BHF_2021_04_Kaare_Ruud_WebRes_13.jpg

KAARE RUUD - ALBUM / VOLUM

12.05.- 27.06.2021

Medvirkende kunstnere: Salomey Braiye Asante, Astrid Hjortdal, Damla Kilickiran, Melanie Kitti, Ella Honeyman-Novotny, Koppen & Jorkjen
Verk av: Tone Thiis Schjetne, Skule Waksvik, Nico Widerberg, Odd Hilt, Maja Refsum, Per Palle Storm, Kirsten Kokkin, Nina Brynildsen

I denne utstillingen er Kaare Ruuds største grep også den mest inngripende intervensjonen i Norsk Billedhoggerforenings utstillingshistorie. Ved å nærmest vrenge huset, henvises publikum til kjelleren som hovedinngang, før en føres videre gjennom institusjonens bakside for til slutt å ende opp i hovedsalen hvor objektene som originalt sto i kjelleren, nå er satt på utstilling. Ruuds egenproduserte verk er spredt over hele huset. Små komponenter og intervensjoner som til tider er så integrert at en  kan bli i tvil om det er en del av hans installasjon eller noe som alltid har vært her. På utradisjonelt vis fører kunstverkene og rommene en samtale hvor deres respektive funksjoner glir over i hverandre og blir flytende.

Kaare Ruuds to-delte utstilling tar utgangspunkt i et møte i kjelleren til Billedhoggerforeningen mellom Ruud og Odd Hilts bronsestatue Gutt. Et sjelsettende møte med et kunstverk som ikke var presentert slik det vanligvis var tenkt å bli opplevd, der det sto lagret blant  sekketralle, løvblåser og annet verktøy. Blant ting som har en praktisk funksjon, og ting som per definisjon ikke har det. Utstillingen er et forsøk på å gjenskape dette abstrakte og uforklarlige møtet med en slags virkelighet som kan se ut til å ha blitt satt på pause, eller i en dvalemodus. Det er også et møte med baksiden til en institusjon, en bakside det ikke er ment at publikum skal se, men som likevel ofte er nærmere kunstens virkelighet enn det man vanligvis blir presentert for.

I hovedsalen presenteres vi for utstillingen Album. Her møter publikum et lydverk kanalisert gjennom høyttalere plassert på skulpturer og gjenstander.  Lydverket er produsert i samarbeid med seniorkoret Venskap fra Ruuds hjembygd Vestre Gausdal. Ved å bruke eksisterende kunstverk og objekter som en form for høyttaler transformeres verkene uten å bytte form og stiller på den måten spørsmål rundt hva det betyr å ha en aktiv status.

Volum utgjør andre del av Ruuds utstilling og utforsker en tematikk som berører alle som arbeider med tredimensjonale uttrykk: Plass, og mangelen på sådan. Hageslanger bukter seg som veivisere gjennom hele huset og underveis blir en presentert for kunst som bare «er»; en dør som ikke kan lukkes, en buktalerdukke uten stemme, en linjal som ikke er rett, lekebiler som ikke tåler lek, søyler som ikke kan bære vekt og påskepynt som venter på neste sesong. Dette er alle kunstverk som er produsert av unge kunstnere Ruud har invitert inn i prosjektet. Verkene er plukket ut fordi deres former spiller på objekter med konkrete funksjoner. I en hvilende tilstand går deres egen status i dvale, og frigjøres fra å være kunst, objekt eller verktøy.

Med utstillingen ønsker Ruud å åpne opp for en diskusjon om hvordan vi forvalter ikke bare eldre kunst, men også nyere kunst. Om hvordan vi kan ta bedre vare på noe som har speilet, eller som speiler vår samtid og som på sikt vil være en del av vår kollektive hukommelse. Og om hva som legges i ordet kulturarv, eller det å arve en immateriell opplevelse som har en form som noen kanskje vagt husker, noe som har stått et sted, men som ikke lenger står der.

Kaare Ruud (f. 1993) bor og arbeider i Oslo hvor han ble uteksaminert fra MA fra kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo våren 2020. Ruud har i tillegg til utstillingen Feistmuggjen i Utsikten på Norsk Billedhoggerforening våren 2020 hatt separatutstillinger på blant annet Løvens Hule, Oslo (2019), Low Standards, Oslo (2018) og Galleri Fisk, Bergen (2017). Ruud har vært inkludert i gruppeutstillinger på blant annet Hulias (2020), QB (2020), Vestlandsutstillingen (2020), After School Special i Landmark på Bergen Kunsthall (2017), Høstutstillingen på Kunstnernes Hus i Oslo (2017).