Tilbake til alle arrangementer

Bokpresentasjon og samtale: "Wiggle Room" av Andrea Bakketun

• Norsk Billedhoggerforening Hekkveien 5 0571 Oslo Norway (kart)

Velkommen til samtale rundt boka “Wiggle Room” av Andrea Bakketun!

Torsdag 4. april kl. 17:00 vil Andrea Bakketun presentere bokprosjektet “Wiggle Room” - en ikke-lineær, retrospektiv, bildebasert bok som tar for seg hennes kunstnerskap. Presentasjonen vil ta form av en samtale mellom Bakketun og Espen Sommer Eide. Samtalen vil bli moderert av Emma Lomell fra Norsk Billedhoggerforening.

Arrangementet vil finne sted i formidlingslokalet i andre etasje.

WIGGLE ROOM

Wiggle Room er både en artist book og en monografi. Boka gir en samlende presentasjon av Andrea Bakketuns kunstnerskap. Den utforsker hva som skjer når arbeider gjenopptas med nye erfaringer og interessefelt, og hva oppstår når de kobles sammen på tvers av tid og kontekst.

Monumentale såpeskulpturer, pumpesystemer, video-kollasjer, research prosjekter og kinetiske skulpturer dirigert av insekter - Bakketuns arbeider opererer i en tilstand av forandring, med et rikt spekter av materialer og medier. Det skjøre og forgjengelige i forholdet mellom subjekt og objekt i verden rundt oss undersøkes intuitivt og på eklektisk vis. I Bakketuns verk har imidlertid selve sammenstillingen forrang over partene som er involvert; det er i kombinasjonen av elementer at verkene oppstår. Prosessene kan minne om alkymistisk aktivitet der drivgods fra forbrukersamfunnet kobles med naturens krefter.

Bakketun har sammen med designer Franziska Nast jobbet med eget bildearkiv som åpent materiale og kilde. De har fragmentert og satt sammen igjen arbeider på en bølgende dramaturgisk og ikke-hierarkisk måte. Wiggle Room tillater flere retninger på samme tid og utforsker åpenheten for forandring, nye koblinger og avsporinger i Bakketuns virke. Arbeider tas opp igjen og møtes på tvers av tid og kontekst. Leseren gis også mulighet til å danne nye narrativ, uten noe riktig svar eller retning.

Billedmaterialet i boken er ledsaget av tekstarbeider og dagboknotater skrevet av Bakketun selv, i tillegg inneholder den nyskrevne tekster av musiker og kunstner Espen Sommer Eide (NO) og kurator og skribent Maija Rudovska (LV).

Boka er gitt ut av Grieg Wyller Forlag (Oslo), Santolarosa (Oslo) og Textem Verlag (Hamburg), og er støttet av Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde, Ingrid Lindbäck Langaards stiftelse og Billedkunstnernes Vederlagsfond.

BIO

Andrea Bakketun (f. 1983, Trondheim) er en kunstner basert i Oslo. Hun har sin utdanning fra Rietveld Academie, Amsterdam (BFA, 2008) og Kunstakademiet i Oslo (MFA, 2013). Hun jobber i hovedsak med installasjoner, tidsbegrenset skulptur og video, som i den senere tiden også har bevegd seg ut av tradisjonelle visningsrom i form av guidede turer og bøker.

Hennes kunstnerskap undersøker ofte steder, deres utvikling over tid og menneskers tilknytning til dem. Det skjøre og forgjengelige i forholdet mellom subjekt og objekt undersøkes gjennom sammenstilling av funne objekt, tekst, lyd og video. Samarbeid og kuratoriske prosjekter er også en viktig del av Bakketuns praksis, blant annet var hun initiativtaker til kunstfestivalen Five Thousand Generations of birds (Fitjar, 2012), samt utstillingsprosjektet Grand Complications (Oslo, 2018-19) som resulterte i publikasjonen med samme navn gitt ut på Distanz Verlag i 2020.

Espen Sommer Eide (f. 1972) er en komponist og kunstner basert i Oslo. Hans kunstneriske praksis benytter tidsbaserte medium, med musikk og lyd som sentrale elementer, og har en eksperimentell tilnærming til instrumenter, arkiver, steder og språk.

De senere år har han jobbet langsiktig med spesifikke områder – grenseområdet mellom Norge/Russland/Finland, og naturreservatet Østensjøvannet i Oslo. Disse pågående arbeidene bygger nettverk av forbindelser mellom natur, kultur, historie og lyd på disse stedene, ofte ved å bygge unike instrumenter – inspirert av glemte før-elektriske, analoge teknologier eller basert på kunstig intelligens-modeller trent på lokale datasett.

Senere arrangement: 23. mai
Åpning av fem nye utstillinger!