Kunstnersamtale med Aphra Shemza og Mowgli TV: About sustainability and time-based artistic practice

Velkommen til kunstnersamtale med Aphra Shemza og Mowgli TV!

Britiske Aphra Shemza er en av tre kunstnere som er invitert til å lage kunst for det nye Tøyenbadet. Sammen med lydkunstner Mowgli TV utvikler hun "Ocean Rise", en utendørs lydskulptur til Tøyenparken, produsert bl.a. av gjenbruksplast fra byggetomta og med bidrag fra barn i Oslo. Kunstnerne vil fortelle om egne praksiser samt arbeidet med Tøyenbad-prosjektet. Kurator Helga-Marie Nordby holder en introduksjon, og det blir servert forfriskninger. Velkommen!

Om kunstnerne:
Aphra Shemza er en britisk kunstner som utforsker teknologiens historie og dens påvirkning på verden. Shemza arbeider med abstraksjon, interaktivitet, lys og lyd og kombinerer tradisjonelle skulpturteknikker med ny teknologi. I sin praksis har hun fokus på bærekraft og inkludering av publikum. Shemza er barnebarnet til den kjente abstrakte maleren Anwar Jalal Shemza, og inspirert av bestefaren benytter hun et modernistisk formspråk og sin islamske kulturarv i arbeidene. Shemza er opptatt av interaktivitet og det å skape kunst for alle. Shemza har jobbet med og fått på oppdrag fra National Gallery X, V&A, Barbican, British Council, Canary Wharf Group, Tate Britain, Courtauld Institute, British Library, Louis Roederer Champagne, Redd Barna, Sexy Fish Restaurant, The Other Art Fair, Arts Council of England, Towner Eastbourne, Watermans Art Centre, Festival of Curiosity, MIMA, Wolverhampton Art Gallery og mange flere.
www.aphrashemza.com
@aphrashemza

Mowgli er en britisk multimediakunstner med interesse for bærekraft, gjenbruk og skjæringspunktet mellom kunst og teknologi. Arbeidene hans stiller spørsmål ved persepsjon, bevissthet og vår rolle i universet. Han kombinerer ofte nye og foreldede teknologier med funnet objekter for å skape nye og uforutsette opplevelser. Fra audiovisuelle liveshow på British Film Institute Southbank til prisvinnende interaktive installasjoner for Burning Man, lyskunst for V&A Digital Weekends og pilotprogrammer for BBC, VJing for Shambala og undergrunnsklubber. Hans solo- og samarbeidsarbeid spenner over sanselige og kreative disipliner og har vært med på en rekke internasjonale digitale kunstfestivaler.
www.mowgli.tv

Om Tøyenbadet
I 2024 får Oslo et nytt folkebad på Tøyen, på samme tomt som det gamle Tøyenbadet. Nye Tøyenbadet skal være miljøvennlig og mer allsidig, og vil bestå av innendørsbad med fire basseng, stort utendørs badeanlegg, vannsklier, kafeteria og flerbrukshall. Badet henvender seg til alle mennesker i byen. Aphra Shemza, Sverre Gullesen og Ida Madsen Følling er kunstnerne som lager kunst til Det nye Tøyenbadet. Kurator for prosjektet er Helga-Marie Nordby og byggherre er Oslo kommune.

Tidligere arrangement: 26. april
Kunstnersamtale med Bente Stokke og Sune Nordgren