Foto: Fin Serck-Hanssen

Tor Erik bøe / pity fuck puddle

25.05 - 02.07

Velkommen inn i Tor Erik Bøe sitt univers. Inn i et hjulspor, i en blindvei, i en kjeller, av å være et forlis, å være hjemløs, finne beina og å måtte begynne på nytt.

I utstillingen PITY FUCK PUDDLE inviteres publikum inn i Tor Erik Bøes innerste følelser, tanker og smerter. Skulpturene utforsker bekymringer som er dypt personlige – oppbevaringskassene kan være en snikende påminnelse om bagasjen som aldri ble pakket ut eller ting som ble pakket bort. Studenthjem som aldri fant veien inn i voksenlivet, tingene til avdøde besteforeldre. Bagasje og minner vi ikke lenger kan forholde oss til, men som vi ikke kan kaste, som vi har lagret for å unngå å håndtere.

I tidligere arbeid har Tor Erik Bøe arbeidet med kroppen som utgangspunkt, nå er det hans sinn, hans sjel og det han selv ser på som den ekte opplevelsen av å leve som står i fokus. Han tilegner seg livserfaring fra samarbeidspartnere og sammen med dem bygger han sosiale skulpturer. Utstillingen involverer samarbeid med designere, andre kunstnere og kokker.

Tor Erik Bøe (f. 1986) er en billedkunstner fra Sjernarøy, utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø. Fra 2013 til 2017 var han del av kunstnerduoen Trollkrem sammen med Jennie Bringaker (f. 1978). Han har stilt ut ved blant annet Fotogalleriet (2022),  Studio 17 (2021), Munch i Bevegelse (2018) og Momentum 9 (2017).