ALEKSANDER STAV

Sjokk (2023)

Utforsking av natur og kulturhistorie er gjennomgående i Aleksander Stavs arbeider. Kunstverkene peker tilbake til et opphav som angår oss alle, og som i vår teknologiske og digitale tidsalder kan føles mer og mer viktig å komme i kontakt med. Med arbeider utført primært i tre, utforsker Stav et materiale vi alle har en tilknytning til som referanse til naturen.

I Øvre Slottsgate blir publikum møtt av en eventyrlig, forkullet skulptur, som står i maksimal kontrast til byrommets former og overflater. Verket er laget fra ei stor bjørk som ble truffet av lynet på Hadeland i sommer. Man kan se tydelige spor av lynet i stammene. Overflaten er forkullet med flammekaster. Verket formidler den skremmende skjønnheten som finnes i naturens egne destruktive kraft. Akkurat som flere ville dyr gjør i dag, så benyttet tidlige mennesker seg av skogbranner for å overleve. Dette var trolig vår første interaksjon med ild, og antas å ha foregått for 3 millioner år siden.

Stav ønsker å gi publikum opplevelser som øker deres undring, fascinasjon og kjærlighet for naturen. Våre forestillinger om natur formes i en verden der urbanitetens kritikere hevder oss fremmedgjort fra naturen, og hvor medienes fremstillinger av naturkatastrofer og klimaendringer i stadig større grad påvirker oss til å se natur som noe både traumatisk og traumatisert. Vi lever i en tid hvor verden preges av migrasjon, klimaendringer og økologiske kriser. Aleksander Stav skaper kunstverk som konfronterer oss med tankevekkende spørsmål og holdninger til hvordan samfunnet og sivilisasjonen utvikles.