Tilbake til alle arrangementer

MEDLEMSARRANGEMENT: Symposium om minnesmerker

• Norsk Billedhoggerforening Hekkveien 5 0571 Oslo Norway (kart)

Utstillingen Lytt til naturens stemme som tar for seg gravminner og minnesmerker som tematikk, og stiller spørsmål rundt hvordan fremtidens minnesmerker kan se ut. I den anledning arrangerer vi et symposium for medlemmer fredag 20. oktober kl. 15:00 – 17:00, som vil ta opp minnesmerke-tematikken og kunstnerens unike rolle i bearbeidelsen og hedringen av hendelser og personer. Vi ser det som et høyst aktuelt tema som angår kunstnere generelt og billedhuggere spesielt, og ønsker å invitere til en faglig sterk diskusjon og kunnskapsutveksling!

Som utgangspunkt for diskusjonen har vi invitert forsker Torgrim Sneve Guttormsen og kunstner Marit Følstad til å dele og drøfte sine unike erfaringer med minnesmerker. Torgrim Sneve Guttormsen (PhD) er arkeolog og seniorforsker ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU), hvor han leder avdeling for kulturarv og samfunn. Marit Følstad er kunstner og deltar i gruppeutstillingen Lytt til naturens stemme med en hommage til en stein som forandret hennes kunstnerskap, og som senere har blitt til et minnesmerke.

Tidligere arrangement: 7. september
Velkommen til sesongåpning!
Senere arrangement: 22. oktober
Finissage - "Lykke til Hedda Hørran"