Boklansering - "Jeg gjemmer meg i blomsten min" av Mariken Kramer

"Jeg gjemmer meg i blomsten min" - "I Hide Myself Within my Flower"

Velkommen til lanseringen av kunstnerboken «Jeg gjemmer meg i blomsten min», Mariken Kramers tredje utgivelse på Multipress forlag. Boklanseringen holdes i Norsk Billedhoggerforenings lokaler i 2. etasje, hvor det vil bli holdt en samtale mellom Mariken Kramer og Line Bøhmer Løkken. Boklanseringen holdes samtidig med åpning av utstillingen Treets geometri av Oddvar I. N. Daren. Eventet starter i skulpturparken kl. 18:00 før vi beveger oss inn for samtale og forfriskninger.

«Jeg gjemmer meg i blomsten min» (I hide myself within my flower) består av både foto og tekst. Bildene viser avfotograferinger av ulike vekster plukket på tunet, i enga og opp lia på fjellgården Lie innerst i Møsvatn. Tekstene i boka er fragmenter i en lengre fortelling og består av ulike minnesbilder, rammet inn av den siste tiden Kramers mor levde og på hennes dødsleie. Hvert avsnitt er nummerert, slik fotografiene er nummerert, og bærer navnet til vekstene som er avbildet. Bokens utforming og referanser leder tankene mot flora-, botanikkbøker og herbarium, men bildene kan også leses i lys av stilleben-tradisjonen og vanitasmotivet – motiver som minner oss om livets forgjengelighet.

Gjennom dette bokprosjektet har Kramer funnet sin personlige inngang til denne kjente motivkretsen, der hun knytter et bånd mellom fjellgården og kjærligheten moren hadde til blomsterverdenen, sammen med en nedtegnelse av hennes egen sorgprosess over tapet av en mamma. Boken handler således om smerte og tap, men også om den komplekse mor-datter relasjonen. Samtidig handler den om kjærlighet og ikke minst om livet. Det er noe optimistisk ved plantenes syklus, livet som gjennoppstår år etter år.

I det håndlagede omslaget finnes alle vekstene som er avfotografert. Denne dimensjonen er med på å gi prosjektet en materiell forankring i det blomstene "gjenfødes" og foreviges gjennom papiret. På en måte gis det videre liv til minnet om moren, stedet og fortellingene.

Tittelen er lånt og fritt oversatt fra første strofe i et dikt av Emily Dickinson fra 1859.
Prosjektet er støttet av Kulturdirektoratet og Vederlagsfondet.

Opplag: 300

Design: Blank Blank ved Petri Henriksson og Kaja Krakowian

Omslag: håndlaget papir i samarbeid med Gangolf Ulbricht

Preg og rilling av omslag: Ørenberg bokbinderi