personlige historier til et utvalg medlemmer av Norsk Billedhoggerforening og forfatter Kari Saanums tekst Hva skjer med kunsten når kunstneren dør?* presenteres publikum for et rom som er ment for refleksjon om det å arve og forvalte et kunstnerskap. Et rom som vi håper å kunne aktivere med samtaler og diskusjoner i løpet av utstillingsperioden. 

 
Skjermbilde+2020-11-18+kl.+15.03.21.jpg

LINN LERVIK: RYTMESTUDIER - Carl Berners plass t-banestasjon

11.09.2020 - 10.01.2021 
Prosjektrom Carl Berner

Rytmestudier er en serie stedsspesifikke skulpturelle arbeider utformet av Linn Lervik for Prosjektrom Carl Berner. Hver av de syv skulpturene tar for seg særegenheter og stedsrytmer ved Carl Berner t-banestasjon. Utgangspunktet for arbeidene er konkrete stedsundersøkelser, der lyd, lys, arkitektur, tekstur, bevegelser og andre mønstre er registrert. Statistikk og analyser fra Ruter har eksempelvis vært med på å informere arbeidene.

Lervik har det siste året observert t-banestasjonens karakter. Hun har utført et bredt spekter av studier i undersøkelsen av urbane rytmer som faktorer for tids- og stedsfornemmelser, slik som døgnets sykliske rytme og stedets rytmiske strukturer. Hun har stilt seg spørsmål som: Hvilken tid har dette stedet? Hvordan er tiden uttrykt og representert her?

 
H%C3%B8stvilla.jpg

villa bazaar

14.11. – 17.01.2020
75 kunstnere – 100 verk

Utstillingen er et ledd i Norsk Billedhoggerforenings satsning for å øke salget av skulptur i Norge. I løpet av utstillingsperioden vil vi derfor også presenter et stort utvalg av verkene fra Villa Bazaar i vår nettbutikk i tillegg til videosamtaler med enkelte av kunstnere som en del av vår satsning på digital formidling. Vi har tro på at synliggjøring for et større publikum samt satsning mot nye kundegrupper vil kunne gjøre det mer alminnelig og selvfølgelig å kjøpe kunst. Vi ønsker å bidra til å gjøre det mye enklere å orientere seg og faktisk bestille og handle kunst der kvalitet er i fokus.

 
Foto: Vegard Kleven

TIRIL HASSELKNIPPE: ECHO ECHO ECHO

Norsk Billedhoggerforening, Salen, Røkeværelset, Skulpturparken
11.09.2020 - 25.10.2020

Tiril Hasselknippes kunstnerskap er forankret i en verden der personlig utforskning kombineres med sosiopolitisk tekning, ofte i en post-apokalyptisk forestilling. Verkene hennes er objekt-baserte løsninger for å unngå menneskehetens  undergang. I  separatutstillingen Echo echo echo presenteres vi for fire hovedtema som alle har fulgt Hasselknippes kunstnerskap de siste fem årene, og som på ulikt vis er redskaper og løsninger for forestilte dystopiske scenarioer.

 
BHF_2020_09_Camilla_Odemark_WebRes_07.jpg

Camilla edström ödemark: HEAVEN IS A PLACE ON EARTH

Norsk Billedhoggerforening, Utsikten
11.09.2020 - 25.10.2020

Camilla Edström Ödemark jobber med video, installasjon og skulptur. Gjennom myter, science fiction og horror, stiller hun spørsmål om en (vestlig) identitet i nedbrytning. Arbeidet hennes er preget av en følelse av fremmedgjøring og undergang. Det befinner seg ofte i grenselandet mellom forskjellige dikotomier som danner grunnlaget for vår forståelse av verden, spesielt skillet mellom selvet, det egne og det fremmede. 

 
Hedda_Amundsen_WebRes05_v2.jpg

HEDDA ROTERUD AMUNDSEN

AREYOUSTILLWATCHING_REGNSKAP20XX_UTKAST_HOWTO_BEDROOM_LYFE.ZIP

Prosjektrom Carl Berner
14.6 - 30.8.2020

This is where the magic happens. Men ikke bare det. Soverommet kan huse en myriade av aktiviteter utover sex, søvn og hvile. Kanskje spesielt når en bor i kollektiv. Når en på grunn av et overpriset boligmarked bor med tre bekjente hvor stuen har blitt omgjort til et ekstra soverom. Egen hylle i kjøleskapet og vaskeliste. Kanskje en felles bod på loftet eller i kjelleren. Resten av eiendelene bor på rommet. Det er et lite privat univers hvor du setter premissene, et sted som blir veldig hellig. Kan jeg få se rommet ditt?

 
IMG_1432.JPG

aiPotu : STUDIO

Prosjektrom Carl Berner
01.05 - 08.06.2020

Sliter du med angst, depresjon eller generell uro? STUDIO dekker dine kroppslige skulpturelle behov. I STUDIO eksternaliserer aiPotu de indre kreftene i psyken. STUDIO lager abstrakte følelsesmessige konkrete skulpturer basert på gjenbrukte materialer. I møte med en STUDIO-skulptur kan det indre tomrommet og smerten i kroppen få en forløsende form. For eksempel hvis man har vondt i tannen, lager vi en tannverk-skulptur. Noen med hodepine har kanskje behov for noe hardt å slå hodet mot. STUDIO produserer skulpturer i et bredt spekter av materialer fortløpende på bestilling. Vi forbeholder oss retten til å velge blant de innsendte forespørslene. STUDIO gjør oppmerksom på at våre skulpturer ikke har vært vitenskapelig testet for dokumentert helsemessig effekt. Skulpturene vil ble vist på Prosjektrom Carl Berner fortløpende i perioden 1.– 31.mai.

 
BHF_2020_03_Ivan_Galuzin_WebRes_09_v2.jpg

IVAN GALUZIN: SEAT-OF-THE-PANTS

Norsk Billedhoggerforening, Salen, Røkeværelset, skulpturparken
13.03.2020 - 14.06.2020

Tittelen seat-of-the-pants er et uttrykk som stammer fra luftfart, fra den tiden før flyene ble utstyrt med instrumenter som kunne avhjelpe styringen av flyet. I situasjoner med for lite eller ingen sikt måtte pilotene styre basert på erfaring og hvordan situasjonen i flyet føltes på kroppen. Kroppens største berøring med flyet var gjennom setet og piloten kunne dermed kjenne med bakenden om flyet for eksempel ristet, krenget eller mistet høyde og gav en følelse av vektløshet. Tittelen tilfører utstillingen mange lesningsmuligheter. Er det en beskrivelse av kunstnerens metode? Er det en overbevisning om at vi er fremmedgjort og at nøkkelen til svaret på de store spørsmål må søkes gjennom en nærere kontakt med våre omgivelser? Eller er det bare en brikke i Galuzins store puslespill?

 
BHF_2020_03_Kaare_Ruud_WebRes_01.jpg

KAARE RUUD: FEISTMUGGJEN

Norsk Billedhoggerforening, Utsikten
13.03.2020 - 14.06.2020

I Feistmuggjen viser Kaare Ruud glemte og oversette objekter, blant annet fra sitt eget barndomshjem, som han endrer og besjeler gjennom tekst, titler og kombinasjoner med andre materialer. Ruud arbeider både med skrive- og billedkunst. De fungerer ikke som to separate disipliner, men snarere to kunstformer som ”bygger hverandre opp”. Ruud’s kunstneriske praksis dreier seg ofte om personlige møter med miljø og objekter. Han er opptatt av tingenes konkrete historie og funksjon. Samtidig behandler han objektene som levende, men ofte dehumaniserte vesener. På denne måten kan de gjøres ustabile og balansere mellom sin opprinnelige funksjon og noe fremmed.

 
Jansen---JK---TheCave-8448.jpg

MICHIEL JANSEN: THE CAVE

Prosjektrom Carl Berner
24.10.2019 - 19.04.2020

T-Prosjektrommet på Carl Berner t-banestasjon er bygget inn i en fjellgrotte som ikke lenger er synlig på grunn av betongkonstruksjonen som huser visningsrommet. Kontrasten mellom grotten og den konstruerte betongboksen var motivasjonen for installasjonen The Cave. Michiel Jansen prøver med sin installasjon å visualisere grotten innenfor den særegne formen til rommet. Byggeklossene er skalamodeller av prosjektområdet, laget av trelekter. Ti modeller i skalaen 1: 5, tjuefem modeller i skalaen 1:10 og femti modeller i skalaen 1:25 er brukt til å bygge installasjonen, som knapt får plass i rommet.

 
BHF_2020_01_Eamon_OKane_WebRes-05.jpg

EAMON O´KANE: FRÖBEL STUDIO: INSTITUTT FOR KREATIVITET

Norsk Billedhoggerforening, Salen og Røkeværelset
24.01 - 01.03.2020

Fröbel Studio. Institutt for kreativitet en en visuell og konseptuell utforskning av pedagogiske lekeobjekter utviklet av pedagog og oppfinner av den moderne barnehagen, Friedrich Fröbel (1782-1852). Fröbel var en pioner innen pedagogikk og plasserte lek i sentrum for sin teori. Hans undervisningsmateriell blir fortsatt brukt i dag, inkludert de grunnleggende pedagogiske formene han utviklet av sfæren, sylinderen og kuben.

 
TheSongOfWarning-03.jpg

FARHAD KALANTARY: THE SONG OF WARNING

Norsk Billedhoggerforening, Utsikten
24.01 - 01.03.2020

The Song of Warning er en skulpturell audiovisuell installasjon som tar i bruk morsekode. Verket videresender en advarsel om fremveksten av fascisme, det sivile samfunnets kollaps og den forestående selvdestruksjonen av menneskeheten under en ekstremistisk markedsøkonomisk ideologi. Det varsles at verden står overfor mørkere tider.

 
Villa1.jpg

VILLA BAZAAR

Norsk Billedhoggerforening, Salen, Røkeværelset, Utsikten og parken
25.10. – 08.12.2019
70 kunstnere – 120 verk

Norsk Billedhoggerforening har gleden av å ønske velkommen til en utstilling der vår sveitservilla er fylt til randen av tredimensjonal kunst i alle former. Dette er en sjelden sjanse til å se et tverrsnitt av hva våre medlemmer arbeider med. Utstillingen har fått tittelen Villa Bazaar og presenteres nettopp også som et marked der alt vises side om side og i stort mangfold. Dette blir en saftig maksimalistisk utstilling der terskelen for å besøke oss skal være lav, mens kvaliteten på det som vises er høy.

 
Båten_3.jpg

JanNICKE LÅKER : BÅTEN

Norsk Billedhoggerforening, Utsikten
24.08 - 13.10.2019

I videoverket Båten ser vi en person som har falt over bord fra en småbåt og personens forsøk på å redde seg selv om igjen og om igjen. Scenen utfolder seg på natten under fullmånen på åpen sjø og fortsetter inn i morgentimene. Vi følger kvinnen gjennom ulike stadier av panikk, frykt og hypotermi. Kunstneren Jannicke Låker arbeider ofte med iscenesatte situasjoner som utløser autentiske reaksjoner hos aktøren. Spillet styres av de fysiske omgivelsene og personen må løse oppgaven i tråd med forutsetningene hun er gitt. I denne sammenhengen handler det om motstanden i det å komme seg opp i en jolle når man har falt overbord. Det handler om kvinnen og båten, performancen og objektet. Vannet og været, samt det å være alene i dette, er en del av betingelsene personen er satt under. Det er en dagligdags hendelse, som ender i en kamp med elementene, ikke uten grunnløst håp.

 

Jan Freuchen : SKJERMDUMP

Norsk Billedhoggerforening, Salen, Røkeværelset og parken.
24.08 - 13.10.2019

Utstillingen Skjermdump er på samme tid et interiør og et slags landskap, hvor gjenkjennelige materialer og former (som teppefliser, bærbare datamaskiner og veggmonterte skjermstativer) både danner et åpent kontorlandskap og et topografisk kart med elver, landmasser og bygninger. Et gjennomgående element i utstillingen er skjermen som gjenstand og tilstand, hvor den «ideelle» digitale sfæren omsettes i skulpturens analoge former. Den digitale skjermteknologien endrer våre betraktningsmåter og utgjør et visuelt og ideologisk filter for blikkene våre. Samtidig viser ordet «skjerm» i sin mest grunnleggende betydning ikke til elektronisk grafikk, men derimot til et vern eller en beskyttelse. Denne dobbeltbetydningen går igjen som en slags rød tråd i utstillingen, hvor det forsøkes å myke opp de ofte rigide skillene mellom arkitektur og landskap, mellom objektet og dens billedlige representasjon, mellom natur og kultur.

 
BHF_2019_05_Arne_Gunnerud_WebRes-05.jpg

ARNE VINJE GUNNERUD: URBUS

Norsk Billedhoggerforening, Røkeværelset
25.05 - 07.07.2019

Arne Vinje Gunnerud hadde en over 50 år lang karriere etter sin debut som 23-åring. Hans mange, varierte og uttrykksfulle skulpturer vitner om et av de mest fritenkende og vitale kunstnerskap i norsk kunsthistorie. Selv med en klassisk kunstutdannelse under Per Palle Storm på Statens Kunstakademi i Oslo, valgte Gunnerud tidlig å gå sin egen vei. Overflatestruktur, ornamentikk, farger, kontraster og lysspill var for ham vel så viktig som form. Gunnerud utfordret den klassiske kanon på flere vis. Både ved å gi antikkens fortellinger et uttrykk som brøt med det klassiske ideal, men også ved å bruke formelementer fra jernalderen i skulpturer der den norrøne mytologi dannet bakteppet. Dette ledet ham inn i eksperimenter som var uvanlige i hans samtid der han blant annet kunne finne på å male bronsen i klare farger. Hans inspirasjonskilder var mange og han opplevde dem alle som universelle og umiddelbare. Utstillingen viser 22 verk fordelt med 2 store skulpturer i parken og 20 mindre skulpturer innendørs.

 
BHF_2019_05_Lene_Badsvig_Ørmen_WebRes-02.jpg

LENE BAADSVIG ØRMEN: SUBTERRANE

Norsk Billedhoggerforening, Salen
25.05 - 07.07.2019

I kjernen av Lene Baadsvig Ørmens kunstnerskap finnes det en grunnleggende fasinasjon for hva vi mennesker tenker, sanser og føler i møte med skulpturer og fremmedartet form og kultur. Arbeidene kretser ofte omkring antropologi og vår trang til å forstå både egne omgivelser og hverandre. Utstillingen Subterranea utforsker det komplekse forholdet mellom menneske og dyr, det primitive og det siviliserte og det rasjonelle og det irrasjonelle. Definisjonen til tittelen kan best oversettes til norsk som noe underjordisk eller en undergrunn i betydningen menneskeskapte eller naturlige strukturer under bakken eller aktiviteter og miljøer som foregår i det skjulte. Bronseskulpturene i utstillingen beveger seg mellom to-dimensjonale relieffer og tredimensjonale skulpturer og er alle utformet og støpt i sandformer i Ørmens eget atelier. I utstillingen presenterer Ørmen også verket (W)hole, plassert utendørs i parken samt verket Beat i visningsrommet Utsikten i andre etasje.

 
BHF2019_03_Sofia_Eliasson_WebRes-05.jpg

SOFIA ELIASSON: COMMON SKINs

Norsk Billedhoggerforening, Røkeværelset
15.03 - 28.04.2019

Sofia Eliasson er opptatt av å skape nye krysninger og lesninger i sine skulpturelle installasjoner. Hun har latt materiale fra gatene rundt Carl Berners plass, det være seg matemballasje, en hårstrikk eller plastposer, danne grunnlaget for en serie fossiler fra samtiden. I tillegg viser hun en avstøpning av Duira Antiquior, den første illustrasjon av forhistorisk liv basert på fossile funn. Eliasson anvender hendelser og tankegods som i utgangspunktet er separate og lager sammenstillinger der flere tidsforløp møtes. Hennes prosjekter tar gjerne utgangspunkt i ulike kulturminner i form av hendelser, figurer, objekter, bilder og deres fysiske og historiske avtrykk. Avstøpningsprosessen har ikke som mål å gjengi et objekt eksakt, men snarere la det avstøpte objekt og avstøpningen virke på hverandre som for å understreke at de er uløselig sammenknyttet. Sentralt i hennes arbeider er forholdet mellom tilstedeværelse og fravær og nettopp avhengighetsforholdet dem i mellom.

 
Brack.MyliobatoideiMask2018.jpg

EMMA BRACK NAVEIRAS & CELIA PERRIN SIDAROUS: IRISE

Norsk Billedhoggerforening, Salen
15.03 - 28.04.2019

For Brack Naveiras og Perrin Sidarous er havet et underliggende tema, både visuelt og konseptuelt. Utstillingen er bygd opp rundt en fiktiv karakter, Irise, hvor navnet både refererer til fenomenet irisering (regnbueeffekten i blant annet såpebobler og perlemor), Iris, gudinnen for hav og himmel, samt den anatomiske betydningen av iris. Utstillingens vell av konseptuelle og materielle referanser setter i gang assosiasjoner, men motsetter seg samtidig en konklusjon. Deres uredde sammenstilling av ideer, bilder, materialer og metoder er symptomatisk for det post-mediale hvor alle typer medier og uttrykk blandes og sidestilles. Utvalget er omhyggelig valgt og plassert for å utfordre erkjennelsesprosesser og skape nye meninger og følelsesreaksjoner i et stadig pågående spill.

 
IMG_4039_ED.jpg

OLE-ANDRÉ GREGER ERIKSEN: WAITING FOR THE OMINOUS

Prosjektrom Carl Berner
06.05 - 30.09.2019

I Greger Eriksens installasjon på Prosjektrom Carl Berner møter vi et venterom, slik mange har opplevd det. Anonymt, men samtidig svært gjenkjennbart. Det finns egne leverandører for interiør til resepsjoner og venterom og ofte kan det føles som om alle har brukt den samme. Stolene har de fleste av oss sittet i en eller annen gang og det er som om kroppen husker den følelsen. Fargen på veggen på slike venterom er kanskje ment å være beroligende og oppmuntrende, men i et forsøk på å være tidløs og subtil blir gulfargen nesten det motsatte, illevarslende og energikrevende.

 

SONJA FERLOV MANCOBA: STILLE VEKST

Norsk Billedhoggerforening, Røkeværelset
26.01 – 03.03.2019

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å kunne presentere en utstilling med verk av Sonja Ferlov Mancoba, en av Danmarks mest betydningsfulle og kompromissløse billedhuggere. Dette er en unik mulighet til å stifte bekjentskap med en kunstner som i liten grad tidligere har blitt vist i Norge men som i år blir hedret med en større retrospektiv utstilling på Statens Museum for Kunst i København og Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou i Paris.

Utstillingens tittel, Stille vekst, er lånt fra en av Mancobas skulpturer som også er en del av denne utstillingen. Men tittelen er også passende for hennes liv og kunstnerskap der hver skulptur er utført som et resultat av langvarig og intense fordypelser.

 

JENNIE BRINGAKER: PILLOW TALK BESTIARY

Norsk Billedhoggerforening, Salen
26.01 – 03.03.2019

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere separatutstillingen Pillow talk Bestiary av Jennie Bringaker. Utstilling presenterer en serie nyproduserte figurative skulpturer i støpt betong, brent leire og stein. I tillegg vises også et videoarbeid laget i samarbeid med Erlend Hogstad. I utstillingen til Jennie Bringaker trer man som publikum inn i et slags tablå med et mylder av skikkelser i fryste positurer, likt et dyr i skogen som hører en lyd og stopper opp. Skikkelsene fremstår liksom passive og avventende mens barna er aktive og kryper rundt på kroppene, uten å slippe taket. Det er usikkert hvilken tid de befinner seg i; er det etterlevninger fra et oldtidssamfunn eller er det et fremtidsscenario der mennesket har tilpasset seg endringene og er blitt til en hybrid mellom menneske og dyr lik de gamle fabeldyrene i et bestiarium fra middelalderen? Det er noe svært velkjent, men samtidig fremmedgjørende ved scenarioet.

 
BHF_2018_11_Bare_Mennesket_WebRes_01.jpg

BARE MENNESKET LAGER RETTE LINJER

Norsk Billedhoggerforening, huset og parken
24.11.2018 – 13.01.2019

Lise Amundsen / Eyvind Solli Andreassen / Lissette Escobar / Anneke von der Fehr / Ellen Grieg / Carl Martin Hansen / Mattias Härenstam / Johannes Block Hellum / Karina Herteig / Aleksander Jæger / Ervin Løffler / Henry Moore / Knut Odden / Aase Texmon Rygh / Thor Sandborg / Martin Stråhle / Hanne Tyrmi
Kurator: Silja Leifsdottir

Vi er glade for å presentere denne gruppeutstillingen som tematiserer begrepet biomorfisme. Biomorfisme er en bevegelse innenfor den vestlige moderne kunsthistorie som har vært tilstedeværende siden begynnelsen av 1900-tallet og frem til vår tids nymaterialisme. Ved å undersøke biomorfisme som en kontekst og felles betegnelse for alle deltagende kunstnere, forsøker denne utstillingen å bygge en bro mellom ulike generasjoner og tradisjoner i norsk skulpturhistorie. 

BHF_2018_10_Wyller_Midtskau_WebRes_06_redigert.jpg

SVERRE WYLLER / MATTHEW QUENTIN MIDTSKAU

Norsk Billedhoggerforening, huset og parken
12.10 - 18.11.2018

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere en utstilling med kunstnerne Sverre Wyller og Matthew Quentin Midtskau, to kunstnerskap fra forskjellige generasjoner som aldri har blitt vist sammen tidligere. Til utstillingen har begge produsert nye verk i dialog med hverandre. Med presisjon, eleganse og nøkternhet viser Wyller og Midtskau oss to ulike perspektiver der gjenbruk er en fellesnevner. Det ligger en omsorg for materialer og miljø i arbeidsmetoden til både Wyller og Midtskau, men gjenbruk har også sine praktiske sider og frigjør kunstneren fra økonomiske belastninger i opposisjon mot vekstsamfunnet og etablerte forventninger.

 
Apollo_høydeformat.jpg

AURORA SANDER: HJELP, VI FLYTtER! / BUST A MOVE

Norsk Billedhoggerforening, huset og parken
25.08 - 30.09.2018

Vi er stolte av å kunne presentere den første bredt anlagte utstillingen med kunstnerduoen Aurora Sander i Norge. Dette er den første utstillingen i vårt nye galleri og med sin særegne lekenhet lager de nyskapende stedsspesifikke verk som inviterer publikum til å ta hele huset i bruk.

Klokken 16.00 hver dag nullstilles utstillingen og legges tilbake i flyttekassene.

 
Shelter_01_liten.jpg

VIEL BJERKESET ANDERSEN: BAKENFOR STREKEN

Carl Berner Prosjektrom
Mai–oktober 2018

I NBFs prosjektrom i Carl Berner T-banestasjon inviterer Viel Bjerkeset Andersen deg til å stoppe opp et sekund å reflektere over alle strekene, grensene og linjene vi balanserer på, og mellom, hver eneste dag. I hverdagen er de fleste av oss omgitt av streker, usynlige linjer, uttalte og usagte normer og regler. Det være seg en linje mellom hva som er rett og galt, eller en linje som lager et skille mellom «oss» og «dem».

Tittelen til Viel Bjerkeset Andersens installasjon BAKENFOR STREKEN referer til verkets fysiske aspekt der det er laget 3-dimensjonale tegninger med lystråd, men tittelen henspiller også til den mer abstrakte og tenkte streken som symboliserer en grenselinje.

Prosjektrom Carl Berner følger t-banens åpningstider.

 
lyche.jpg

Josefine Lyche: CRYSTAL CULT

Carl Berner Prosjektrom
November – mai 2018

Midt på Carl Berner, inviterer Josefine Lyche og installasjonen Crystal Cult deg til en magisk opplevelse, der tid og rom står stille. Installasjonen Crystal Cult i Carl Berner Prosjektrom kan få en til å tenke på én scene fra et parallelt univers, eller kanskje utsikten fra vinduet til et romskip på vei til en ukjent Galakse, et sted utenfor vårt rom,- og vår tid. I Crystal Cult er krystallprismene blitt opphøyde objekter. Lyset og lysbrytningen i prismene er det som fyller rommet som et skulpturelt element, en form for lysskulptur, og når lyset slås av fremstår rommet tomt.