En collage: Rosablå himmel, fire hender, to malt i rosa og to malt i blått. Hendene holder to plast-stearinlys og et rosa og et blått diskolys. Fremst er det et fotografi av to kvinner, PURPOSE og CORE, kledd i blå og rosa gallakjole, sittende ute.

Purpose core / Dekadens logikk

Prosjektrom Carl Berner

Link til lydversjon av utstillingen

PURPOSE CORE jobber ut fra ideen om at “kunsten er livet” - en metode som bestemmer at ingenting er uaktuelt når den kreative flyten er kraftfull og en arbeidsplan følges. Med ufravikelige regler etterstreber de å nå så mange som mulig med en variasjon av løsninger for tilgjengeliggjøring av kunsten.

Dekadens logikk presenterer levendegjøringen av følgende 10 intensjoner:

1. Vi skal lære av hverandre
2. Vi vet at andre har sagt det meste før oss
3. Vi trenger pauser ... Pausene skal brukes konstruktivt
4. Vi skal finne ut om vi er lidenskapelige filmelskere …
5. ... Eller om vi bare vil være i ett med naturen
6. Vi skal aldri glemme at det vi irriterer oss over er det vi har i oss selv
7. Vi vil lage kunst som når mange
8. Vi lar oss inspirere av meningsfylte innfall
9. Vi skal aldri trosse vennskapet i kunstens favør
10. Vi inngår en pakt om å ikke begå selvmord -  noe sted, noen gang. Vi har et eksistensielt ansvar for de vi etterlater oss

Kunstnerduoen PURPOSE CORE, Ihra Lill Scharning (f. 1986) og Katarina Skjønsberg (f. 1987), ble til i 2013. Utstillingen presenterer et utvalg fra det omfattende og fragmenterte samarbeidet.

Utstillingen er en 10-skjerms videoinstallasjon, en video-skulptur, ett lydspor, kulisser, rekvisitter, objekter (funnede og lagde), fotografier, filmplakater og en skjerm med utstillingen i tekstversjon.

Dekadens logikk hyller produktivitet, kreativitet, livets trivialiteter og eksistensielle utfordringer. Ved skamløs bruk av banaliteter, klisjeer og stjålne referanser fortelles det om underbevissthet, universell utforming, kroppsbilde og funksjonshemming, minner og vrangforestillinger, humor og død, depresjon og hverdag.

Utstillingen er synstolket, samt tekstet. Lyd- og tekstverket finner du via en QR-kode på tekst- og punktskriftplansjen til venstre for visningsrommet.

Vi gjør oppmerksom på at det er 200m slak oppoverbakke fra Prosjektrom Carl Berner til Norsk Billedhoggerforenings lokaler i Hekkveien 5. Her er det inngang fra parken på forsiden av huset, og tilgjengelig toalett.

Kunstnerne takker Fond for lyd og Bilde for støtte og Norges blindeforbund for veiledning.