Tilbake til alle arrangementer

Kunstnersamtale med Icaro Zorbar

• Norsk Billedhoggerforening Hekkveien 5 0571 Oslo Norway (kart)

Velkommen til kunstnersamtale med Icaro Zorbar!

Tirsdag 12. desember kl. 18:00 inviterer vi til kunstnersamtale med Icaro Zorbar, ledet av NBFs kurator Tatiana Lozano.

Utstillingen Koreografi #1 har lyst opp tilværelsen på Carl Berner T-banestasjon i høst, og utstillingsperioden nærmer seg nå slutten. Benytt derfor anledningen til å bli bedre kjent med Icaro Zorbar, og høre mer om hans kunstneriske praksis!

Arrangementet vil foregå i vårt formidlingslokale i andre etasje (dessverre ingen heis), og samtalen vil foregå på engelsk. Vi serverer noe varmt å drikke.

Om utstillingen
I installasjonene sine konfigurerer Icaro narrativ hvor ulike teknologier opptrer i poetiske omgivelser. Installasjonen Koreografi #1 består av tekst og video forent i et landskap av papp. Zorbar har gjennom hele sitt kunstnerskap undersøkt forholdet mellom objekter og narrativ, og opplevde etter hvert at han stadig vendte tilbake til det samme objektet – spilledåsen. Når spilledåsen ble løsrevet fra sin oppgave som motor i et smykkeskrin, fikk den en egen karakter – en klumsete og perfekt liten maskin, med egne bevegelser og uttrykk.

Den klønete følelsen av utenforskap, en helhet redusert ned til mindre bestanddeler, er for Zorbar synonym med menneskets uforståelige plass i verden. Vi er den overflødige puslespillbrikken som ikke hører helt hjemme i naturen, og samtidig et slags altoppslukende virus som har tippet skalaen ut av balanse. Hvordan hører vi hjemme her?

Icaro Zorbar er en Oslo-basert kunstner fra Bogotá, Colombia. Han har en mastergrad fra UiB 2017. Han har nylig utstilt som del av Vestlandsutstillingen 2022, på Oppland kunstsenter, Lydgalleriet, Museum of Modern Art i Bogota, Osnabrück Kunsthalle og på Lyonbiennalen.

Les mer om utstillingen her.

Tidligere arrangement: 7. desember
KITCHEN CONVERSATION WITH AYATGALI TULEUBEK
Senere arrangement: 5. januar
Vil du kjøre med Campingkvinnene?