Handlevogn 0

IMG_2990 2.jpg

Studio 11

Studio 11 er etablert i det nye Skulpturenzentrum som støperiet Hermann Noack Bildgießerei har reist ved sitt verksted i Charlottenburg. Senteret dekker 10.000 kvadratmeter og vil inneholde 14 atelierer for profesjonelle kunstnere i tillegg til et galleri for temporære utstillinger av samtidskunst, en kafé, en restaurant, en skulpturpark og støperiets historiske samling av skulpturer.

Residenciet er initiert og finansiert av Norsk Billedhoggerforening og vi vil også bruke stedet til egne events, utstillinger og mottakelser – særlig knyttet til Gallery Weekend Berlin i april hvert år.

Et residency i Berlin gir oss en enestående anledning for å kunne introdusere norske kunstnere til en internasjonal kunstscene. Berlin er en sentral arena for kunstnere, formidlere og teoretikere og er et perfekt utgangspunkt for å profesjonalisere billedkunstnere. Vi disponerer en seksjon i skulptursenteret på 110 kvm som inneholder en møblert boenhet (50 kvm) og et fullt utstyrt atelier (60 kvm). Kunstnerne vil på denne måten kunne arbeide effektivt fra det øyeblikket de er på plass.

Ved spørsmål ta kontakt med NBFs administrasjon.

SØKE OPPHOLD:

Vi tar i mot søknader for atelieropphold en gang i året.

Søknadsfrist for 2024 er 15. oktober 2023.

Søknader behandles av NBFs styre.

ATELIERET: Atelieret er 60m2 og er utstyrt med verktøy og maskiner samt modelleringsutstyr. Bl.a. treverktøy, kavaletter, industristøvsuger, en vaskemaskin samt gipsvask. Utstyr utover det som finnes i atelieret og egne materialer må kunstnere selv besørge.

BOLIGEN: Boligdelen er 50m2 og består av et lyst kjøkken/oppholdsrom, en sovedel samt et bad. Kjøkkenet er fullt utstyrt til matlaging og med kjøleskap og oppvaskmaskin. Soverommet har en dobbeltseng samt god skapplass. Oppholdsrommet har et stort spisebord og sofa. Det er installert internett som dekkes av husleie. Det er også to feltsenger med sengetøy tilgjengelig. Det er en romslig og solfylt terrasse mot elven Spree.

SØKNAD: Søknaden må inneholde en kort begrunnelse for bruken i leieperioden. Medlemmer av Norsk Billedhoggerforening kan søke om 1-2 måneds arbeidsopphold i Studio 11 for 2023. Ved stor pågang innvilges kun 1. månede.

Bruk søknadsskjemaet under.
Legg ved info om deg selv og prosjektbeskrivelse for oppholdet.
Legg gjerne til foto, video, lydfiler, ref. til publikasjoner, verk, CV samt nettsideadresse. Skriv ønsket oppholdsperiode.

PRIS: Månedsleie er NOK 6000,-  det inkluderer atelier og bolig. Studio 11 er i utgangspunktet beregnet for én kunstner som bor og arbeider der. Det er mulig å ha ektefelle/kjæreste på besøk, men det er ingen barnesenger der for øyeblikket. OBS! Dersom to kunstnere bruker atelieret økes månedsprisen med NOK 2000,-

Prosjektbeskrivelsen for arbeidet under oppholdet blir vektlagt ved utvelgelsen. Er det flere som er interessert i samme leieperiode vil søknadenes faglige innhold veies opp mot hverandre og konkrete prosjekter prioriteres. Sett gjerne opp alternativ periode for oppholdet hvis mulig.

• Søknadsskjema

Studio 11