image.png

MICHIEL JANSEN / THE CAVE

25.10.2019 – 29.03.2020

Prosjektrommet på Carl Berners t-banestasjon er bygget inn i en fjellgrotte som ikke lenger er synlig på grunn av betongkonstruksjonen som huser visningsrommet. Kontrasten mellom grotten og den konstruerte betongboksen var motivasjonen for installasjonen 'The Cave'. Jansen prøver med sin installasjon å visualisere grotten innenfor den særegne formen til rommet. Byggeklossene er skalamodeller av prosjektområdet, laget av trelekter. Ti modeller i skalaen 1: 5, tjuefem modeller i skalaen 1:10 og femti modeller i skalaen 1:25 er brukt til å bygge installasjonen, som knapt får plass i rommet.

Michiel Jansen (f. 1973) er en Nederlandsk kunstner som er bosatt i Oslo. Han ble uteksaminert i 2000 ved Academy of Arts and Design in Den Bosch, Nederland, ved skulpturavdelingen. Jansen har bodd i både Eindhoven, Rotterdam og Berlin, før han flyttet til Oslo og arbeidene hans har hovedsakelig blitt stilt ut i Nederland, Belgia, Tyskland og Italia. Utvalgte verk finnes i noen private samlinger og offentlige stiftelser. Installasjonen hans i prosjektrom Carl Berner er hans første større prosjekt i Norge. For øyeblikket arbeider han også med sin første permanente utsmykning i det offentlige rom i Rotterdam.

prosjektrom carl berner

Prosjektrom Carl Berner er et eksperimentelt visningssted som er utfordrende og aktiviserende for både kunstnerne og publikum. Mange av kunstnerene som stiller ut i rommet gjør stedsspesifikke prosjekter som er relatert til nærmiljøet.

Det er påkrevd at alle utstillinger tar rommet og stedet i betraktning. Stedet er et ikke-konvensjonelt visningssted og dette gjør at utstillingene treffer mange forskjellige publikumsgrupper og skaper nye og spennende møter i relasjonen kunstner - kunst - sted - betrakter.

Utstillingene i prosjektrommet velges av Norsk Billedhoggerforenings galleriråd.
Prosjektrommet består av en galleridel på 60kvm, samt 8 store montre. Utstillingene skiftes to ganger årlig og fungerer som en slags temporære utsmykkinger.