Jul i Villa Furulund
4:00 PM16:00

Jul i Villa Furulund

Det nærmer seg juletid og tradisjonen tro inviterer vi våre medlemmer til Jul i Villa Furulund! Så hold av torsdag 13. desember kl 16.00-19.00 for rømmegrøt, spekemat og gang rundt juletreet.

Barn, kjærester og ektefeller er hjertelig velkomne.

For å få en liten oversikt over hvor mye mat vi skal lage er det fint at dere gir oss beskjed om dere kommer innen 11. desember til nbf@skulptur.no eller 22 37 77 80.

KURATOROMVISNING
2:00 PM14:00

KURATOROMVISNING

Søndag 2. desember kl 14.00 blir det kuratoromvisning i utstillingen Bare mennesket lager rette linjer i Villa Furulund. Da vil vår kurator Silja Leifsdottir fortelle om de utstilte verkene og begrepet biomorfisme, som opprinnelig ble tatt i bruk av antropologen Alfred Cort Haddon i 1895 som et samlebegrep for alt som representerer det levende.

I 1936 ble biomorfisme brukt i en kunstsammenheng av Alfred Barr i katalogen til hans betydningsfulle gruppeutstilling "Cubism and Abstract Art" på Moma i New York.  I katalogen beskriver han det han mener er de to viktigste bevegelsene innenfor abstrakt kunst; Den første kan beskrives som intellektuell, strukturell, arkitektonisk, geometrisk, rettlinjet og klassisk i sin stramhet og avhengighet av logikk og beregning. Den andre bevegelsen bærer preg av å være drevet av intuisjon og emosjon fremfor intellekt, organisk og biomorf snarere enn geometrisk i sine former, krøllete fremfor rettlinjet, dekorativ fremfor strukturell og romantisk fremfor klassisk i sin opphøyelse av det mytiske, spontane og det irrasjonelle.

Mer om dette på søndag.
Velkommen!

ÅPNING: BARE MENNESKET LAGER RETTE LINJER
7:00 PM19:00

ÅPNING: BARE MENNESKET LAGER RETTE LINJER

Velkommen til åpning av gruppeutstillingen Bare mennesket lager rette linjer fredag 23. november kl 19.00

24.11.2018 – 13.01.2019
Kurator: Silja Leifsdottir

12:00 PM12:00

Barneworkshop!

Nå er det bare en uke igjen av utstillingen til Aurora Sander! Vi avslutter utstillingsperioden med en barneworkshop der objektene som Aurora Sander bruker i utstillingen er i fokus. Borrelås, tape, kontaktpapir og skumgummi ligger klart og barna inviteres til å produsere nye gjenstander som de selv kan plassere inn i utstillingen.

Til Barna:
I utstillingen til Aurora Sander finner dere mange gjenstander som vi mennesker har skapt. Bruk fantasien din og lag gjenstander eller tegninger inspirert av utstillingen til Aurora Sander og/eller oppgavene nedenfor. Fest borrelås på gjenstandene og plasser de der du synes de passer i utstillingen.

Våre forgjengere fant på mye lurt, for eksempel pil og bue for å kunne skaffe seg mat, fiskeredskap for å fange fisk, kniver for å kunne skjære opp kjøtt og krukker for å bære vann i. Senere var det noen som fant opp skrivekunsten og boktrykkerkunsten slik at vi kunne kommunisere bedre med hverandre. Når kameraet kom kunne man få se bilder fra andre siden av verden uten å måtte reise dit selv mens andre klarte å reise helt til månen.

I dag er teknologien kommet ganske langt og av nyere oppfinnelser har internett hatt stor påvirkning på verden i dag.

1. Hvilken oppfinnelse mener du har vært viktigst i menneskets historie?
2. Hva tror du er viktigst for menneskets overlevelse? Lag et redskap eller en ting du ville ha tatt med deg på en øde øy.
3. Samfunnet og jordkloden vår har mange utfordringer, hva tror du trengs for en bedre verden?

Forhåndspåmelding er ikke nødvendig, men med forbehold om plass og kapasitet. Max 12 barn av gangen. Passer best for barn fra 3 - 10 år i følge med voksne.

12:00 PM12:00

Til Barna:

1. Hvilken oppfinnelse mener du har vært viktigst i menneskets historie?

AURORA SANDER: OMVISNING MED KUNSTNERNE
Aug
2:00 PM14:00

AURORA SANDER: OMVISNING MED KUNSTNERNE

Søndag 26. august vil Ellinor Aurora Aasgaard og Bror Sander Berg Størseth gi en omvisning i sin utstilling "Hjelp, vi flytter!"
Ingen påmelding, møt opp i Billedhoggerhuset søndag kl 14.00.

BIOGRAFI
Kunstnerduoen Aurora Sander er bosatt i Berlin og består av Ellinor Aurora Aasgaard (f. 1991 i Kristiandsand) og Bror Sander Berg Størseth ( f. 1987 i Bærum). Aurora Sander har deltatt på en rekke utstillinger i inn og utland. Nyere utstillinger inkluderer separatutstillingen Another Day, Another Drama ved Passerelle Centre d'art contemporain – Brest, Frankrike 2017 samt gruppeutstillingen Clouds ⇄ Forests ved 7th International Moscow Biennale, Moskva, 2017.
I Norge har de gjort seg bemerket med deres installasjon på Skulpturbiennalen i 2015 og WILDLIFE i Nesoddparken, 2017.

View Event →
Aurora Sander / Åpning av nytt galleri / Sommerfest!
Aug
6:00 PM18:00

Aurora Sander / Åpning av nytt galleri / Sommerfest!

Åpningsutstilling Norsk Billedhoggerforening
Aurora Sander: Hjelp, vi flytter!  / Bust a Move

Visningsperiode: 25.08.2018.- 30.09.2018

Velkommen til åpning av Oslos nye kunstinstitusjon fredag 24. august!
18.00 Offisiell åpning ved Kulturbyråd Rina Mariann Hansen
18.30 - 23.00 Sommerfest med mat, drikke og DJ 333Boyz