BARE MENNESKET LAGER RETTE LINJER
24.11.2018 – 13.01.2019
Lise Amundsen / Eyvind Solli Andreassen / Lissette Escobar / Anneke von der Fehr / Ellen Grieg / Carl Martin Hansen / Mattias Härenstam / Johannes Block Hellum / Karina Herteig / Aleksander Jæger / Ervin Løffler / Henry Moore / Knut Odden / Aase Texmon Rygh / Thor Sandborg / Martin Stråhle / Hanne Tyrmi
Kurator: Silja Leifsdottir
Vi er glade for å presentere denne gruppeutstillingen som tematiserer begrepet biomorfisme. Biomorfisme er en bevegelse innenfor den vestlige moderne kunsthistorie som har vært tilstedeværende siden begynnelsen av 1900-tallet og frem til vår tids nymaterialisme. Ved å undersøke biomorfisme som en kontekst og felles betegnelse for alle deltagende kunstnere, forsøker denne utstillingen å bygge en bro mellom ulike generasjoner og tradisjoner i norsk skulpturhistorie.
Begrepet biomorfisme ble opprinnelig tatt i bruk av antropologen Alfred Cort Haddon i 1895 som et samlebegrep for alt som representerer det levende. Deretter ble begrepet plukket opp av Alfred Barr i katalogen til den betydningsfulle utstillingen Cubism and Abstract Art på MoMA i 1936. Definisjonen blir i dag brukt om noe som ligner eller foreslår former for levende organismer, ofte organiske i sitt formspråk. Dette er altså et relativt inkluderende begrep for alt det menneskeskapte som etteraper naturen, inkludert mennesket selv.
De siste ti årene har det dukket opp nye temaer og tendenser i samtidskunsten, tendenser som kan sies å være i opposisjon mot 90-tallets nykonseptualisme og tekstbaserte kunst. I nymaterialismen gjenopptar man tradisjonelle filosofiske spørsmål omkring natur versus menneskets virke. Begreper som objektorientert ontologi og spekulativ realisme forsøker å gi oss en ny forståelse av den materielle virkeligheten; en virkelighet hvor mennesket ikke lenger er tingenes målestokk, men et av mange elementer i et stort økosystem hvor alt som er virkelig kan betraktes som et autonomt objekt, ontologisk likestilt alle andre objekter. En drøm eller myte kan altså betraktes som et objekt på lik linje med en stol, og en bevegelse eller en person kan sidestilles med et tre i skogen.
Selv om tittelen og påstanden om at BARE MENNESKET LAGER RETTE LINJER er en sannhet med modifikasjoner, gir den et hint om denne utstillingens formale fellesnevner samtidig som den antyder en felles interesse om å utforske det intuitive, romantiske, mytiske og organiske fremfor det pragmatiske, strukturelle, rettlinjede og intellektuelle.
Velkommen!
For ytterligere informasjon ta kontakt med daglig leder Erik Steen
erik.steen@skulptur.no
+47 918 86 181 / +47 22 37 77 80
Lissette Escobar har mottatt støtte til utstillingen fra Bildende Kunstneres Vederlagsfond og Kulturrådet.
Foto: Istvan Virag