event_uten_logo.jpg

lene baadsvig ørmen / subterrane

arne vinje gunnerud / urbus

25.05. – 07.07.2019

Vi er stolte av å presentere to unike kunstnere fra ulike generasjoner som på hvert sitt vis utfordrer normene for bronseskulptur. Begge kunstnerskapene representerer også et enormt overskudd av lekenhet, nysgjerrighet og evnen til å tenke fritt.

Arne Vinje Gunnerud hadde en over 50 år lang karriere etter sin debut som 23-åring. Hans mange, varierte og uttrykksfulle skulpturer vitner om et av de mest fritenkende og vitale kunstnerskap i norsk kunsthistorie. Selv med en klassisk kunstutdannelse under Per Palle Storm på Statens Kunstakademi i Oslo, valgte Gunnerud tidlig å gå sin egen vei. Overflatestruktur, ornamentikk, farger, kontraster og lysspill var for ham vel så viktig som form. Gunnerud utfordret den klassiske kanon på flere vis. Både ved å gi antikkens fortellinger et uttrykk som brøt med det klassiske ideal, men også ved å bruke formelementer fra jernalderen i skulpturer der den norrøne mytologi dannet bakteppet. Dette ledet ham inn i eksperimenter som var uvanlige i hans samtid der han blant annet kunne finne på å male bronsen i klare farger. Hans inspirasjonskilder var mange og han opplevde dem alle som universelle og umiddelbare. Utstillingen viser 22 verk fordelt med 2 store skulpturer i parken og 20 mindre skulpturer innendørs.

I kjernen av Lene Baadsvig Ørmens kunstnerskap finnes det en grunnleggende fasinasjon for hva vi mennesker tenker, sanser og føler i møte med skulpturer og fremmedartet form og kultur. Arbeidene kretser ofte omkring antropologi og vår trang til å forstå både egne omgivelser og hverandre. Utstillingen Subterranea utforsker det komplekse forholdet mellom menneske og dyr, det primitive og det siviliserte og det rasjonelle og det irrasjonelle. Definisjonen til tittelen kan best oversettes til norsk som noe underjordisk eller en undergrunn i betydningen menneskeskapte eller naturlige strukturer under bakken eller aktiviteter og miljøer som foregår i det skjulte. Bronseskulpturene i utstillingen beveger seg mellom to-dimensjonale relieffer og tredimensjonale skulpturer og er alle utformet og støpt i sandformer i Ørmens eget atelier. I utstillingen presenterer Ørmen også verket (W)hole, plassert utendørs i parken samt verket Beat i visningsrommet Utsikten i andre etasje.

Arne Vinje Gunnerud (f. 1930) er utdannet ved henholdsvis Statens håndverk- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi i Oslo. Han ble utstilt bredt i sin samtid. Han har hatt store separatutstillinger på blant annet Bomuldsfabrikken kunsthall (2001), Kunstnerforbundet (1965, 73, 77, 80 og 91) og var festspillutstiller i Bergen (1978). Gunnerud har vært representert ved en rekke internasjonale utstillinger som blant annet Biennale de Paris (1963), Bienal de Sao Paulo (1969) og  Skulpturbiennale, Antwerpen (1979). Han har over 100 utsmykkinger bak seg og er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Oslo kommune og Norsk kulturråd m.fl. Verkene i utstillingen er lånt fra Aust-Agder Museum og Arkiv og fra privat eie.

Lene Baadsvig Ørmen (f. 1984) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen (BA), Estonian Academy of the Arts (Erasmus) og Kunstakademiet i Oslo (MA). Etter endt utdanning i 2013 har hun hatt separatutstillinger ved Gallery Augusta, i Helsinki (2017), Kunstnerforbundet (2016), UKS (2015), Kunsthall Stavanger (2015) og Another Space, København (2014). Hun har også deltatt i gruppeutstillinger ved blant annet Akershus Kunstsenter (2018), Galereie Mikael Andersen, København (2017), Kunsthall Oslo (2017), Viborg Kunsthall (2017), Tegnebiennalen ved Tegnerforbundet (2016) og Autocenter, Berlin (2016). I sommer deltar hun også i Fiskars Village Art & Design Biennale i Finland.

Velkommen!

Takk til Kuben Aust-Agder museum og arkiv IKS og Kirsten Vinje Gunnerud som har lånt oss verk av Arne Vinje Gunnerud. Lene Baadsvig Ørmens utstilling er støttet av Kulturrådet, Oslo kommune, Norske Billedkunstnere og Regionale prosjektmidler for visuell kunst.

For ytterligere informasjon ta kontakt med daglig leder Erik Steen
erik.steen@skulptur.no