Tuba no.2

Tuba (messing)
34 x 30 x 30 cm

YNGVILD K. ROLLAND (1977) er basert i Oslo og har hatt lengre arbeidsopphold i New York og Paris. Hun har utdannelse fra Camberwell College of Arts i London og Kunst og håndverksskolen i Oslo. Rollands praksis inkluderer offentlige kunstprosjekter, samarbeidsprosjekter og publikasjoner som har blitt vist i gallerier, museer og musikkfestivaler i Norge, USA, Brasil, Polen, Frankrike, Tyskland og Spania og Sverige. Soloutstillinger inkluderer Ultimafestivalen, Oslo (2016), bestillingsverk på Chateau Neuf med musiker Rolf-Erik Nystrøm (2015) Østfold Kunstnersenter, Fredrikstad (2014), Naxal Belt, New York (2012), Porsgrunn Kunstforening, Porsgrunn (2012), KinoKino – Senter for kunst og film, Sandnes, NO, Akershus Kunstsenter, Lillestrøm (2010), Galleri Maria Veie, Oslo (2009). Hun har deltatt på gruppeutstillinger på blant annet Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Trondheim, NY Art Book Fair / MoMA PS1, New York, Tegnerforbundet, Oslo Kunstnernes Hus, Oslo, Galleri 0047, Oslo, Grimmuseum, Berlin, Point Ephémère (Hot Desking/Manifesta 7), Paris, Zacheta National Gallery of Art, Warsawa. Rolland har laget et permanent kunstverk til det nye rådhuset i Sandnes, og er representert i samlingen til Sandnes kommune og Botkyrka Kunsthall.