heaven_on_earth2.jpg

CAMILLA EDSTRöm ödemark: heaven is a place on earth

11.09 - 25.10.2020

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere en separatutstilling med Camilla Edström Ödemark.

I utstillingen Heaven is a Place On Earth utforsker Edström Ödemark grenselandet mellom det ikke-organiske og det organiske. I en installasjon, som har referanser til både museet, arkivet og det medisinske, presenterer kunstneren et antall ulike objekter og skulpturer. Skulpturene formes delvis for hånd i leire og forestiller benrester som er forlenget med proteser av silikon og epoxy. Gjennom å jobbe med forskjellig bestandighet og materielle egenskaper, undrer kunstneren seg over hvordan vår relasjon til fremmede og industrielt fremstilte molekyler, utenfor og inne i våre forgjengelige kropper, har kommet til å påvirke vårt syn på liv, død og tid.

Camilla Edström Ödemark jobber med video, installasjon og skulptur. Gjennom myter, science fiction og horror, stiller hun spørsmål om en (vestlig) identitet i nedbrytning. Arbeidet hennes er preget av en følelse av fremmedgjøring og undergang. Det befinner seg ofte i grenselandet mellom forskjellige dikotomier som danner grunnlaget for vår forståelse av verden, spesielt skillet mellom selvet, det egne og det fremmede.

Camilla Edström Ödemark (f. 1985, Åland) har en master fra Kunsthøgskolen i Oslo (2020). Hun har vært vist på blant annet Høstutstillingen og Galleri Sinne (Helsinki) i 2019. Hun har tidligere vært aktiv i Malmö-baserte og kunstnerstyrte Gallery CC.