Foto: Istvan Virag

Aurora Sander: Hjelp, vi flytter! / Bust a Move

Visningsperiode 25.08.2018 – 30.09.2018

Vi er stolte av å kunne presentere den første bredt anlagte utstillingen med kunstnerduoen Aurora Sander i Norge. Dette er den første utstillingen i vårt nye galleri. Med sin særegne lekenhet lager de nyskapende stedsspesifikke verk som inviterer publikum til å ta hele huset i bruk.

Tittelen Hjelp, vi flytter! røper at utstillingens tematikk tilsynelatende dreier seg om flytting. Ikke bare flytting fra et hus til et annet, men også biologisk og sosiologisk, hvordan mennesker, kulturer og strømninger flytter og utvikler seg over tid for deretter å bli historie. Tittelen henspiller også til en rekke filmkomedier som kom på 80-tallet der slapstick og crazykomikk ofte ble brukt som virkemiddel.

Utstillingen tar utgangspunkt i et fiktivt narrativ der publikum inviteres til å pakke ut et flyttelass. Flyttelasset består av skulpturer hentet fra menneskets evolusjon, fra apekatt til robot. Publikum inviteres til å gi skulpturene forskjellige sosiale og historiske sammenhenger ved å plassere objektene liggende i flyttekassene rundt omkring i utstillingen.

Villa Furulund og Norsk Billedhoggerforening har en lang historie, noe som reflekteres i utstillingens «gjenglemte» og «forlatte» skulpturer inspirert av klassiske herskapshus og spøkelseshus. Tar du deg tid vil du kunne få et glimt av Lion Man, den eldste kjente dyreformede skulpturen i verden eller oppdage et hemmelig rom der Storebror ser deg, et begrep som stammer fra George Orwells roman 1984. Romanenkan kanskje virke som en fjerntliggende dystopi, men i lys av Facebooks og Googles informasjonslagring er det lett å påstå at det ikke er så fjernt fra sannheten. Lion Man ble lagd for ca 35.000 år siden og menneskets utvikling har kanskje kommet langt siden den gang, men hvor er vi egentlig på vei?

Aurora Sander er en kunstnerduo som er vanskelig å definere. De beveger seg hele tiden på grensen mellom to motpoler der kunst og design, form og funksjon, høykultur og lavkultur, humor og alvor går hånd i hånd. I Aurora Sanders verden er hierarkiet utvisket i et forsøk på å demokratisere kunstverden i en tro på kunstens verdi for alle. Med humor som virkemiddel inviteres publikum til å gå fra å være passive tilskuere til å bli aktive deltagere, historikere og formidlere. Rollene og maktstrukturene snus på hodet og det blir uklart hvem som egentlig underholder hvem. Aurora Sander vet å underholde sitt publikum, men latteren kommer med en bismak og det er usikkert om den som ler sist, ler best.

Klokken 16.00 hver dag nullstilles utstillingen og legges tilbake i flyttekassene.

BIOGRAFI
Kunstnerduoen Aurora Sander er bosatt i Berlin og består av Ellinor Aurora Aasgaard (f. 1991 i Kristiandsand) og Bror Sander Berg Størseth ( f. 1987 i Bærum). Aurora Sander har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland. Nyere utstillinger inkluderer separatutstillingen Another Day, Another Drama ved Passerelle Centre d'art contemporain – Brest, Frankrike 2017 samt gruppeutstillingen Clouds ⇄ Forests ved 7th International Moscow Biennale, Moskva, 2017.

I Norge har de gjort seg bemerket med sin installasjon på Norsk Skulpturbiennale 2015 og WILDLIFE i Nesoddparken, 2017.

Foto: Istvan Virag