Bokpresentasjon og samtale: "Wiggle Room" av Andrea Bakketun
4.

Bokpresentasjon og samtale: "Wiggle Room" av Andrea Bakketun

Velkommen til samtale rundt boka “Wiggle Room” av Andrea Bakketun!

Torsdag 4. april kl. 17:00 vil Andrea Bakketun presentere bokprosjektet “Wiggle Room” - en ikke-lineær, retrospektiv, bildebasert bok som tar for seg hennes kunstnerskap. Presentasjonen vil ta form av en samtale mellom Bakketun og Espen Sommer Eide. Samtalen vil bli moderert av Emma Lomell fra Norsk Billedhoggerforening.

Arrangementet vil finne sted i formidlingslokalet i andre etasje.

Utstillingsåpning: Margaret Abeshu - Koo Yaa Baranaa
mar.
21.

Utstillingsåpning: Margaret Abeshu - Koo Yaa Baranaa

Torsdag 21. mars er vi stolte av å presentere Koo Yaa Baranaa, Margaret Abeshu sin første soloutstilling i Oslo! Utstillingen fletter sammen en konstellasjon av personlige og politiske fortellinger fra Margarets Oromo-arv, og formidles gjennom en variert pallett av materialer.

Utstillingen har medvirkning fra Javon Bennett. Det blir en sanselig, spiselig og unik opplevelse under åpningskvelden, som du på ingen måte vil gå glipp av!

Vis arrangement →
Familiedag på campingplassen - fortellerstund, grilling og tegneverksted!
24.
1:00 p.m.13:00

Familiedag på campingplassen - fortellerstund, grilling og tegneverksted!

Lørdag 24. februar kl. 13-16 inviterer vi til familiedagen “Mitt skip er lastet med fortellinger” på campingplassen i Billedhoggerforeningens skulpturpark! Ta med hele familien og møt de rullende skulpturene Campingkvinnene, og få med deg fortellerstund om skulpturene med Marit Benthe Norheim. Det blir også bålpanne, grilling, og tegneverksted, hvor du kan lage din egen camping-person!

Omvisning med Marit Benthe Norheim og Tatiana Lozano
22.

Omvisning med Marit Benthe Norheim og Tatiana Lozano

Torsdag 22. februar kl. 17-19 blir det omvisning i utstillingen Mitt skip er lastet med liv med kunstner Marit Benthe Norheim og NBFs kurator Tatiana Lozano! Vi ser hele utstillingen sammen, og lærer mer om Norheims kunstnerskap og prosess. En unik mulighet til å bli bedre kjent med den retrospektive utstillingen, og komme i dybden på et rikt og omfattende kunstnerskap.

Utstillingsåpning: Joel Correia / Constructed Distortions
9.

Utstillingsåpning: Joel Correia / Constructed Distortions

Velkommen til utstillingsåpning! Fredag 9. februar kl. 17 åpner Joel Correias utstilling "Constructed Distortions" i Prosjektrom Carl Berner, og vi ønsker velkommen til en fredag ettermiddag med kunstnerisk påfyll, mat og drikke!

17:00: Åpningstale ved Prosjektrommet på Carl Berner T-banestasjon
17:30-19:00: Vi går opp til Billedhoggerforeningens villa i Hekkveien 5 for litt varm mat, drikke og en intim kunstnersamtale med Joel Correia og kurator Tatiana Lozano

Kunstvandring med Vibeke Tandberg
1.
3:00 p.m.15:00

Kunstvandring med Vibeke Tandberg

Velkommen til kunstvandring 1. februar 15.30!

Program

Kl. 15.30 - Åpning av utstillingen i Møllergata 13b ved adm.dir. Harald V. Nikolaisen i Statsbygg. Vibeke Tandberg forteller om prosjektet.

Kl. 16.00 - Turen går videre til Kunstsonen i Øvre Slottsgate

Kl. 16.15 - Formidlingsansvarlig i Norsk Billedhoggerforening Emma Lomell og professor Heidi Mork Lomell ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO, forteller om Hestebarrikaden

Kl. 16.45 - Trikk 12 eller 19 fra Prinsens gate til Niels Juels gate eller Solli plass. OSLcontemporary ligger i Haxthausens gate 3.

Kl. 17.00 - Se utstillingen, med påfølgende kunstersamtale mellom Vibeke Tandberg og redaktør Øyvind Ellenes i Forlaget Oktober, om utstillingen og Tandbergs kommende roman Hestedagboken.

Arrangementet er et samarbeid mellom Statsbygg, Norsk Billedhoggerforening, Forlaget Oktober og OSL contemporary.

Åpen prekvalifisering - Skimuseet
8.
11:58 p.m.23:58

Åpen prekvalifisering - Skimuseet

Norsk Billedhoggerforening inviterer på vegne av Skiforeningen og Skimuseet til en åpen prekvalifisering om en ny skulptur til det nyrenoverte og redesignede Skimuseet, som er lokalisert under hoppbakken i Holmenkollen.

Det skal etableres en ny skulptur som vil markere adkomsten til det nyrenoverte museet. Vi oppfordrer deltakende kunstnere til å tenke nytt rundt den overordnede tematikken for Skimuseets virkefelt: Snø, ski, skisport, vinter og natur.

Se konkurranseprogrammet her.

Søk her.

Vis arrangement →
Vil du kjøre med Campingkvinnene?
5.
til 7. jan.

Vil du kjøre med Campingkvinnene?

• Norsk Billedhoggerforening (kart)
  • Google Calendar ICS

ALLE PLASSER ER NÅ FYLT OPP!

Vil du være delta på en helt unik kunstnerisk begivenhet?

Marit Benthe Norheims store retrospektive utstilling hos Norsk Billedhoggerforening åpner januar 2024. I den anledning skal de monumentale skulpturene Campingkvinnene kjøre til Oslo 5. – 7. januar, og trenger sjåfører som vil delta på den eventyrlige ferden. Turen Oslo-Hjørring-Oslo inkluderer kost, losji og drivstoff, pluss et unikt opphold i Norheims studio!

Alt du trenger er:

• Førerkort

• Tilgang på bil med tilhengerfeste

• Eventyrlyst!

Les mer om prosjektet her.

Kunstnersamtale med Icaro Zorbar
12.

Kunstnersamtale med Icaro Zorbar

Velkommen til kunstnersamtale med Icaro Zorbar!

Tirsdag 12. desember kl. 18:00 inviterer vi til kunstnersamtale med Icaro Zorbar, ledet av NBFs kurator Tatiana Lozano.

Utstillingen Koreografi #1 har lyst opp tilværelsen på Carl Berner T-banestasjon i høst, og utstillingsperioden nærmer seg nå slutten. Benytt derfor anledningen til å bli bedre kjent med Icaro Zorbar, og høre mer om hans kunstneriske praksis!

Arrangementet vil foregå i vårt formidlingslokale i andre etasje (dessverre ingen heis), og samtalen vil foregå på engelsk. Vi serverer noe varmt å drikke.

KITCHEN CONVERSATION WITH AYATGALI TULEUBEK
7.

KITCHEN CONVERSATION WITH AYATGALI TULEUBEK

-ALL SPACES HAVE BEEN FILLED!-

Welcome to a heart warming set-up-soup-conversation with Ayatgali Tuleubek in connection with his current show "I hear all these news, but can't hear a single "I love you"!

Ayat will make the traditional Central Asian noodle soup 'lagman' in Billedhoggerforeningens kitchen, with curator Tatiana Lozano as souchef and conversation side kick. The meal and conversation will take place in Billedhoggerforeningens villa in Hekkveien 5 in Oslo, Thursday December 7th at 6 o'clock.

OPEN CALL 2025
23.
2:30 p.m.14:30

OPEN CALL 2025

Norsk Billedhoggerforening tar nå imot søknader om utstillingsplass for utstillingsåret 2025.

Programmet i NBFs galleri er basert på åpen konkurranse i kombinasjon med et kuratert utstillingsprogram. Utstillingsplass hos Norsk Billedhoggerforening er en medlemsfordel, men Open Call er likevel åpen for alle. For de som ikke allerede er medlem vil søknaden bli behandlet som en kombinert søknad om utstillingsplass og medlemskap.

Søknadsfrist 23. oktober

SØK HER

Vis arrangement →
Finissage - "Lykke til Hedda Hørran"
22.
2:00 p.m.14:00

Finissage - "Lykke til Hedda Hørran"

Velkommen til finissage i Hedda Hørrans utstilling Lykke til Hedda Hørran!

Helt siden juni har Hørrans skulpturer fylt Billedhoggerforeningens skulpturpark, og tiden er nå kommet for å markere slutten på utstillingen. Søndag 22. oktober inviterer vi derfor til finissage!

Det blir lansering og salg av merch fra utstillingen – silketrykkede gensere og t-skjorter designet og trykket av Hedda Hørran, i samarbeid med LocoMosquitoMediaDA. Disse kommer i begrenset opplag, og er helt unik merch basert på gjenbruksplagg.

Det blir også performance (TBA), høstrelatert servering av både epler og noe godt i glasset, og en flott anledning til å oppleve Hørrans skulpturer i en park full av høstløv

Vi sees!

Les mer om utstillingen her: http://www.norskbilledhoggerforening.no/hedda-hrran

MEDLEMSARRANGEMENT: Symposium om minnesmerker
3:00 p.m.15:00

MEDLEMSARRANGEMENT: Symposium om minnesmerker

Utstillingen Lytt til naturens stemme som tar for seg gravminner og minnesmerker som tematikk, og stiller spørsmål rundt hvordan fremtidens minnesmerker kan se ut. I den anledning arrangerer vi et symposium for medlemmer fredag 20. oktober kl. 15:00 – 17:00, som vil ta opp minnesmerke-tematikken og kunstnerens unike rolle i bearbeidelsen og hedringen av hendelser og personer. Vi ser det som et høyst aktuelt tema som angår kunstnere generelt og billedhuggere spesielt, og ønsker å invitere til en faglig sterk diskusjon og kunnskapsutveksling!

Som utgangspunkt for diskusjonen har vi invitert forsker Torgrim Sneve Guttormsen og kunstner Marit Følstad til å dele og drøfte sine unike erfaringer med minnesmerker. Torgrim Sneve Guttormsen (PhD) er arkeolog og seniorforsker ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU), hvor han leder avdeling for kulturarv og samfunn. Marit Følstad er kunstner og deltar i gruppeutstillingen Lytt til naturens stemme med en hommage til en stein som forandret hennes kunstnerskap, og som senere har blitt til et minnesmerke.

Velkommen til sesongåpning!
sep.
7.

Velkommen til sesongåpning!

Velkommen til sesongåpning hos Norsk Billedhoggerforening! Vi er stolte av å presentere tre nye utstillinger:

Lytt til naturens stemme - SA Steinskulptur 75 års jubileumsutstilling
Andreas Olavssønn Rongen - sjuende som selvisk form
Icaro Zorbar - Koreografi #1

Vi starter kvelden i Prosjektrom Carl Berner kl 18:00 med åpning av Icaro Zorbars Koreografi #1. Deretter fortsetter åpningen i Villa Furulund i Hekkveien 5 fra 18:30, men flere taler og forfriskninger. Vel møtt!

Sommerfest og utstillingsåpninger!
jun.
23.

Sommerfest og utstillingsåpninger!

Velkommen til Norsk Billedhoggerforenings tradisjonsrike sommerfest!

I år legger vi festen til sankthansaften 23. juni, og gleder oss til å dele en herlig sommerkveld fylt med kunst, musikk og mat med dere! Kvelden starter med utstillingsåpning med Ihra Lill Scharning og Katarina Skjønsbergs Dekadens logikk i Prosjektrom Carl Berner kl. 18:00, deretter beveger vi oss opp til skulpturparken for velkomstdrink og fløytespill med Hans Fredrik Jacobsen. Vi åpner Hedda Hørrans utstilling Lykke til Hedda Hørran i parken, Oddvar I. N. Daren presenterer sitt prosjekt Treets geometri, og festen fortsetter utover kvelden med musikk fra DJ Birgitte Mandelid.

Vi gleder oss!

Vis arrangement →
Kataloglansering! Marius Presterud / "Smoke Breather"
jun.
8.
6:00 p.m.18:00

Kataloglansering! Marius Presterud / "Smoke Breather"

Velkommen til kataloglansering!

Marius Presterud er for tiden aktuell med utstillingen "Smoke Breather" hos Norsk Billedhoggerforening. Torsdag 8. juni kl. 18 ønsker vi velkommen til kataloglansering og kunstnersamtale, med anledning til å høre mer om publikasjonen, og nyte både utstillingen og forfriskninger

Jellyfish-workshop med Aphra Shemza
29.
1:00 p.m.13:00

Jellyfish-workshop med Aphra Shemza

Vil du bidra til kunstverket Ocean Rise i Tøyenparken?

Den britiske kunstneren Aphra Shemza inviterer barn (7 – 12 år) til workshop og samtaler om klima, bærekraft og hvordan du selv kan forvandle søppel til skatter.

Lørdag 29. april kl. 12- 14 hos Norsk Billedhoggerforening holder Aphra Jellyfish-Workshop hvor du kan lage din egen manet-skulptur av en toliters brusflaske. Husk å ta med egen flaske!

NB! Workshopen foregår på engelsk.

Påmelding per e-post til: helga.marie.nordby@gmail.com

Vis arrangement →
Kunstnersamtale med Aphra Shemza og Mowgli TV: About sustainability and time-based artistic practice
27.
7:00 p.m.19:00

Velkommen til kunstnersamtale med Aphra Shemza og Mowgli TV!

Britiske Aphra Shemza er en av tre kunstnere som er invitert til å lage kunst for det nye Tøyenbadet. Sammen med lydkunstner Mowgli TV utvikler hun "Ocean Rise", en utendørs lydskulptur til Tøyenparken, produsert bl.a. av gjenbruksplast fra byggetomta og med bidrag fra barn i Oslo. Kunstnerne vil fortelle om egne praksiser samt arbeidet med Tøyenbad-prosjektet. Kurator Helga-Marie Nordby holder en introduksjon, og det blir servert forfriskninger. Velkommen!

UTSTILLINGSÅPNING: ODDVAR I. N. DAREN

UTSTILLINGSÅPNING: ODDVAR I. N. DAREN

Velkommen til åpning av utstillingen Treets geometri av Oddvar I. N. Daren i vår skulpturpark i Hekkveien 5. Utstillingen åpnes samtidig med boklanseringen Jeg gjemmer meg i blomsten min av Mariken Kramer. Vi starter i skulpturparken kl. 18:00 og beveger oss deretter inn for boklansering og forfriskninger.

Prosjektet Treets geometri tar bolig i det ærverdige gamle eiketreet i Villa Furulunds hage. Treet har stått der siden før huset ble bygget i 1878, og er trolig eldre enn alle bygningene i området. I likhet med Darens tidligere tre-prosjekter forholder verket seg til menneskets systemer for måling og avgrensning, noe som står i kontrast til treets egen virkelighet. De utgjør et midlertidig fellesskap, som samtidig utfordres og støttes av hverandre.

Boklansering - "Jeg gjemmer meg i blomsten min" av Mariken Kramer

Boklansering - "Jeg gjemmer meg i blomsten min" av Mariken Kramer

"Jeg gjemmer meg i blomsten min" - "I Hide Myself Within my Flower"

Velkommen til lanseringen av kunstnerboken «Jeg gjemmer meg i blomsten min», Mariken Kramers tredje utgivelse på Multipress forlag. Boklanseringen holdes i Norsk Billedhoggerforenings lokaler i 2. etasje, hvor det vil bli holdt en samtale mellom Mariken Kramer og Line Bøhmer Løkken. Boklanseringen holdes samtidig med åpning av utstillingen Treets geometri av Oddvar I. N. Daren. Eventet starter i skulpturparken kl. 18:00 før vi beveger oss inn for samtale og forfriskninger.

UTSTILLINGSÅPNING: BENTE STOKKE
mar.
16.
6:30 p.m.18:30

UTSTILLINGSÅPNING: BENTE STOKKE

Norsk Billedhoggerforening er stolt av å kunne invitere til utstillingsåpning med Bente Stokke her i Villa Furulund. Stokke har latt seg fascinere av huset Villa Furulund som nettopp et hus, med husets slekt- og bygningshistorie. Åpningen holdes samtidig med åpningen av Helene Førdes utstilling i Prosjektrom Carl Berner. Vi starter kl. 18:00 ved Prosjektrom Carl Berner på Carl Berner t-banestasjon og fortsetter i Billedhoggerhuset, Hekkveien 5 fra kl. 18:30.

UTSTILLINGSÅPNING: MORTEN JENSEN VÅGEN
19.

UTSTILLINGSÅPNING: MORTEN JENSEN VÅGEN

Norsk Billedhoggerforening er stolt av å kunne ønske velkommen til separatutstillingen Pillars of Society, av Morten Jensen Vågen (f.1987).

En gullklokke, en fotball, et bildekk – disse og mange andre gjenkjennelige objekter fra hjemmet og byrommet er stablet sammen i ustødige pilarer i galleriet, som en slags skulpturelle trofeer. I ekte gjør-det-selv-stil har Morten Jensen Vågen kuttet, bøyd, hamret, spraymalt og sveiset sammen aluminiumsplater til gjenkjennelige objekter, med referanse til indiustrier som har vært både viktige og problematiske for samfunnet. Som et bilde på samfunnet indikerer skulpturene trøbbel. Fjernes et objekt fra pilarene, vil de falle sammen.

Vis arrangement →
OBS! AVLYST! Boklansering: "Eit frø er ein måte å bevege seg på" av Cecilie Almberg Størkson og Petra Dalström
15.
2:00 p.m.14:00

Boka “Eit frø er ein måte å bevege seg på” lanseres 15. januar kl 14 i utstillingsrommet på Carl Berner T-banestasjon. Publikasjonen er et samarbeid mellom kunstner Petra Dalström og forfatter Cecilie Almberg Størkson, og knytter sammen trådene i det kunstneriske samarbeidet mellom dem. Fragmenter fra Størksons tekst har vært tilstede i utstillingen C A R R I E R S vinduer, og vil nå publiseres i sin helhet. Det blir også opplesning fra teksten under lanseringen.

OPEN CALL: UTSTILLINGSPLASS 2024
12.
11:58 p.m.23:58

OPEN CALL: UTSTILLINGSPLASS 2024

Norsk Billedhoggerforening tar nå imot søknader om utstillingsplass for utstillingsåret 2024.

Programmet i NBFs galleri er basert på open call i kombinasjon med viktige norske og internasjonale posisjoner kuratert av vårt galleriråd. Open Call er en medlemsfordel, men utlysningen er likevel åpen for alle. For de som ikke allerede er medlem vil søknaden bli behandlet som en kombinert søknad om utstillingsplass og medlemskap.

Søknadsfrist var 12. desember 2022.

ÅPNING: ANANDA SERNÉ | ØYVIND NOVAK JENSSEN
2.

ÅPNING: ANANDA SERNÉ | ØYVIND NOVAK JENSSEN

Fredag 2. desember er vi i Norsk Billedhoggerforening stolte av å presentere to nye utstillinger; Ananda Sernés «Liquid Whistle» og Øyvind Novak Jenssens «UT I VÅR SKOG: alien lover». Vi byr på tent julegran i parken og lett servering i villaen i desembermørket. Som del av Ananda Sernés utstilling «Liquid Whistle» vil det også fremføres en performance som del av utstillingsåpningen ca. kl 18.00. Velkommen!

OPEN CALL:  SKULPTUR I ØVRE SLOTTSGATE 2023-2024
1.
11:59 p.m.23:59

OPEN CALL: SKULPTUR I ØVRE SLOTTSGATE 2023-2024

Du kan nå søke med forslag til nye verk for neste utstillingsperiode. Prosjektet bidrar med produksjonsstøtte for fem nye verk som skal utplasseres i starten av september 2023. For å søke om deltakelse må du sende inn forslag eller skisse på hvordan ditt prosjekt er tenkt realisert. Det kan søkes med maks tre forslag til nye verk. Produksjonsmidlene er 220 000,- per verk. Det blir i tillegg utbetalt 22 000,- i vederlag per skulptur for visningsperioden 15. september 2023 til 31. desember 2024. Skulptursonen inngår i satsningen på økt byliv i Kvadraturen, og utstillingsperioden sammenfaller med byjubileene i 2024.

Å stille ut i Øvre Slottsgate er en medlemsfordel hos Norsk Billedhoggerforening, men utlysningen er likevel åpen for alle. For de som ikke allerede er medlem i NBF vil søknaden bli behandlet som en medlemskapssøknad i tillegg.

SØKNADSFRIST: 1. DESEMBER

Bokpresentasjon | Knut Odden - Monografi
nov.
9.

Bokpresentasjon | Knut Odden - Monografi

Hva gjør man når man arver et kunstnerskap? Øystein Wyller Odden presenterer monografien om sin far billedhogger Knut Odden som gikk bort i 2019. Opprydningen av det kunstneriske dødsboet resulterte både i boka og utstillingen MANE på Telemark Kunstsenter 27.08-16.102022, og i samtale med Emma Lomell vil Wyller Odden fortelle om prosessen rundt arven og bearbeidelsen av kunstnerskapet.

Vis arrangement →
OPEN CALL: STUDIO 11, BERLIN 2023 (MEDLEMSFORDEL)
10.
11:59 p.m.23:59

OPEN CALL: STUDIO 11, BERLIN 2023 (MEDLEMSFORDEL)

Som medlem i Norsk Billedhoggerforening kan du søke opphold ved vårt residency i Berlin, Studio 11. Vi tar nå imot søknader for opphold i 2023.

Medlemmer av Norsk Billedhoggerforening kan søke om arbeidsopphold i Studio 11 for perioder på 1-2 mnd. Ved stor pågang innvilges kun 1 mnd pr. søker.

SØKNADSFRIST: 10. OKTOBER 2022

Les mer og søk her