SERINA ERFJORD / YOU ONCE TOLD ME

26.11.2021 - 23.01.2022

Serina Erfjord arbeider innenfor det skulpturelle feltet der hun tar i bruk bevegelse og materialitet som hovedelementer i sine arbeider. Verkene er gjerne intervensjoner i rom og forholder seg til tilskuerens kropp i det de tar form som ulike material – og bevegelsesundersøkelser.

Utgangspunktet for Erfjords intervensjoner er ofte balansen mellom det som er i bevegelse, - og det faste. I dette mellomrommet danner det seg en mulighet til å fange inn det som renner, pulserer, vokser og faller. Gjennom enkle, poetiske og minimalistiske grep får Serina Erfjord beskueren til å stoppe opp og dvele ved et enkelt, ofte hverdagslig fenomen.

Arbeidet You Once Told Me består av en eldre, sliten brunmalt arbeidsbrakke som er plassert i Billedhoggerforneningens skulpturpark midlertidig. Fra utsiden ser den ut som arbeidsbrakker flest og kjennes igjen på sin enkle standard. Den har en rektangulær form, fire vegger og flatt tak, for å holde regnet borte. Den er utformet slik for at den lett kan transporteres og stables for så å raskt kunne bygge midlertidige løsninger for å innlosjere mennesker som trenger husly for tilsiktede kortere perioder.

Dersom man går inn i brakken, vil man se at den er delt inn i tre rom, et lysere inngangsparti og to mørkere fløyer. Rommene er tomme, men i det teppebelagte gulvet er det hull fylt med småstein og grus som ligner pytter man kan se etter en regnværsdag. Ved nærmere ettersyn kan man observere at pyttene i brakka stiger og synker. Vannet fyller pytten og synker unna, som små speil som dukker opp og forsvinner. Om igjen og om igjen.

Serina Erfjord (f. 1982, Norge), bor og arbeider i Sandefjord. Erfjord avsluttet sin master ved Kunstakademiet i Oslo i 2014 og har siden da hatt separatutstilling på blant annet NoPlace (2019), Haugesund Kunstforening (Erfjord/Oledal) (2018) og Kunstnerforbundet (2016). Erfjord har vært inkludert i gruppeutstillinger ved Kunsthall Oslo (2020), Bærum Kunsthall (2020), Göteborg Kunsthall (2019) og var en del av Momentumbiennalen 9 (2017), DNBs Stipensutstilling ved Oslo Kunstforening (2016) og Tegnebiennalen (2014). Serina Erfjord er innlemmet i Stortingets Kunstsamling.

Prosjektet er støttet av: Norsk Kulturråd, Vederlagsfondet, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Ingrid Lindbäck Langaards stiftelse og Bildende Kunstneres Hjelpefond.