KARIN BLOMGRENPå något sätt tynger det en

20.10 – 27.11.2022

Karin Blomgren skaper romlige installasjoner der den fysiske opplevelsen av arbeidet står i sentrum.

I sin praksis har hun fordypet seg i leire og andre flyktige materialer, som hun kombinerer med utforskning av romlighet og fysikalitet. I arbeidene hennes understrekes ofte kroppens ubetydelighet og skjørhet i forhold til omverden gjennom bruk av store volumer og tyngdekraftens påvirkning på ulike materialer.

Til utstillingen På något sätt tynger det en, har Blomgren skapt en stedsspesifikk totalinstallasjon som er en videreføring av verket Summen av alle krefter på Entrée i Bergen, der løsthengende objekter fungerte som en motvekt i en finstemt balanse med veggen i rommet. Som en fortsettelse av Blomgrens fenomenologiske utforskning har hun i denne utstillingen plassert en stor form i rommet som strekker seg opp mot taket. Formen står i spenn og er øyensynlig holdt oppe ved hjelp av en stropp som er festet til en stor leirklump. Røde striper strekkes seg over gulv, vegger og tak og tilfører en lekenhet, mens tyngdekraftens lover impliserer alvor. Installasjonen besitter en uviss mengde kraft som er plassert i spenn over tilskuerne, strukket til dets mekaniske grense hvor vektens iboende handlekraft spiller hovedrollen. Spennet og tyngdekraften skaper en opplevelse av et øyeblikk man er usikker på hvor lenge varer og som oppleves foruroligende ettersom den potensielle kraften i rommet kan skade en elefant dersom den blir utløst.

Blomgren bruker ofte modellerte former i myk leire som en kontrast til rommets arkitektur i arbeidene sine.  Over tid har hun utviklet sin egen ikke-tørkende leire som holder seg fuktig og myk gjennom hele utstillingsperioden, og denne har vært en viktig del av hennes praksis. Den våte leiren er både forlokkende, frastøtende og uhyggelig og bærer et potensiale for mulig formskifting og kollaps. I så måte understreker også leiren temporaliteten i møtet mellom verket og publikum; ved neste øyekast vil kanskje tyngdekraften eller den besøkende ha omformet leiren.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Oslo kommune.

BIO

Karin Blomgren (f. 1987, Stockholm) har sin utdannelse fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Blomgren har medvirket i det internasjonale forskningsprosjektet Topographies of the Obsolete fra 2012-16. Hennes første individuelle separatutstilling, Transit tok plass i 2018 som en del av Bodø Biennalen ved Bodø Kunstforening. Blomgren har samarbeidet med Norsk Billedhoggerforening tidligere, i tilknytning til de offentlige skulpturene i Øvre Slottsgate i 2020. Samme år var hun Svenska Konstakademiens Artist-in-Residence ved Cité Internationale Des Artes i Paris. Blomgren har blitt tildelt Norske Kunstforeningers Debutantpris i 2016 og i samarbeid med Erna E. Skúladóttir har hun markert seg meg flere monumentale installasjoner siden 2015. Deres arbeid er kjent for å inneholde impulser fra det omkringliggende landskapet og dets geologi, lokalhistorie og stedets arkitektoniske trekk. Prosjekter inkluderer blant annet Extractions ved Kunsthall Stavanger, Of Dark Wood or Rich Soil ved Galleri F 15, Moss; Deposit ved KRAFT, Bergen og Inundation ved Parcours Céramique Carougeois International Biennial 2017, Sveits. Karin Blomgrens siste separatutstilling fant sted på Entrée i Bergen, 2021.