Løve

Bronse på diabas

H: 20cm

KJERSTI WEXELSEN GOKSØYR (f. 1945) har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi og Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Hun har i mange år arbeidet innenfor en klassisk modernistisk tradisjon og er kjent for sine stiliserte og uttrykksvare menneskeskikkelser og hoder i stein. Seneste separatutstillinger inkluderer Galleri Soon (2018), Holmsbustuene (2016), Edsvik Kunsthall Stockholm (2015), Panncentralen Galleri Mariestad (2014) og Bærum Kunstforening (2013.) Nylige gruppeutstillinger inkluderer Udden, Sverige «Uddenskulptur 10-årsjubileum» (2020), Sommerutstilling med steinskulpturer i Os (2015), «Eplet og stammen» på Seljord Kunstforening (2012) og Solli Brug, Greåker (2007). Kjersti Wexelsen Goksøyr har deltatt på Høstutstillingen og Østlandsutstillingen en rekke ganger, og er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Norsk Kulturråd, Norges Bank, Oslo Bymuseum, Lillehammer Kunstmuseum og Stortinget. Utsmykningsoppdrag inkluderer Universitetet i Oslo, Botanisk Hage (2014), Stavanger Kommune (2010), Lørenskog Kommune (2008), Bakkane Sykehjem (2007) og Nittedal Kommune (2006).