helene førde / urscener

16.03 - 11.06.23
Prosjektrom Carl Berner

Gjennom sin stedsspesifikke installasjon i Prosjektrom Carl Berner forvandler Helene Førde den travle transittsonen på t-banestasjonen til en beskyttende hule.

Folkemengdene som daglig beveger seg gjennom t-banestasjonen har alle til felles at de er på vei et annet sted. Som migrerende flokker strømmer de gjennom området, men en sentral del av det å være på reise er også å søke ly. Menneskeheten består av utallige slike fortellinger, hvor man søker tilflukt, slår seg ned, og setter sitt preg før man igjen forsvinner videre. Man samles rundt et bål, forteller historier fra tidligere reiser, og kanskje blir det igjen avtrykk som bevis på at man var til stede.

Ved hjelp av håndfarget tekstil, speil og lys tilbyr visningsrommet en magisk oase i et travelt gjennomfartsområde. Mennesker i transitt oppfordres til å stoppe opp, men hvilken historie bærer den reisende og hva har en hule å tilby? Gjennom installasjonen utforsker Helene Førde betydningen av hva et rom for tilflukt kan være, kontrasten mellom stillstand og bevegelse, og hva tilhørighet kan bety.

Den stedsensitive tilnærmingsmåten er et gjennomgående og viktig trekk i Helene Førdes kunstnerskap. Hun undersøker steders særegne karakter og lar dette få uttrykk gjennom installasjoner og skulpturelle arbeider. Hun anvender et bredt utvalg av teknikker og har gjerne lyd, lysarbeid og interaktive elementer som en integrert del av verket.

Helene Førde har en mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Bergen og Nordic Sound Art programmet i 2014. Hun er for tiden basert i Bergen. Førde har de senere år hatt utstillinger, oppdrag og residencies i Norge, Italia, Sverige, Tyskland, Østerrike, Kina og USA. I 2018 fikk hun tildelt OCAs 1-årige residency ved ISCP New York. Nylige utstillinger inkluderer Skulpturpark Bergenhus festning (2022), Ørland kunstforening (2021), Steinkjer kunstforening (2021), Vestlandsutstillingen (2021), Trondhjems kunstforening (2020), Galleri KRAFT, Bergen (2018), Møre & Romsdal Kunstsenter, Molde (2017) og Liminaria / Interferenze New Arts Festival, Montefalcone di Valfortore, Italia (2017).