mailchimp.jpg

SONJA FERLOV MANCOBA / STILLE VEKST

JENNIE BRINGAKER / PILLOW TALK BESTIARY

26.01. – 03.03.2019
Velkommen til åpning av utstillinger med Sonja Ferlov Mancoba og Jennie Bringaker, fredag 25. januar kl 19.00

I årets første utstillingsperiode presenterer vi to kompromissløse kunstnere som på hvert sitt vis etterstreber et tidløst og universelt skulpturelt uttrykk. Begge kunstnerskap viser et sterkt samfunnspolitisk engasjement og problematiserer sin samtids fremmedgjøring.

Sonja Ferlov Mancoba (f. 1911) var en av Danmarks mest betydningsfulle og markante billedhoggere. Mancoba mente at kunst kunne bidra til å forandre verden ved å formidle verdier som tillit, likestilling, toleranse og menneskelighet. Hun mente det var kunstnernes jobb å knytte sammen kunstens verden med den politiske og sosiale verden. Mancobas interesse for ikke-vestlige kulturer gav skulpturene hennes et fremtredende uttrykk og hennes globale engasjement var en viktig brikke i opprettelsen av den internasjonale kunstnergruppen COBRA. Utstillingen Stille vekst er en unik mulighet til å stifte bekjentskap med en kunstner som i liten grad tidligere har blitt vist i Norge. I år blir Mancoba også hedret med en større retrospektiv utstilling på Statens Museum for Kunst i København og Musée National d’Art Moderne Centre Pompidou i Paris.

I Jennie Bringakers utstilling Pillow talk Bestiary presenteres publikum for en serie nyproduserte figurative skulpturer i støpt betong, brent leire og stein. I tillegg vises også et videoarbeid laget i samarbeid med Erlend Hogstad. Tittelen på utstillingen kan referere til et bestiarium som er en samling med tekster fra middelalderen, moralske fabler om faktiske dyr eller mytologiske fabeldyr. Bringaker har bakgrunn i eksperimentell scenekunst og har de siste ti årene jobbet særlig med performance både i eget kunstnerskap og som en del av kunstnerduoen Trollkrem som hun startet i 2013 med Tor Erik Bøe. Arbeidene er en del av en ny retning i hennes kunstnerskap, der skulpturene får stå alene i rommet uten at de knyttes opp til fysiske, performative handlinger. Likefult finnes det et anslag av noe teatralt i kroppene hun har bearbeidet, som om de forteller en historie eller er en del av en ikke uttalt fortelling som er større enn seg selv.

Selv om Sonja Ferlov Mancoba levde i en annen tid, er hennes oppfordringer til felleskap, solidaritet og aksept like aktuelle i dag, i et samfunn med økende polarisering, splittelse og fremmedfrykt. På samme måte er det også noe uhyggelig velkjent ved Bringakers figurer som kan minne om etterlevninger fra et oldtidssamfunn, eller er det kanskje et fremtidsscenario der mennesket har tilpasset seg endringene og er blitt til en hybrid mellom menneske og dyr lik de gamle fabeldyrene i et bestiarium fra middelalderen.

Jennie Bringaker, (f. 1978) er utdannet ved Scenografi fra Akademi for Scenekunst, (2000-2003) og har en MFA fra Studio Art, New York University (2008-2010). Bringaker har de siste årene vist arbeider ved blant annet Tenthaus Oslo, Nasjonalmuseet avd. for landsdekkende program og Paris Internationale, Hacienda (Zurich). Som Trollkrem har hun de siste årene har vist arbeider på blant annet Momentum 9, Sandefjord Kunstforening, Fotogalleriet, New York Art Book Fair samt arrangert performancefestivalen Soppen i Ekebergparken i 2016.

Sonja Ferlov Mancoba (f. 1911) ble tidlig en del av den danske avantgardeSom 25-åring flyttet Mancoba til Paris der hun fikk atelier vegg i vegg med Alberto Giacometti og møtte den sørafrikanske kunstneren Ernest Mancoba som hun senere giftet seg med. Etter krigen i 1947 flyttet Mancoba tilbake til Danmark og ble gjennom Asger Jorn tilknyttet den internasjonale kunstnergruppen COBRA. Hun flyttet tilbake til Frankrike etter fem år i Danmark og døde i Paris i 1984. I 1962 bestilte Asger Jorn en skulptur i bronse til sin egen samling i Silkeborg i Danmark. Først etter dette ble fler og fler i Danmark oppmerksomme på hennes kunstnerskap. I dag er hun inkludert i flere store samlinger, inkludert Carlsbergfondet, Louisiana Museum for Moderne Kunst, Sparebankstiftelsen og Groth og Laursens samling ved Stavanger Kunstmuseum.

Takk til Tangen-samlingen og AKO Kunststiftelse som har lånt oss verk av Sonja Ferlov Mancoba og til Vederlagsfondet for støtte til Jennie Bringakers utstilling.

Velkommen!

For ytterligere informasjon ta kontakt med daglig leder Erik Steen