Panel nr. 48

Farget papir (Canson: Mi Teintes ) limt på MDF
36 x 36 cm

FRANK ÅSNES (f. 1962) er utdannet ved Kunstakademiet i Den Bosch (Nederland) og Kunstakademiet i Düsseldorf (proff. Tony Cragg). Han har jobbet med skulptur i forskjellige materialer, og har hatt flere offentlige utsmykninger. Han er innkjøpt av bl.a. Norsk Kulturråd og div. samlinger, herunder Akso Nobel (Nederland)og Verbeeke Foundation (Belgia). De siste årene har han jobbet med å utvikle en ny type fargerike arbeid laget av papir limt på tre. Disse er basert på egne geometrisk abstrakte mønstre som gir en optisk illusjon av dybde. Fargene fordeles etter forskjellige systemer hvor symmetri er viktig. Inspirasjon til mønster og fargebruk kommer i hovedsak fra naturen. Arbeidene har også klare referanser til veving som i Navajo indianerens eye-dazzler tepper og til norske åkler. Med disse nyere arbeidene har han deltatt på Høstutstillingen (2021) og hatt separatutstilling i Sandnes Kunstforening (2022) og BosFineArt (Den Haag, 2020) og deltatt på forskjellige gruppeutstillinger bl.a ved De Ketelfactory i Nederland («STIL» 2019).