bente stokke / villa furulund

16.03 - 07.05.23

Bente Stokke har latt seg fascinere av huset Villa Furulund som nettopp et hus, med husets slekt- og bygningshistorie. Før Norsk Billedhoggerforening flyttet inn i 1967 var huset en privat bolig, bygget av familien Hiorth i 1878. Utstillingens stedsspesifikke installasjoner utforsker forholdet mellom tid, sted og mennesker, og tilbyr et nytt perspektiv på hva det vil si å «gå igjen».

I over fire tiår har aske vært et sentralt materiale i Stokkes kunstnerskap. Aske er et lett materiale, men samtidig vanskelig å temme. Installasjonen i Villa Furulund største sal er laget med husets egenproduserte aske. Fra pelletsovnen i kjelleren har asken tilsynelatende funnet veien opp og inn i gallerirommet. Installasjonen alluderer til en fortelling om tid, bevegelse, stillstand og forandring.

Det å tegne er et definerende prinsipp i Stokkes kunstnerskap. For henne kan ikke monumentale installasjoner og skjøre tegninger skilles fra hverandre, alt er en del av samme tegnende prosess. Stokkes arbeidsmetode er prosessbasert og taktil. Det er ofte kunstnerens egen kropp som setter rammene for verket, hvor verkets uttrykk skapes av kroppens bevegelse og begrensninger. Med en dyp nysgjerrighet har Stokke gått tegnende til verks med Villa Furulunds historie, og forsøkt å nærme seg en kompleks historie gjennom de håndfaste sporene den har etterlatt seg. I utstillingen er det også husets kropp som snakker. Installasjonene manifesterer seg som gjengangere i rommet, som har oppstått eller kommet til syne som historiske vitner og skikkelser. De er påkalt, manet frem og risset ut.

Bente Stokke (f.1952) er professor ved Kunsthøgskolen i Berlin, der hun også bor og arbeider. Hun har bakgrunn fra Royal College of Art i London og Jan van Eyck Academie i Nederland. I 1993 var hun Norges representant på Veneziabiennalen. Stokkes seneste utstillinger inkluderer Skiens Kunstforening (2019), Tegnetriennalen, Kunstnernes Hus, Oslo (2019), Kunstverein Neukölln, Berlin (2018), Tenerife Espacio de las Artes, Santa Cruz de Tenerife (2018), Kunsthalle zu Kiel (2016), Nasjonalmuseet, Oslo (2016)(2015) og Kunstnerforbundet, Oslo (2014). Hennes arbeider er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Kulturrådet, Moderna Museet, Stockholm, The New Museum og Contamporary Art, Sydney og Nordic Arts Centre, Helsinki.