icaro zorbar / koreografi #1

07.09 - 17.12.23
Prosjektrom Carl Berner


Mennesket er besatt av tid – av å måle, fange og forsøke å overkomme den. Tid er også et sentralt element i Icaro Zorbar sin praksis, særlig i relasjon til teknologi og minner. Fra oppveksten i Latin-Amerika har «do it yourself»-tradisjonen alltid stått sterkt – ødelagte ting ble plukket fra hverandre, studert, forstått og reparert, om det så var en bil, TV eller et kamera. Analoge teknologier kan åpnes opp og studeres, noe som evner å forbinde og knytte det sammen med mennesket. I den digitale virkeligheten er en slik forståelse derimot gjemt dypt vekk og ute av syne for det blotte øyet. Denne kontrasten ble tydelig for Zorbar på nittitallet, i møtet med datamaskiner og etter hvert internett. Kontakten med det analoge ble en strategi for å overkomme avstanden.

I installasjonene sine konfigurerer Icaro narrativ hvor ulike teknologier opptrer i poetiske omgivelser. Installasjonen Koreografi #1 består av tekst og video forent i et landskap av papp. Zorbar har gjennom hele sitt kunstnerskap undersøkt forholdet mellom objekter og narrativ, og opplevde etter hvert at han stadig vendte tilbake til det samme objektet – spilledåsen. Når spilledåsen ble løsrevet fra sin oppgave som motor i et smykkeskrin, fikk den en egen karakter – en klumsete og perfekt liten maskin, med egne bevegelser og uttrykk.

Den klønete følelsen av utenforskap, en helhet redusert ned til mindre bestanddeler, er for Zorbar synonym med menneskets uforståelige plass i verden. Vi er den overflødige puslespillbrikken som ikke hører helt hjemme i naturen, og samtidig et slags altoppslukende virus som har tippet skalaen ut av balanse. Hvordan hører vi hjemme her? 

Icaro Zorbar er en Oslo-basert kunstner fra Bogotá, Colombia. Han har en mastergrad fra UiB 2017. Han har nylig utstilt som del av Vestlandsutstillingen 2022, på Oppland kunstsenter, Lydgalleriet, Museum of Modern Art i Bogota, Osnabrück Kunsthalle og på Lyonbiennalen.

 

Prosjektet er støttet av NBK.