Foto: Istvan Virag

Foto: Istvan Virag

 
 

SVERRE WYLLER / MATTHEW QUENTIN MIDTSKAU

Åpning torsdag 11. oktober kl 19.00
Visningsperiode 12.10 - 18.11.2018

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere en utstilling med kunstnerne Sverre Wyller og Matthew Quentin Midtskau, to kunstnerskap fra forskjellige generasjoner som aldri har blitt vist sammen tidligere. Til utstillingen har begge produsert nye verk i dialog med hverandre. Med presisjon, eleganse og nøkternhet viser Wyller og Midtskau oss to ulike perspektiver der gjenbruk er en fellesnevner. Det ligger en omsorg for materialer og miljø i arbeidsmetoden til både Wyller og Midtskau, men gjenbruk har også sine praktiske sider og frigjør kunstneren fra økonomiske belastninger i opposisjon mot vekstsamfunnet og etablerte forventninger.

Mens de etiske og politiske spørsmålene er mer subtile i Wyllers skulpturer utfordrer Midtskaus verk den modernistiske tradisjonen ved å tillegge skulpturene en bruksverdi som en kontrast til det formalistiske uttrykket. I Matthews arbeider er problematikken omkring klimaendringer og stigende havnivåer i Stillehavet en viktig faktor. Dette speiles i utstillingens skulpturer som også kan fungere som fiskefeller. Disse er bygd ved hjelp av tradisjonelle vevemetoder fra Stillehavet der materialer som bambus og andre naturmaterialer er byttet ut med plast og annet funnet avfall, blant annet fra Wyllers atelier i Maridalen. Midtskau bruker bevisst kun vanlig håndverktøy i utførelsen av arbeidet som setter begrensninger for utførelsen. Dette gjør at skulpturene også kan fungere som en mal for overlevelsesverktøy, eksempelvis vannfilter og ildtenningsverktøy og gjenstandene balanserer dermed mellom skulptur og verktøy.

Wyller er opptatt av at alle materialer bærer på en historie før de blir formet. Bruken av treverk er dypt forankret i vår kultur og trestammer er mettet med mening allerede før de blir formet fra organisk vekst til en klar geometrisk form. Ved å ta i bruk massive trestammer blir materialet så dominerende i seg selv at det balanserer mellom et ubearbeidet materiale og en bevisst form. Den massive størrelsen gir assosiasjoner til ideer omkring varighet og trygghet, verdier som kanskje er spesielt etterlengtet i en tid med lite stabilitet. Trestammenes dimensjoner gjør de uegnet for kommersiell drift og i så måte kan vi si at Wyller gir en verdi til noe som ellers ville ha gått til spille.  

I enkelte av skulpturene blir treverket også kombinert med stål. Stålet er fragmenter av tidligere konstruksjoner og bærer med seg minnet om sin egen fortid, som små sukk av industriell melankoli. I noen av skulpturene har et stykke tre blitt kappet finurlig til å passe perfekt i et stykke gjenbrukt stål. Eller kanskje var det etterlatte trerester som fant sin perfekte make i en gjenbrukt stålkonstruksjon? Disse fysiske historiene blir fortalt gjennom et formspråk fra en fjern fortid; egypternes frontalskulpturer med sin typiske bruk av profiler og streng frontal fremstilling av menneskekroppen som statue.

Flere av skulpturer opptrer også i parkomposisjoner. Mens det i disse komposisjonene ligger et paradoks der to tilsynelatende like enheter eksponerer sin ulikhet i nærværet av hverandre, presenteres vi i denne utstillingen for to tilsynelatende ulike kunstnerkskap som finner slektskap i hverandres nærvær. 

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd og Bildende Kunstneres Hjelpefond.

BIOGRAFI

Sverre Wyller (f. 1953) har sin bakgrunn fra Kunsthøgskolen i Oslo og Hochschule der Künste i Berlin. Wyller arbeider med både maleri og skulptur og har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland, nyere separatutstillinger inkluderer Westend på Westend Krankenhaus i Berlin og på Galleri Riis, Oslo (2018), The Kolbu Series, new sculptures på Peder Balke senteret i Toten (2017) og gruppeutstillingen 25 Years, Purchase for the Stavanger Art Museum Collection, 1992 – 2017 på Stavanger Kunstmuseum. Wyller er inkludert i samlingen til en rekke institusjoner, deriblant Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Henie Onstad Kunstsenter, Moderna Museet i Stockholm, Malmø Konsthall, Astrup Fearnley Museet og Stedelijk Museum i Amsterdam. Sverre Wyller er representert av Galleri Riis, Oslo.

Matthew. Q. Midtskau (f. 1980) er halvt norsk og halvt fijiansk. Herfra stammer hans interesse for tradisjonelle håndverksmetoder og en form for primitivisme i møte med Vestens kunsthistorie. Midtskaus uttrykk kan knyttes til bevegelsen Arte Povera hvor man gjenbruker hverdagslige materialer som utgangspunkt til nye verk. Midtskau utgikk fra med Master fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2016. Midtskau deltok på Norsk Skulpturbiennale i 2015 og hadde i 2016 sin første separatutstilling på Galleri FSC i København.

 
 

Foto: Istvan Virag