ØYVIND NOVAK JENSSEN / ut i vår skog: ALIEN LOVER

2.12.2022 - 15.01.2023

«En utenomjordisk munn kommer til jorden med en ukjent agenda. Hen ønskes velkommen av representanter for menneskeheten. Den utenomjordiske besøker kun de aller mest fremragende planetene, så menneskene er kry og oppspilte over denne fantastiske muligheten til å utveksle erfaringer med dette høyst intelligente vesenet. Menneskene skryter av alt de har fått til på jorden, og trekker særlig frem de industrielle bragdene. De store metropolene med all imponerende infrastruktur. Fly som frakter menneskene fra by til by. De store gassledningene i havet. Jordbruk og hogst for å bygge bygge bygge. Nå bygger menneskene til og med romraketter for å ta over andre planeter. Og for ikke å glemme frontfagsmodellen! Menneskene er stolte. Men den utenomjordiske virker ikke imponert. Hen forsøker å kommunisere via noen underlige motorsagkjeder. Mennesker oversetter. Det viser seg at hen aller helst vil høre mer om trærne. Menneskene kaller den utenomjordiske for ALIEN LOVER. Det er et litt rart navn, men hvorfor ikke».

Utstillingen UT I VÅR SKOG: alien lover er både en installasjon, en kulisse og en julekalender. Øyvind Novak Jenssen bruker humor og lekne metoder for å etablere et surrealistisk narrativ som på mange måter overlapper med utfordringer som menneskeheten står ovenfor. Elementene i utstillingen har sine egne funksjoner i tillegg til å fungere som komponenter i en kalender som følger utstillingens første måned. Annenhver dag aktiveres instagram av den såkalte «utenomjordiske» ALIEN LOVER, som på forskjellig vis gjør det tydelig at menneskenes herjing på jorden har uante konsekvenser. Lite visste vi at måten vi forbruker jorda på også skulle ha innvirkning på vår potensielle relasjon med intelligent liv fra verdensrommet.

Øyvind Novak Jenssen har en leken tilnærming til verden og dette preger i stor grad hans kunstneriske praksis. Han arbeider med naturen rundt seg og de materialene han finner med særlig fokus på tradisjonelt håndverk, organiske materialers iboende evne til forandring samt sanking og høsting i takt med årstidene.

Installasjonen fungerer som fasilitator for naturlige prosesser som tar bolig i prosjektet. Han fermenterer, salter, sylter, røyker, tørker og råtner både spiselige og ikke-spiselige materialer, og arbeider også performativt for å aktivere den skulpturelle delen av sin praksis. Hans bakgrunn som kokk er tydelig til stede i hans arbeidsmetode, særlig i sammenhengen mellom den kreative prosessen i møte med nye råvarer på kjøkkenet, og nye «råvarer» i studio. Forståelse og nysgjerrighet for organiske prosesser har vært en sentral del av hans praksis over flere år. Kombinert med metoder og ikke minst verktøy fra kjøkkenet er dette viktige bærebjelker i Øyvind Novak Jenssens kunstnerskap.

ØYVIND NOVAK JENSSEN (f. 1988) har sin utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim (BFA i 2017) og Kunsthøgskolen i Oslo (MFA i 2021) i tillegg til fagbrev som kokk. Nylige separatutstillinger inkluderer avgangsutstillingen KRANSEN OG RØYKERN, Seilduken, Oslo, 2021, SKULPTURER FRA TESTKJØKKENET, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær, 2020 og NY FRUKTBAR JORD, Trondheim Kunstforening, 2019. Novak Jenssen har i tillegg vist arbeider i gruppeutstillinger på blant annet Kunstnernes Hus, Oslo, 2021 og Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim, 2017. Øyvind Novak Jenssen er også del av duoen KVAE & BARK som blant annet har presentert prosjekter under Barents Spektakel i Kirkenes i 2021, på Destinys Atelier i Oslo i 2021 og som til sommeren åpner separatutstilling på Unge Kunstneres Samfund i Oslo.

Installasjonen er produsert spesielt for Billedhoggerforeningen med materialer fra hagen, låven og skogen. Utstillingen er støttet av Kulturrådet og Vederlagsfondet. Spesiell takk til Randi Sætre, Rolf Jarle Sætre, Karoline Sætre og Ole Magnus Ouren.