Hedda_Amundsen_WebRes05_v2.jpg

HEDDA ROTERUD AMUNDSEN

areyoustillwatching_regnskap20xx_utkast_howto_bedroom_lyfe.zip

14.06 - 30.8.2020

This is where the magic happens. Men ikke bare det. Soverommet kan huse en myriade av aktiviteter utover sex, søvn og hvile. Kanskje spesielt når en bor i kollektiv. Når en på grunn av et overpriset boligmarked bor med tre bekjente hvor stuen har blitt omgjort til et ekstra soverom. Egen hylle i kjøleskapet og vaskeliste. Kanskje en felles bod på loftet eller i kjelleren. Resten av eiendelene bor på rommet. Det er et lite privat univers hvor du setter premissene, et sted som blir veldig hellig. Kan jeg få se rommet ditt?

Soverommet har en relativt kort historie blant mennesker med vanlig boligstandard i Norge, hvor egne soverom for ulike familiemedlemmer ikke var vanlig før rundt 1980-tallet. Men disse individuelle soverommene blir tidlig tilegnet kjønn. Jenterom og gutterom. Avleggs, men overraskende aktuelt. Farger, former, teksturer. Aktiviteter og objekter. Grad av renslighet og orden. På folkemunne og i mediene omtales soverommet som stedet hvor ambisjon har sin opprinnelse - “det begynte på jenterommet”. Hvordan formes vi av disse rommene?

Vi er voksne, men vi er yngre lengre. Overgangen mellom barn til voksen er lang i Europa, og spesielt i Norden. Vi studerer lengre, kombinerer det ofte med jobb og har generelt et mindre scriptet livsløp. Vi får barn senere, vi lever lengre, vi gifter oss senere, vi prioriterer utforskning og dyrking av egne interesser. Hvor mange timer har du tilbragt på soverommet siden 12 mars, forresten?

Hedda Roterud Amundsen (f. 1989) er utdannet billedkunstner ved LASALLE College of the Arts i Singapore (Bachelor) og ved Kunsthøgskolen i Oslo, avd Kunstakademiet (Master). Hun lager verk som vises i utstillinger, på Internett, som artistbooks og har performances (som ofte er tekstbaserte). Amundsen er oppvokst parallelt med Internett og sosiale mediers utvikling, som har påvirket hennes praksis på flere plan. Spesielt i forhold til den hverdagslige iscenesettelse av selvet, deltakelse i populærkultur, forholdet mellom det private og offentlige rommet, stedsdefinisjon, relasjonsbygging, nedlastning som samling og bilde-anarkisme. Prosjektet er støttet av Oslo Kommune.

Instagram @heddaramundsen

Prosjektet er støttet av Oslo Kommune
Foto: Tor Simen Ulstein

PROSJEKTROM CARL BERNER

Prosjektrom Carl Berner er et eksperimentelt visningssted som er utfordrende og aktiviserende for både kunstnerne og publikum. Mange av kunstnerene som stiller ut i rommet gjør stedsspesifikke prosjekter som er relatert til nærmiljøet.

Det er påkrevd at alle utstillinger tar rommet og stedet i betraktning. Stedet er et ikke-konvensjonelt visningssted og dette gjør at utstillingene treffer mange forskjellige publikumsgrupper og skaper nye og spennende møter i relasjonen kunstner - kunst - sted - betrakter.

Utstillingene i prosjektrommet velges av Norsk Billedhoggerforenings galleriråd.
Prosjektrommet består av en galleridel på 60kvm, samt 8 store montre. Utstillingene skiftes to ganger årlig og fungerer som en slags temporære utsmykkinger.