KONKURRANSEPROGRAM - “NY LØVEUNGE”

BAKGRUNN

I 2004 ble den ene av de to løveungene rapportert forsvunnet fra skulpturen. Den siste dokumentasjonen som foreligger av Løvinne med unger, med begge løveungene på plass, er fra 1990-tallet. Løveungen er etterlyst i media uten resultater.

Oslo kommunes kunstsamling inviterer kunstnere til å lage en fortolkning av den forsvunne løveungen. Kunstneriske og konservatorfaglige hensyn tilsier at det ikke er hensiktsmessig å forsøke å kopiere den forsvunne løveungen. Vi har ikke god nok dokumentasjon til å skape en replika. Den tomme plassen på plinten vil holdes av til minne om den forsvunne løveungen. Vi ønsker at en ny løveunge står på en separat sokkel/base nær løvemoren. Det er ingen føringer på kunstnerisk uttrykk eller form utover det at det skal være en fortolkning av den forsvunne løveungen i en størrelse som tilsvarer «originalen».

Løvinne med unger, ca. 1900. Foto: Olaf Martin Peder Wæring

UTFYLLENDE INFO OM LØVINNE MED UNGER

Skulpturen Løvinne med unger er sannsynligvis laget av den franske skulptøren Isidore Bonheur, men dette er ikke verifisert. Bonheur var en kunstner kjent for sine dyreskulpturer. Løvinne med unger finnes også i andre varianter og størrelser rundt omkring i verden.

Skulpturen ble gitt i gave til Oslo kommune i 1891 av ingeniør Carl Michael Eger (1843–1916). Eger var med på utviklingen av Manhattan og bygde opp firmaet Hecla Iron Works i New York sammen med en dansk ingeniør og arkitekt, Niels Poulsen. Eksempler på byggeprosjekter Hecla Iron Works var involvert i er Flatiron Building, Dakota House, Grand Central Station, New York Stock Exchange, Statue of Liberty, Williamsburg Bridge og en rekke av New Yorks T-banestasjoner.

Skulpturen er laget i støpejern som er malt sort. Skulpturer i støpejern er i dag sjeldne da mange av disse ble smeltet om til å lage våpen eller ammunisjon under første og andre verdenskrig.

Løveungen som mangler er den som sees til høyre på bildet over. Vi har beregnet den til å være 40– 50 cm lang.

Løvinne-skulpturen er i dag nyrestaurert og står lagret i påvente av utplassering. Skulpturen er tilgjengelig for befaring ved behov. Vi planlegger å plassere skulpturen tilbake på sokkelen på St Hanshaugen september 2024, når den gjenforenes med en ny løveunge.

KONKURRANSEBETINGELSER

Deltakere i den lukkede konkurransen mottar et konkurransehonorar på kr 30.000 for utarbeidelse av en skisse som viser løveungen plassert på en sokkel/base ved siden av/inntil skulpturen Løvinne med unger.

Kunstneren som blir tildelt oppdraget mottar 600 000 til honorar og produksjon for å produsere kunstverket. Summen må også dekke eventuelle reiser i forbindelse med gjennomføringen. Grunnarbeid og montering dekkes av oppdragsgiver. Administrasjon av konkurransen og oppfølging av produksjon av verket gjøres av Norsk Billedhoggerforening.

KRAV TIL PROSJEKTSKISSE

• Prosjektskisse (idé) – digitalt eller papir

• Teknisk tegning

• Illustrasjon som viser kunstverket i riktig målestokk i tiltenkt miljø

• Materialebeskrivelse – NB det er et krav om værbestandige materialer som tåler norsk utendørsklima

• Vedlikeholdsplan herunder antatt levetid/ forventet konservering/ restaureringsbehov

• Oversikt over underleverandører

• Budsjett

• Gjennomføringsplan med datoer

KRAV TIL SKULPTUREN

Den nye løveungen skal ikke oppleves som vesentlig større eller mindre en den eksisterende løveungen, hvis det da ikke gjøres til et eksplisitt kunstnerisk poeng at den nye løveungen er større/mindre enn den eksiterende.

Den nye løveungen må være utført i værbestandig materiale som tåler norsk utendørsklima året gjennom.

Den nye løveungen skal ikke inkludere elementer som lyd, lys, vann eller ha bevegelige deler.

Sokkelen / basen bør være løftet opp fra bakkenivå og fortrinnsvis i stein/metall, ikke i betong.

INFO OM STEDET

Parken forvaltes av Bymiljøetaten (BYM). Området er regulert til park og underlaget er plen. Det er ingen kjente fremtidige planer for området.

Detaljoversikt over hva som eksisterer, hvor BYM har av drift, staudebed etc. kan ses her: https://experience.arcgis.com/experience/ba2c0f78d1014294ba3bc7a7e8e910d0

Klikk på bildene under for større versjon.

KART

Kartkoordinater: 59.927945, 10.741912
Lenke til kart: https://www.norgeskart.no eller klikk på kartet for større bilde.

FRISTER OG VIKTIGE TIDSPUNKTER

4. oktober 2023: Innleveringsfrist skisse
Oktober 2023: Tildeling oppdrag
September 2024: Avdukning

SPØRSMÅL/KONTAKT:

For spørsmål, kontakt:
Linda S. Olsen
Produsent
Norsk Billedhoggerforening
linda.olsen@skulptur.no
Mob: 41 65 46 33

Andre bilder av Løvinne med unger

For flere bilder gjør bildesøk på nett. Følg eksempelvis denne lenken: https://www.google.com/

Løvinne med unger, udatert, foto: Kristoffer Horne

Siste bilde med begge løveungene på plass er fra ca. 1990. På dette tidspunktet var området rundt skulpturen beplantet med eksotiske kaktusplanter. Foto: Erik Bjørn Johannessen.

Skulpturen slik den vil stå på sokkelen sin når den utplasseres i september 2024. Fotograf ukjent