Tilbake til alle arrangementer

Kunstnersamtale med Bente Stokke og Sune Nordgren

• Norsk Billedhoggerforening Hekkveien 5 0571 Oslo Norway (kart)

Velkommen til kunstnersamtale! Bente Stokke er for tiden aktuell med utstillingen "Villa Furulund" hos Norsk Billedhoggerforening, og onsdag 26. april kl. 18 ønsker vi velkommen til kunstnersamtale. Samtalen ledes av Sune Nordgren.

Bente Stokke (f.1952) er professor ved Kunsthøgskolen i Berlin, der hun også bor og arbeider. Hun har en lang kunstnerkarriere bak seg og har lenge vært en nestor på både tegning og skulptur gjennom sine professorater i både Berlin og Norge.

Det å tegne er et definerende prinsipp i Stokkes kunstnerskap. For henne kan ikke monumentale installasjoner og skjøre tegninger skilles fra hverandre, alt er en del av samme tegnende prosess. Stokkes arbeidsmetode er prosessbasert og taktil. Det er ofte kunstnerens egen kropp som setter rammene for verket, hvor verkets uttrykk skapes av kroppens bevegelse og begrensninger. Med en dyp nysgjerrighet har Stokke gått tegnende til verks med Villa Furulunds historie, og forsøkt å nærme seg en kompleks historie gjennom de håndfaste sporene den har etterlatt seg.

Sune Nordgren (f. 1948) er kunstnerisk rådgiver for Strawberry Art / Stordalen Collection og Skulpturstopp (Sparebankstiftelsen). Han har en lang karriere bak seg som leder, kurator og kunstkritiker innen samtidskunstfeltet. I 1975 startet han opp forlaget Kalejdoskop förlag, som nå er en familiebedrift. Nordgren har tidligere jobbet som direktør ved flere store kunstinstitusjoner og var blant annet direktør for Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design i årene 2003-2006.