image.png

MICHIEL JANSEN: THE CAVE

25.10.2019 – 29.03.2020

T-banestasjonen på Carl Berners plass er bygget inn i en naturlig hule som ikke lenger er synlig på grunn av den menneskeskapte betongkonstruksjonen som huser stasjonen. I ankomsthallen er det en frisør og Prosjektrom Carl Berner. Kontrasten mellom den naturlige grotten og den konstruerte stasjonen var motivasjonen for installasjonen 'The Cave'. Jansen prøver med sin installasjon å visualisere den originale, naturlige grotten innenfor den særegne formen til rommet. Byggeklossene er skalamodeller av prosjektområdet, laget av trelekter. Ti modeller i skalaen 1: 5, tjuefem modeller i skalaen 1:10 og femti modeller i skalaen 1:25 er brukt til å bygge installasjonen, som knapt får plass i rommet.

Michiel Jansen (f. 1973) er en Nederlandsk kunstner som er bosatt i Oslo. Han ble uteksaminert i 2000 ved Academy of Arts and Design in Den Bosch, Nederland, ved skulpturavdelingen. Jansen har bodd i både Eindhoven, Rotterdam og Berlin, før han flyttet til Oslo og arbeidene hans har hovedsakelig blitt stilt ut i Nederland, Belgia, Tyskland og Italia. Utvalgte verk finnes i noen private samlinger og offentlige stiftelser. Installasjonen hans i prosjektrom Carl Berner er hans første større prosjekt i Norge. For øyeblikket arbeider han også med sin første permanente utsmykning i det offentlige rom i Rotterdam.

prosjektrom carl berner

Prosjektrom Carl Berner er et eksperimentelt visningssted som er utfordrende og aktiviserende for både kunstnerne og publikum. Mange av kunstnerene som stiller ut i rommet gjør stedsspesifikke prosjekter som er relatert til nærmiljøet.

Det er påkrevd at alle utstillinger tar rommet og stedet i betraktning. Stedet er et ikke-konvensjonelt visningssted og dette gjør at utstillingene treffer mange forskjellige publikumsgrupper og skaper nye og spennende møter i relasjonen kunstner - kunst - sted - betrakter.

Utstillingene i prosjektrommet velges av Norsk Billedhoggerforenings galleriråd.
Prosjektrommet består av en galleridel på 60kvm, samt 8 store montre. Utstillingene skiftes to ganger årlig og fungerer som en slags temporære utsmykkinger.