mailchimp.jpg

sofia eliasson / common skins

EMMA BRACK NAVEIRAS & CElia perrin sidarous / irise

15.03. – 28.04.2019

Velkommen til åpning av utstillinger med Emma Brack Naveiras & Celia Perrin Sidarous og Sofia Eliasson, torsdag 14. mars kl 19.00

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å kunne presentere to utstillinger, Irise av kunstnere Emma Brack Naveiras og Celia Perrin Sidarous og Common Skins av kunstneren Sofia Eliasson. Felles for utstillingene er at kunstnerne har interagert med nærmiljøet; Brack Naveiras og Perrin Sidarous i relasjon til Oslofjorden og de nærliggende øyer og Eliasson gjennom avstøpninger av objekter fra Carl Berner-området. Dette er imidlertid kun ett av virkemidlene i utstillingene, som på hver sine måter utfordrer våre tanker og lesninger om det vi tror vi kjenner. Kunstnerne har sin bakgrunn fra henholdsvis Canada og Sverige, men alle tre har tatt hele eller deler av kunstutdannelsen sin i Norge.

For Brack Naveiras og Perrin Sidarous er havet et underliggende tema, både visuelt og konseptuelt. Utstillingen er bygd opp rundt en fiktiv karakter, Irise, hvor navnet både refererer til fenomenet irisering (regnbueeffekten i blant annet såpebobler og perlemor), Iris, gudinnen for hav og himmel, samt den anatomiske betydningen av iris. Utstillingens vell av konseptuelle og materielle referanser setter i gang assosiasjoner, men motsetter seg samtidig en konklusjon. Deres uredde sammenstilling av ideer, bilder, materialer og metoder er symptomatisk for det post-mediale hvor alle typer medier og uttrykk blandes og sidestilles. Utvalget er omhyggelig valgt og plassert for å utfordre erkjennelsesprosesser og skape nye meninger og følelsesreaksjoner i et stadig pågående spill.

Sofia Eliasson er også opptatt av å skape nye krysninger og lesninger i sine skulpturelle installasjoner. Hun har latt materiale fra gatene rundt Carl Berners plass, det være seg matemballasje, en hårstrikk eller plastposer, danne grunnlaget for en serie fossiler fra samtiden. I tillegg viser hun en avstøpning av Duira Antiquior, den første illustrasjon av forhistorisk liv basert på fossile funn. Eliasson anvender hendelser og tankegods som i utgangspunktet er separate og lager sammenstillinger der flere tidsforløp møtes. Hennes prosjekter tar gjerne utgangspunkt i ulike kulturminner i form av hendelser, figurer, objekter, bilder og deres fysiske og historiske avtrykk. Avstøpningsprosessen har ikke som mål å gjengi et objekt eksakt, men snarere la det avstøpte objekt og avstøpningen virke på hverandre som for å understreke at de er uløselig sammenknyttet. Sentralt i hennes arbeider er forholdet mellom tilstedeværelse og fravær og nettopp avhengighetsforholdet dem i mellom.

Emma Brack Naveiras (f. 1982, Santa Cruz, Bolivia) har en MA fra Kunsthøgskolen i Oslo (2015) og en BA i litteratur fra Simon Fraser University i Vancouver Canada. Hun bor og jobber i Norge og Canada. Brack Naveiras uttrykker seg gjennom varierte medier og vil i 2020 utgi en poesibok. I tillegg til bred utstillingsvirksomhet i Canada og Europa har Brack Naveiras vært vist blant annet på Norsk Skulpturbiennale (2015), Marrakech Biennalen (2016), og UKS (2017).

Celia Perrin Sidarous (f. 1982, Montréal, Canada) har en MFA fra Concordia University, Montréal (2015) med et utvekslingssemester fra Kunsthøgskolen i Oslo, Kunstakademiet (2013). Hun er representert av Parisian Laundry i Montréal og er inkludert i flere offentlige og private samlinger. Perrin Sidarous er vist bredt over hele Canada og har nylig vært vist ved CLARK, Montréal (2019), Arsenal Contemporary, New York (2018) og 8-11, Toronto (2017). Utstillingen i Norsk Billedhoggerforening er hennes første presentasjon i Europa.

Sofia Eliasson (f. 1981, Dalsland, Sverige) har en MA fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (2017) og bor og jobber i Bergen. Hun har et godt antall utstillinger bak seg og hennes nyeste utstillingsvirksomhet inkluderer blant annet visningsstedene Prosjektrom Normanns, Stavanger (2018), Kristiansand Kunsthall (2018) og Hordaland Kunstsenter (2016).

For ytterligere informasjon ta kontakt med daglig leder Erik Steen
erik.steen@skulptur.no
+47 918 86 181 / +47 22 37 77 80

Adresse: Norsk Billedhoggerforening, Hekkveien 5, 0571 Oslo
Åpningstider: tir-fre 11-16, lør-søn: 12-16

Bilde: Emma Brack, Myliobatoidei Smoking
Celia Perrin Sidarous har mottatt støtte til denne utstillingen fra the Canada Council for the Arts.
Sofia Eliasson har mottatt støtte til sin utstilling fra Norsk Kulturråd.

CCFA_BW_black_e.jpg