ST-facebookbanner-FIN2.jpg

SKULPTURTRIENNALEN 2021
28 august – 17.oktober 2021

Vi har gleden av å presentere deltagende kunstnere i Skulpturtriennalen 2021:

Norsk Billedhoggerforening arrangerer Skulpturtriennalen i perioden 28. august – 17.oktober 2021. Denne kommende utgaven av triennalen sammenfaller med Norsk Billedhoggerforenings 75-årsjubileum.

Norsk Billedhoggerforening (NBF) har siden starten beskjeftiget seg spesielt med kunst i offentlig rom. NBF ble stiftet i 1946, bla. for å ha en styring med, og kvalitetssikring av, kunst i offentlig rom. Bakgrunnen var de mange krigsmonumenter som skulle reises når hver kommune skulle ha sitt minnesmerke. Frem til midten av 1970-tallet og opprettelsen av Statens Utsmykningsfond, var det NBF som hadde det faglige og administrative ansvar for alle konkurranser og større utsmykninger i offentlige rom. Siden har Utsmykningsfondet og senere KORO tatt seg av statens offentlige utsmykningsoppdrag mens NBF har blitt kontaktet av andre aktører, fra kommuner til private stiftelser. En rekke konkurranser for tredimensjonal kunst i offentlig rom utlyses og administreres også i dag av NBF.

I dag har NBF sitt eget visningsrom inne i Hekkveien 5, men hovedvirke og identiteten til NBF har i lang tid vært knyttet til skulpturer i det offentlige rom, ofte i møte med et helt annet publikum enn de som oppsøker visningssteder innendørs.

I lys av dette ønsker vi å markere 75-årsjubileet med en mønstring hvor store deler av verkene kan oppleves ute i det fri. Området på Carl Berner har over tid blitt en del av NBFs identitet og historie, men er som alt annet i stadig endring. Identitetsskapende bygg som Tøyenbadet og Munchmuseet forsvinner mens de grønne lungene består. Og det er nettopp disse grønne lungene, fra Billedhoggerparken til Tøyen, som vil danne hovedarena for jubileet.

I 2020 arrangerte NBF en Open Call for søknader med forslag til uteromsprosjekter/verk/skulpturer som på ulikt vis reflekterer over begrepet varighet, det være seg bærekraft, natur/miljø, materialbruk, tidsaspekt osv, hvor 33 kunstverk ble valgt ut. Kunst i det offentlige rom har ofte varighet som et iboende element. «Evigvarende» materialer som stein og bronse er det lang tradisjon for i NBFs historie. Tidsaspektet og konteksten krever også en egen evne til å reflektere over hva og hvordan man formidler til noen i uoverskuelig fremtid. Men hva er det som evner å kommunisere over tid? Er det noe som er permanent og trenger det å vare for å ha betydning?