BHF_2018_10_Wyller_Midtskau_WebRes_06_redigert.jpg

SVERRE WYLLER / MATTHEW QUENTIN MIDTSKAU

Norsk Billedhoggerforening, huset og parken
Visningsperiode 12.10 - 18.11.2018

Norsk Billedhoggerforening er stolte av å presentere en utstilling med kunstnerne Sverre Wyller og Matthew Quentin Midtskau, to kunstnerskap fra forskjellige generasjoner som aldri har blitt vist sammen tidligere. Til utstillingen har begge produsert nye verk i dialog med hverandre. Med presisjon, eleganse og nøkternhet viser Wyller og Midtskau oss to ulike perspektiver der gjenbruk er en fellesnevner. Det ligger en omsorg for materialer og miljø i arbeidsmetoden til både Wyller og Midtskau, men gjenbruk har også sine praktiske sider og frigjør kunstneren fra økonomiske belastninger i opposisjon mot vekstsamfunnet og etablerte forventninger.

Apollo_høydeformat.jpg

AURORA SANDER: HJELP, VI FLYTtER! / BUST A MOVE

Norsk Billedhoggerforening, huset og parken
Visningsperiode: 25. august - 30. september 2018

Vi er stolte av å kunne presentere den første bredt anlagte utstillingen med kunstnerduoen Aurora Sander i Norge. Dette er den første utstillingen i vårt nye galleri og med sin særegne lekenhet lager de nyskapende stedsspesifikke verk som inviterer publikum til å ta hele huset i bruk.

Klokken 16.00 hver dag nullstilles utstillingen og legges tilbake i flyttekassene.

Shelter_01_liten.jpg

VIEL BJERKESET ANDERSEN:BAKENFOR STREKEN

Carl Berner Prosjektrom
Visningsperiode: mai–oktober 2018
I NBFs prosjektrom i Carl Berner T-banestasjon inviterer Viel Bjerkeset Andersen deg til å stoppe opp et sekund å reflektere over alle strekene, grensene og linjene vi balanserer på, og mellom, hver eneste dag. I hverdagen er de fleste av oss omgitt av streker, usynlige linjer, uttalte og usagte normer og regler. Det være seg en linje mellom hva som er rett og galt, eller en linje som lager et skille mellom «oss» og «dem».

Tittelen til Viel Bjerkeset Andersens installasjon BAKENFOR STREKEN referer til verkets fysiske aspekt der det er laget 3-dimensjonale tegninger med lystråd, men tittelen henspiller også til den mer abstrakte og tenkte streken som symboliserer en grenselinje.

Prosjektrom Carl Berner følger t-banens åpningstider.

lyche.jpg

Josefine Lyche: CRYSTAL CULT

Carl Berner Prosjektrom
Visningsperiode: november – mai 2018

Midt på Carl Berner, inviterer Josefine Lyche og installasjonen Crystal Cult deg til en magisk opplevelse, der tid og rom står stille. Installasjonen Crystal Cult i Carl Berner Prosjektrom kan få en til å tenke på én scene fra et parallelt univers, eller kanskje utsikten fra vinduet til et romskip på vei til en ukjent Galakse, et sted utenfor vårt rom,- og vår tid. I Crystal Cult er krystallprismene blitt opphøyde objekter. Lyset og lysbrytningen i prismene er det som fyller rommet som et skulpturelt element, en form for lysskulptur, og når lyset slås av fremstår rommet tomt.