Morten Jensen VågeN: Pillars of Society

19.01 - 05.03.2021

En gullklokke, en fotball, et bildekk – disse og mange andre gjenkjennelige objekter fra hjemmet og byrommet er stablet sammen i ustødige pilarer i galleriet, som en slags skulpturelle trofeer. I ekte gjør-det-selv-stil har Morten Jensen Vågen kuttet, bøyd, hamret, spraymalt og sveiset sammen aluminiumsplater til gjenkjennelige objekter, med referanse til industrier som har vært både viktige og problematiske for samfunnet. Som et bilde på samfunnet indikerer skulpturene trøbbel. Fjernes et objekt fra pilarene, vil de falle sammen.

Morten Jensen Vågen er interessert i baksiden av medaljen. Han setter fokus på hvordan veksten og fremgangen i samfunnet også involverer korrupsjon, nepotisme og utnyttelse av mennesker og naturressurser. Den økonomiske velferden er bygget på mange pilarer, og svært få av dem har kun en positiv side. Menneskets fremgang i verden er tuftet på store ideer og hardt arbeid, men også makt og utnyttelse. Fremgang og velferd har sin pris. Spørsmålet er for hvem og for hva.

I kampen om en stadig mer regulert offentlighet, har Morten Jensen Vågen lenge vært opptatt av å yte motstand og «ta rom», og finne nye måter å bruke det offentlige rommet på. Med referanse til subkulturer, aktivister og selvbergere har han laget kunstverk der temaer som overvåkning og fysisk hacking av byrommet har vært sentrale virkemidler.

Vågen arbeider hovedsakelig med skulptur, video og videoinstallasjon. Hans kunstprosjekter har fått sitt uttrykk gjennom blant annet dokumentariske videoprosjekter hvor han lager verktøy og nytteobjekter av materialer som ligger henslengt i byen, skulpturelle kamuflasjehytter som er ment for å gli inn i byrommets omgivelser, og skulpturer med innebygde spionkameraer. I disse tilfellene har skulpturens visuelle utrykk vært en avledningsmanøver for å skjule en bestemt funksjon. Hans kunstprosjekter har klare samfunnskritiske undertoner, samtidig som det hele er formidlet gjennom et lag av humor. Med et steg ut av aktivismen peker hans nye skulpturer fortsatt på etablerte strukturer og normer i samfunnet; denne gangen i form av en lek med objekter som refererer til, og stiller spørsmål ved, den økonomiske velferdsutviklingen i verden.

MORTEN JENSEN VÅGEN, (f. 1987 Haugesund) bor og arbeider i Oslo. Vågen er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo (MFA, 2017). Vågen har nylig stilt ut i Novi Sad i Serbia som en del av Europeisk Kulturhovedstad. Tidligere har han vist arbeider på 222T, Oslo (2022); Skulpturtriennalen, Norsk Billedhoggerforening (2021); Østlandsutstillingen (2021); Deichman Bjørvika, Oslo (2020-2021); Stavanger Kunstmuseum (2020), Hulias, Oslo (2020); BOA, Oslo (2019); Studio 17, Stavanger (2018); Høstutstillingen, Kunstnernes Hus i Oslo (2017); Nasjonalgalleriet i Praha (2017); og Haugesund Kunstforening (2016).

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Regionale prosjektmidler (KiN) og BKV.