hedda hørran / lykke til hedda hørran

23.06 - 22.10

I billedhoggerforeningens skulpturpark har en gruppe fugleskremsellignende skikkelser funnet veien inn. De er spredd ut over hele parken, og både skuer utover nærområdet, lener seg mot busker, vandrer tilsynelatende langs stien og gjemmer seg i lune hjørner.

Hedda Hørran arbeider primært med skulptur, installasjon og tekst, og har til denne utstillingen produsert elleve store skulpturer som utgjør en totalinstallasjon. Skulpturene ligner fugleskremsler, men er delvis laget av fuglemat og vil i stedet trekke fugler til seg. Sammen gir de inntrykk av å være en gruppe særegne individer, som med sin kombinasjon av materialer trekker linjer mellom urbanitet og natur.

Prosessen skulpturene har blitt til i er nært knyttet til kunstnerens kropp. Gjennom flere år har Hedda sanket materialer fra naturen og byen, og skulpturenes form har endret seg i takt med det hun har funnet. De har også strukket, bøyd og spredd seg etter hvert som hun har jobbet dem frem i parken. Resultatet er en samtale om sted, størrelse og materialitet, og om hvor grensen går mellom kunstneren og skulpturens kropp.

På skulpturenes kropper kan man også lese ord, både brodert på plagg og utskåret i treverket, inspirert av barkbillen og dens mønster som ligner fremmede språk og tegninger. Utstillingen er levende og eksisterer midlertidig, den er en historie som fortelles gjennom sommeren og høsten 2023, og kun da. Skulpturene kommuniserer følelser av både håp og ubehag. Liv, død, vekst og forfall eksisterer side om side, og skulpturkroppene formidler og synliggjør et kretsløp.

Hedda Hørran (f. 1989) arbeider med skulptur, installasjon og tekst, med en praksis som er performativ, relasjonell, tids- og stedsspesifikk. Hun har sin utdannelse fra Forfatterstudiet i Bø, Kunstakademiet i Trondheim (BA) og Kunsthøgskolen i Oslo (MA), og har stilt ut hos blant annet Rake Visningsrom, Spriten Kunsthall, Hulias, Heerz Tooya og Galleri Blunk.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Oslo kommune.