hus og park 2018.jpg

NORSK BILLEDHOGGERFORENING

Norsk Billedhoggerforening (NBF) ble stiftet i 1946 og er en landsdekkende kunstnerorganisasjon og kunstfaglig kompetansesenter for skulptur. Siden 1967 har NBF holdt til i Villa Furulund, i Hekkveien 5 i Oslo. Villa Furulund inneholder tre visningsrom på til sammen 110 kvm i tillegg til formidlingsrom, kontor, hybel til utleie og studioleilighet. Skulpturparken som omkranser huset er på hele 4 mål. NBF har rundt 490 medlemmer og omfatter flesteparten av alle profesjonelle billedkunstnere som jobber innenfor fagfeltet skulptur; på tvers av sjangere og kunstnerisk posisjon. NBF dekker og representerer hele det tredimensjonale feltet. Etter 2 års oppgradering åpnet NBF i 2018 et profesjonelt galleri for tredimensjonal kunst i Villa Furulund.

GALLERIET

Norsk Billedhoggerforening ønsker å være en premissleverandør innenfor tredimensjonal kunst i Norge. Vårt galleri skal presentere nye talenter og kunne peke på nye tendenser og visuelle sjangre innfor fagfeltet i tillegg til å kunne vise historiske verk i nye aktuelle kontekster. Programmet i NBFs galleri bestemmes av et galleriråd som består av daglig leder, kurator, styreleder og styremedlem fra NBF, samt to eksterne kunstfaglige oppnevnte. Parken rundt huset brukes til kuraterte utstillinger i dialog med visningsrommene innendørs. Utstillingsprogrammet ledsages av tilhørende formidlingsprogram med kunstnersamtaler, debatter, workshops og foredrag.

villa furulund

Villa Furulund har sentral beliggenhet rett ovenfor Carl Berners plass i Oslo. Området  tilhørte i sin tid en av storgårdene i Oslo og Aker, Frydenberg hovedgård, som ble eid av Adam Severin Hiorth (1816-71) og Sophie (f. Sommerfeldt) Hiorth (1824-96). En av veiene i området øst for huset heter Adam Hiorths vei.

Adam Hiorth hadde syv barn og to av hans sønner bygget på 1870-80-tallet hver sin staslige murvilla litt vest for Frydenberg hovedgård. Tomtene fikk tilnavnene Furulund og Fagertun. Den gule villaen NBF disponerer ble bygget i sveitserstil og stod ferdig i 1878 på tomten Furulund (byggherre Christian Hiorth). Den rosa villaen sør for Furulund (byggherre Wilhelm Hiorth) ligger på tomten Fagertun og er i dag fortsatt privatbolig. Villa Furulund ble sist eid av Rolf Tandberg, sønn av direktør for Christiania Bånd- og lissefabrikk Karl Emil Tandberg som hadde kjøpt huset i 1916. I forbindelse med boligutbygging på 50-tallet ble tomten overdratt til kommunen under forutsetning at den skulle omreguleres til offentlig park og med klausul om at Rolf Tandberg og hans mor Mathilde kunne bebo eiendommen så lenge de ønsket.

Mathilde Tandberg døde i 1963 og Rolf Tandberg valgte etterhvert å selge huset til kommunen og selv flytte inn i toppetasjen i blokka i Hekkveien 1.

Norsk Billedhoggerforening fikk leiekontrakt med Oslo kommune høsten 1967 og gjennomførte en storstilt oppussing av huset.

Klikk på bildet for å komme til 3D-visning av Billedhoggerhuset. Foto: Istvan Virag

Villa Furulund 1889

BESØK OSS

For å komme til Norsk Billedhoggerforening kan du ta t-banens linje 5 til Carl Berner og gå rett opp til huset. Carl Berners plass er et knutepunkt for en rekke kollektivtilbud og buss 20, 21, 28, 31, 33 og trikkelinje 17 har stoppested her. Carl Berners plass er i gåavstand fra Grünerløkka, Sinsen og Tøyen.

Norsk Billedhoggerforenings galleri har åpningstid mandag–fredag 11-16 og lørdag-søndag 12-16.
Parken er åpen for besøk også utenom galleriets åpningstid. Huset er tilpasset for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Se vårt utstillingsprogram for oppdatert info om utstillinger og ta kontakt med oss dersom det skal avtales omvisning.

PROSJEKTROM CARL BERNER

Prosjektrom Carl Berner er et eksperimentelt visningssted på Carl Berner t-banestasjon. Visningsstedet er utfordrende og aktiviserende for både kunstnerne og publikum. Mange av kunstnerene som stiller ut i rommet gjør stedsspesifikke prosjekter som er relatert til nærmiljøet.

Det er påkrevd at alle utstillinger tar rommet og stedet i betraktning. Stedet er et ikke-konvensjonelt visningssted og dette gjør at utstillingene treffer mange forskjellige publikumsgrupper og skaper nye og spennende møter i relasjonen kunstner - kunst - sted - betrakter.

Utstillingene i prosjektrommet velges av Norsk Billedhoggerforenings galleriråd. Prosjektrommet består av en galleridel på 60kvm, samt 8 store montre. Utstillingene skiftes to ganger årlig og fungerer som en slags temporære utsmykkinger.

Prosjektrom Carl Berner er støttet av Sporveien.

Ole-André Greger Eriksen, Waiting for the Ominous, Prosjektrom Carl Berner 2019