Norsk Billedhoggerforening inviterer på vegne av Kulturetaten v/Oslo kommunes kunstsamling til en åpen prekvalifisering om kunstprosjekter for et nyetablert parkområde på Ensjø. For to definerte områder i den nye parken inviterer vi kunstnere til å melde interesse for å lage utendørs kunstprosjekter med barn som målgruppe. Fra prekvalifiseringen vil 3-5 kunstnere bli invitert til en lukket konkurranse. En eller to kunstnere vil etter konkurransen bli tildelt oppdraget.

Det gjennomføres en befaring på området tirsdag 30. april kl. 11:00. Alle interesserte kunstnere oppfordres sterkt til å bli med på denne befaring hvor viktig informasjon om områdeutviklingen vil bli gitt. Oppmøte ved Malerhaugveien 20.

SØKNADSFRIST PREKVALIFISERING: 3. JUNI 2024

Konkurransebetingelser:

Kunstnere som ønsker å delta i den åpne prekvalifiseringen skal levere en kort motivasjonstekst (maks 2000 tegn) på norsk eller engelsk, oppdatert CV og 5-10 bilder av eksisterende verk. Tekst, CV og foto lastes opp i egen portal i denne linken: https://skjema.oslo.kommune.no/ekstern/veiledere/datadrevet/#/?id=738

Fra prekvalifiseringen inviteres 3-5 kunstnere til en lukket konkurranse. Deltakere i konkurransen mottar et konkurransehonorar på kr 40.000 for utarbeidelse av en skisse som viser kunstverkene plassert på de aktuelle stedene. Skissen leveres digitalt. Det er ikke anledning til å levere fysiske modeller. Ved starten av konkurransen vil deltakerne bli tildelt et detaljert konkurranseprogram. Det kan velges to kunstnere til hvert av parkområdene eller én kunstner til hele prosjektet.

Kunstneren(e) som blir tildelt oppdraget vil dele en ramme på totalt kr 1.700.000 til produksjon, montering og honorar for å produsere kunstprosjektet. Summen må også dekke eventuelle reiser i forbindelse med gjennomføringen. Prosjektforslaget må holde seg innenfor budsjett og budsjettoverskridelser vil ikke bli akseptert. Bruk av eksterne finansieringskilder (sponsorer) er ikke tillatt. Grunnarbeid og montering dekkes av oppdragsgiver. Det vil bli distribuert et detaljert program for oppdraget. Administrasjon av konkurransen og oppfølging av produksjon av prosjektet gjøres av Norsk Billedhoggerforening.

Følgende jury er oppnevnt til å vurdere åpen prekvalifisering og konkurranse:
Kunstner: Anna Widén (Utnevnt av NBF)
Kunstner: Viel Bjerkeset Andersen (Utnevnt av NBF)
Byggherre: Bymiljøetaten v/ Aasulv Bygland
Landskapsarkitekt: Even Bakken (Norconsult)
Bydel gamle Oslo, brukerrepresentant: Maja Bakkehaug
Kunstfaglig prosjektleder Oslo kommunes kunstsamling og juryens leder: Lily Vikki

Konkurransen gjennomføres i tråd med Norsk Billedhoggerforenings konkurranseregler. Spørsmål rettes til nbf@skulptur.no / +47 22 37 77 80

Ved problemer ved innlogging i søknadsskjema kan søknader også sendes til postmottak@kul.oslo.kommune.no.
Emnefelt merkes med «Prekvalifisering -  Østre parkdrag Ensjø»

Viktige datoer og frister:

Befaring Østre parkdrag: Tirsdag 30. april kl 11:00 (Oppmøte ved Malerhaugveien 20)
Oppstart åpen prekvalifisering: 2. mai 2024
Søknadsfrist prekvalifisering: Mandag 3. juni 2024
Juryering av åpen prekvalifisering: Uke 22 og 23
Invitasjon til lukket konkurranse: 14. juni 2024
Frist for levering av konkuranseforslag: 23. september 2024
Juryering av konkurranse: Uke 40 og 41
Presentasjon av konkurranseutkastene og kåring av vinner(e): Torsdag 17. oktober 2024 Produksjonsperiode: 18. oktober 2024 - 19. oktober 2025
Montering av ferdige verk: Høst 2025