PETRA DALSTRÖM / C A R R I E R S

26.08.22 - 15.01.23
Prosjektrom Carl Berner

Tiden i visningsrommet er løsrevet fra naturens rytme. Prosjektrom Carl Berner er innhyllet i en dyprød farge, og en vifteformet skulptur er festet på veggen. Ved hjelp av en sensor kan den forbipasserende sette viften i bevegelse og aktivere en svak luftstrøm som forplanter seg videre i rommet, hvor en rekke skulpturer ligger spredt ut.

Noen av materialene forsøker å fange vinden – råsilke i spindelvevsformasjoner, gresstrå og flettede blader som ligner seil. Andre skulpturer fremstår mer jordbundne. En overdimensjonert frøkapsel har dumpet ned på gulvet, og en gipsblokk blottlegger fossillignende avtrykk av ukjente skapninger. Et av verkene utvikles etter hvert som tiden går, vann fordamper, og et fnokk folder seg langsomt ut.

Omdreiningspunktet for utstillingen C A R R I E R S er flyvefrø – frø som bruker vinden for å spre seg. Det er noe nærmest magisk ved frø, de greier ting som mennesker bare drømmer om; i årevis kan de unndra seg den taktfaste aldringen som annet liv er underlagt – de gjennomfører tidsreiser. I 2007 ble et palmefrø funnet under en utgraving ved Dødehavet i Israel. Det ble plantet i jorden, og spiret etter å ha ligget i dvale i 2000 år. Den gang fantes det store daddelpalmeskoger langs Jordanfloden. Kan frøet huske sine barndomsår?


I utstillingen C A R R I E R S har kunstner Petra Dalström samarbeidet med forfatter Cecilie Almberg Størkson. På hver sin måte har de undersøkt flyvefrøets poetiske potensiale. Dalström har skapt en rekke skulpturer hvor hun undersøker de fysiske og sanselige egenskapene hos flyvefrø, også gjennom å forsøke å imitere frøenes bevegelse. Størkson har utarbeidet en rekke tekster, hvor bruddstykker kan leses på utstillingsrommets vinduspartier. Tekstene behandler blant annet emner som reproduksjon, og hun knytter disse emnene opp mot flyvefrøets natur. I slutten av utstillingsperioden vil det utgis en publikasjon der en lengre, sammenhengende tekst av Størkson settes i samspill med elementer fra den fysiske utstillingen.

Størkson vil også lese utdrag fra teksten ved henholdsvis to arrangementer, som vil foregå inne i selve utstillingsrommet. Første opplesning ble holdt lørdag 27. august kl 14:00. Andre opplesning holdes mot slutten av utstillingsperioden, og tidspunktet vil annonseres via Billedhoggerforeningens kanaler.

Petra Dalström (f. 1987) er basert i København, og utdannet som keramisk formgiver fra KADK Designskolen på Bornholm. I sitt kunstnerskap undersøker Dalström de funksjonelle og sanselige egenskapene til en rekke materialer. Det kan være kan håndfaste, taktile substanser som kobber, voks og porselensstøv, eller mer flyktige og uhåndgripelige naturelementer som tid, tyngdekraft, lys og vann. Observasjonene blir omdannet til skrøpelige skulpturer, kinetiske installasjoner og narrativ, hvor hun ofte bruker lavteknologiske metoder for å skape bevegelse eller utvikling i sine verk. Utover hennes utstillingsvirksomhet på tvers av Danmark og Norge, har hun også utstilt på visningssteder i Korea, Japan, Italia og England, her bl.a. Peach Corner Gallery, København (2021), Crafted Matter, Cheongju (2019), Mindcraft18, Milano (2018), Tag Team Studio, Bergen (2017) og Vestlandsutstillingen, Norge (2017). Dette er hennes første separatutstilling i Oslo.

Cecilie Almberg Størkson (f. 1986) er basert i Bergen, og arbeider som forfatter og på Hordaland kunstsenter. Hun debuterte med diktverket Ein alvorlig sjukdom (2021), og er for øyeblikket student ved Forfatterstudiet i Tromsø. Hun har jobbet flere år med kunstformidling tilknyttet forskjellige kunstinstitusjoner i Bergen, blant annet på Bergen Kunsthall og Tag Team Studio. På Tag Team utarbeidet hun publikasjonskonseptet Tag Team Texts og initiativet Skrivestue, hvor ulike skribenter benyttet Tag Team som arbeidsrom.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Statens Kunstfond i Danmark og Bergen kommune.

-Prosjektrom Carl Berner er støttet av Sporveien-