event_uten_logo_nydato.jpg
 
 

JAN FREUCHEN: SKJERMDUMP

24.08. – 13.10.2019

Vi er stolte av å kunne presentere en bredt anlagt separatutstilling med Jan Freuchen, en kunstner som har gjort seg bemerket både med sin allsidige kunstproduksjon, kuratoriske prosjekter og sine mange publikasjoner. 

Utstillingen Skjermdump er på samme tid et interiør og et slags landskap, hvor gjenkjennelige materialer og former (som teppefliser, bærbare datamaskiner og veggmonterte skjermstativer) både danner et åpent kontorlandskap og et topografisk kart med elver, landmasser og bygninger. 

Et gjennomgående element i utstillingen er skjermen som gjenstand og tilstand, hvor den «ideelle» digitale sfæren omsettes i skulpturens analoge former. Den digitale skjermteknologien endrer våre betraktningsmåter og utgjør et visuelt og ideologisk filter for blikkene våre. Samtidig viser ordet «skjerm» i sin mest grunnleggende betydning ikke til elektronisk grafikk, men derimot til et vern eller en beskyttelse. Denne dobbeltbetydningen går igjen som en slags rød tråd i utstillingen, hvor det forsøkes å myke opp de ofte rigide skillene mellom arkitektur og landskap, mellom objektet og dens billedlige representasjon, mellom natur og kultur.

Skulpturene i utstillingen kan sees på som ulike legeringer av noe rigid og noe oppløst, hvor skulpturhistoriens mineralske materialer møter samtidens flyktige innpakninger. Utstillingen undersøker forskjellige temperamenter og metoder, som «tvinges» sammen i hybride former. Denne vekslingen mellom ulike tilstander og betraktningsmåter er et sentralt tema i Jan Freuchens kunstnerskap.

 

Jan Freuchen (f. 1979) bor og arbeider i Kristiansand. Han har studert ved Kunsthøgskolen i Bergen og ved Staatliche Hochschule für Bildende Künste, Frankfurt am Main. Freuchens seneste utstillingsprosjekter inkluderer blant annet osloBIENNALEN, Oslo, 2019, Faithless Pictures, Nasjonalmuseet, Oslo, 2018, Seeable/Sayable, Kunstnernes Hus, Oslo, 2016, MAKE DEFAULT, Hordaland Kunstsenter, Bergen, 2016 og Thetaville, Fotogalleriet, Oslo, 2013. I 2016 ble Columna Transatlantica – et stort permanent skulpturprosjekt i regi av Nasjonale Turistveger, avduket ved Atlanterhavsvegen. I 2006 grunnla han også kunstbokforlaget Lord Jim Publishing, som han nå drifter fra hans hjemby Kristiansand. Sammen med Sigurd Tenningen står han også bak utstillings- og publikasjonsserien Game of Life (2012–2020) ved Kristiansand Kunsthall. I samarbeid med Tenningen har han også skrevet novellesamlingen Appelsiniakomplekset (H // O // F, 2017). Freuchens verk er innkjøpt av blant annet Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet og Astrup Fearnley museet.

 

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Statens Utstillingsstipend.

Foto: Istvan Virag