Joel Correia / constructed distortions

09.02 - 09.06.20

Prosjektrom Carl Berner

Det er alltid rom for kontinuerlig endring og vekst i Joel Correias arbeider. Idéen om bærekraft og at alt materiale kan finne sin plass, legger grunnlaget for skulpturene. Constructed Distortions er basert på gjenbruk av materialer, skulpturer og installasjoner, som er del av en kontinuerlig transformasjon og tilpasning til nye miljøer.

Utstillingen vekker til live en verden der virkeligheten er modellert og omformet. Installasjonen blir et sted hvor fantasi og tolkning møtes, og skaper en vev av fascinerende perspektiver og surrealistiske fortellinger. Kunstneren inviterer med dette til utforskning av de flytende grensene mellom sannhet og illusjon, som oppstår mellom rommet, kunstneren og materialet, og oppfordrer til ettertanke om rommene og objektene rundt oss.

I Correias installasjon blir vi påminnet at vår oppfatning av verden ikke er fast eller absolutt. Den belyser virkelighetens og persepsjonens kompleksitet, og oppfordrer oss til å stille spørsmål ved vår forståelse av verden. Perspektivets og subjektivitetens rolle problematiseres, og minner oss om at det alltid finnes flere måter å tolke og erfare verden på.

Joel Arantes Correia (f. 1978) bor og arbeider i Oslo, og har en MA i materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (2022). Etter flere års arbeid med marmor i Portugal, kjennetegnes Correia nå for sine arbeider i stål, betong og arkitektoniske strukturer. Hans seneste utstillinger inkluderer Galleri Ask, Horten (2023), Oslo Prosjektrom (2023), Nitja senter for samtidskunst, Lillestrøm (2021), Trafo Kunsthall, Asker (2021), Kunsthall Oslo (2019), International Sculpture Centre, Portugal (2008) og Centro Cultural de Lagos, Portugal (2008).

Utstillingen er støttet av Kulturrådet og NBK.