marit benthe norheim / Mitt skip er lastet med liv

18.01 - 03.03.2024

Marit Benthe Norheim støper sine monumentale skulpturer i betong og kjærlighet. Med en sterk forankring i fellesskap, inkludering og omsorg baner prosjektene hennes nye veier, knytter bånd mellom mennesker, og oppfordrer til å overkomme ulikheter.

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere en stor retrospektiv utstilling med Norheims arbeider, fra akademitidens aller første verk til helt ferske skulpturer fra atelieret i Danmark. Mitt skip er lastet med liv er den største presentasjonen av Norheim i Norge noensinne, og fyller hele villaen og skulpturparken med mektige skikkelser i betong.

Kvinnens skaperkraft, fruktbarhet, lyst og livserfaring har vært sentrale elementer i Norheims kunstnerskap helt fra start. I et ofte symbolsk formspråk skildrer hun kvinneskikkelser og menneskelige erfaringer, enten det omhandler å finne seg selv, ha omsorg for et barn, beskytte seg selv og andre, eller finne nærhet med et annet menneske. Ofte er skulpturene så store at publikum kan gå inn i, om bord på eller sette seg på fanget deres.

I Marit Benthe Norheims univers er alt mulig. Kunsten hennes stopper trafikken, seiler over grenser, bryter regler og provoserer – men kan også omfavne, synge, danse, føde og elske. I Norheims virke får vi som deltakere invitasjonen til å tenke stort. Gjennom verk som Rullende engler, Campingkvinner og Life-Boats minner Norheim oss på, at vi i felleskap kan få til det meste.

 

MARIT BENTHE NORHEIM (f. 1960) er en norsk kunstner som siden 1996 har vært bosatt i Danmark. Hun har stått for en lang rekke offentlige utsmykninger i Danmark, Norge, Sverige, Grønland, Island og Storbritannia. Etter ett år i lære hos Gunnar Torvund ble hun utdannet ved Vestlandets Kunstakademi, Bergen (1980–1984, ett av årene på reise i Europa) og ved Royal Academy of Arts, London (1984–1987). Hun er representert i flere offentlige samlinger, bant annet Nasjonalmuseet i Norge og Ny Carlsberg Fondet i Danmark.

 

Utstillingen er støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Kulturrådet.

 
 
 

campingkvinner

en rullende skulpturell installasjon av Marit Benthe Norheim

Ankommer Oslo for første gang, og befinner seg i Norsk Billedhoggerforenings skulpturpark fra 7. januar 2024!

Norsk Billedhoggerforening har invitert 10 frivillige til et helt unikt arrangement med kunstner Marit Benthe Norheim. Helgen 5. – 7. januar 2024 ble hennes monumentale mobile skulpturer Campingkvinner kjørt fra Hjørring i Danmark til Oslo via ferge fra Fredrikshavn, for å delta i Norheims store retrospektive utstilling hos Norsk Billedhoggerforening som åpner 18. januar.

De fem Campingkvinnene trekkes med biler kjørende i maks 30 km/t, og er omreisende skulpturelle installasjoner som oppsøker sitt publikum der de minst venter det. Prosesjonen av skulpturene er oppsiktsvekkende, og som deltager vil du få den fulle opplevelsen av skulpturenes påvirkning.

Marit Benthe Norheims kunst blir til i og eksisterer gjennom fellesskap, frivillighet og omsorg. Hun skaper vedvarende kunstneriske rom som inviterer publikum inn, og knytter varige bånd med og mellom mennesker. Gjennom en reise med Campingkvinnene kommer man helt inn i kjernen av Norheims praksis, og blir del av en unik opplevelse man trolig kun får én gang i livet.


Om prosjektet

Campingkvinner er en rullende skulpturell installasjon av Marit Benthe Norheim med inkorporert musikk av komponist Geir Johnson, og er et av Norheims hovedverk. Det er et poetisk prosjekt som er blitt til i samarbeid med kvinner fra hele verden. Prosjektet er skapt i forbindelse med Europeisk Kulturhovedstad Stavanger 2008, og de mobile skulpturene har reist nesten uavbrutt siden den tid i både Norge, Danmark og Island. Campingkvinnene er fem skulpturer bygget over gamle campingvogner. De illustrerer fem forskjellige kvinnetyper, og utfordrer de kvinnelige arketypene i et feministisk og humoristisk formspråk. De inviterer til både provokasjon, fordypelse og refleksjon.

Den bærende idéen og samtidig den indre armeringen i betongskulpturene er funksjonelle campingvogner fra seksti- og syttitallet. Kvinneskulpturens torso vokser ut av taket, slik at campingvognen fungerer som figurens skjørt. Skulpturene er åpne installasjoner som publikum kan gå inn i. Skulpturenes indre rom er bearbeidet på ulike måter, både visuelt og med spesialskrevet musikk.

 

Om de fem Campingkvinnene

Sirenen er en frister og forfører som det mytologiske vesenet, som med sin sang lokker sjømenn til seg, før de så havner i skipbrudd. Det er en kvinnerolle som både tiltrekker og frastøter, og som gjennom historien og i dag fordømmes på ulike måter. Inni er Sirenen kledt med rosa betong, og det spilles heftig og forførende sang av Siri Torjesen.  

Bruden sine slør folder seg over vognen som en kappe, og paret foran på vognen skal nå tilsynelatende fullbyrde ekteskapet. Ekteskapet er i de fleste kulturer en ramme for slektens videreførelse, men det rommer også kompliserte forhold. Inni sees bryllupsbilder fra mange deler av verden, og flere steder sees de vanskelige vilkårene en brud kan leve under. Bryllupsmusikken er samlet fra bl.a. afrikanske, indiske, jødiske, irske, amerikanske og europeiske kulturer.

Campingmama er både mektig, kjærlig og omsorgsfull, men slik som i morsrollen kan det oppleves nesten kvelende å motta hennes kjærlighet. Det innvendige rommet er tapetsert med fotografier av campinglivet på godt og vondt. Musikken består av klassiske norske barnesanger, som foreldre synger for barna ved sengetid, sunget av Siri Torjesen.

Maria Beskytteren er basert på den kristne symbolikken om Jomfru Maria og kvinneskildringen om beskyttelse og barmhjertighet, men hun bærer også på smerten av å ha mistet et barn. Inne i Maria Beskytteren ligger den døde Kristus omgitt av forskjellige vesener. Musikken, fremført av Trio Medieval, er inspirert av korverket Illegris Miserere, som i mange år kun kunne høres i Det Sixtinske Kapell.

Flyktningkvinnen er på vei forover – sterk, sårbar og på vakt. Inne i henne finnes erfaringens rom, fremstilt i porselensmosaikk laget av barn og flyktningkvinner. Med flukt som tema oppleves både sorg og håp. Hva ville du tatt med deg hvis du plutselig skulle flykte? I musikken leser Tora Augestad Beleiringstilstand av palestinske Mahmoud Darwish.