MARGARET ABESHU / koo yaa baranaa

21.03 - 12.05.2024

I Margaret Abeshus første soloutstilling i Oslo trekkes paralleller mellom personlige og kollektive minner og erfaringer, som strekker seg fra en dyp fortid til en fjern, men mulig fremtid. Med sin bakgrunn i mote viser Abeshu en leken tilnærming til nye materialer. Koo Yaa Baranaa utforsker forholdet mellom kroppen vi bærer, ånden vi arver og objektene vi skaper.

Tittelen Koo Yaa Baranaa (Oh my, the year that is yet to come) er en frase hentet fra en sang skrevet av kunstnerens far. Utstillingen vever sammen personlige og politiske narrativ fra kunstnerens tilhørighet til Oromo-folket i Etiopia, med en moderne søken etter mening blant diasporaens kompleksitet. Gjennom denne linsen utforskes nyanser av frigjøring, svik og selvbestemmelse. I utstillingen får vi se en video hvor musikkgruppen Bandii Gadaa fremfører sangen, sammen med artisten Nuho Gobana. Gjennom videoen får vi føle på den iboende kraften musikk og kunst har som midler i frigjøring og kamp for rettferdighet, på tvers av sted, historie og tid.

Skulpturer i støpejern løfter frem spørsmål om sikkerhetskonstruksjoner og spennet mellom inne- og utestengelse, og de synlige og usynlige barrierene som definerer livene våre. Basert på vestlig inspirert arkitektur i Addis Abeba, konfronterer støpejernet oss med grensens tvetydighet, i sammenvevingen av beskyttelse, ornamentikk og blokade. I lysekronen av MC-speil møter vi også oss selv, og kan samtidig i sidesynet se både bakover og fremover. Abeshu knytter sammen symboler rundt beskyttelse, visibilitet og assimilering i hjelmer prydet av hår, som også gir et nikk til de afrikanske maske-tradisjonene.

Verkenes kontrast mellom det myke og harde, sterile og intime, fortidige og fremtidige, tar oss med til en ny virkelighet. I det å bevege seg vekk eller fremover ligger alltid dobbeltheten av å forlate noe, eller måtte legge noe igjen. Betydningen av «koo yaa baranaa» bærer paradokset av å se fremover, med både tvilende nysgjerrighet og håpefull glede.

Margaret Abeshu (født i Etiopia 1990) er en designer og billedkunstner basert i Oslo. Hun har en mastergrad i kles- og kostymedesign fra Kunsthøgskolen i Oslo og har tidligere vist verk ved Fotogalleriet, Billedkunstnere i Oslo, Kunsthall Oslo, Kunstnernes Hus, Munchmuseet og Oslo Runway. Abeshu arbeider med installasjon, bevegelige bilder, klær, kropp og tekstil, ofte basert på kritisk teori, kunst og mote i popkulturelle kontekster.

Utstillingen er støttet av NBK og Kulturrådet.

Foto: Abrakadabra Studio