STUDIO 11

Studio 11 er etablert i det nye Skulpturenzentrum som støperiet Hermann Noack Bildgießerei har reist ved sitt verksted i Charlottenburg. Senteret dekker 10.000 kvadratmeter og vil inneholde 14 atelierer for profesjonelle kunstnere i tillegg til et galleri for temporære utstillinger av samtidskunst, en kafé, en restaurant, en skulpturpark og støperiets historiske samling av skulpturer.

Residenciet er initiert og finansiert av Norsk Billedhoggerforening og vi har knyttet til oss den berlinbaserte kuratoren Helga-Marie Nordby for å følge opp kunstnerene som deltar i fagprogrammene. Billedhoggerforeningen vil også bruke stedet til egne events, utstillinger og mottakelser – særlig knyttet til Gallery Weekend Berlin i april hvert år.

Et residency i Berlin gir oss en enestående anledning for å kunne introdusere norske kunstnere til en internasjonal kunstscene. Berlin er en sentral arena for kunstnere, formidlere og teoretikere og er et perfekt utgangspunkt for å profesjonalisere billedkunstnere. Vi disponerer en seksjon i skulptursenteret på 110 kvm som inneholder en møblert boenhet (50 kvm) og et fullt utstyrt atelier (60 kvm). Kunstnerne vil på denne måten kunne arbeide effektivt fra det øyeblikket de er på plass.

SØKE OPPHOLD:

Vi tar i mot søknader for atelieropphold to ganger i året. Første søknadsfrist er 1. mai 2017
Søknader behandles av NBFs styre.

Atelieret:
Atelieret er 60m2 og er utstyrt med verktøy og maskiner samt modelleringsutstyr. Bl.a. treverktøy, kavaletter, industristøvsuger, en vaskemaskin samt gipsvask.
Utstyr utover det som finnes i atelieret og egne materialer må kunstnere selv besørge.

Boligen:
Boligdelen er 50m2 og består av et lyst kjøkken/oppholdsrom, en sovedel samt et bad. Kjøkkenet er fullt utstyrt til matlaging og med kjøleskap og oppvaskmaskin. Soverommet har en dobbeltseng samt god skapplass. Oppholdsrommet har et stort spisebord og sofa. Det er installert internett som dekkes av husleie. Det er også en romslig terrasse mot elven Spree.

Søknad:
Søknaden må inneholde en kort begrunnelse for bruken i leieperioden,
Medlemmer av Norsk Billedhoggerforening kan søke om arbeidsopphold i Studio 11 for perioder på min. 1 mnd og maks 3 mnd. Vi tar nå i mot søknader for perioden fram til 31. desember 2017.

Bruk søknadsskjemaet under.
Legg ved info om deg selv og prosjektbeskrivelse for oppholdet.
Legg gjerne til foto, video, lydfiler, ref. til publikasjonar, verk, CV. Nettsideadresse.
Skriv ønsket oppholdsperiode (1-3 måneder.).

Pris:
Månedsleie er NOK 6000,-  det inkluderer atelier og bolig. Residenciet er i utgangspunktet beregnet for én kunstner som bor og arbeider der. Det er mulig å ha ektefelle/kjærste på besøk, men det er ingen barnesenger der for øyeblikket.
OBS! Dersom to kunstnere bruker atelieret økes månedsprisen med NOK 2000,-

Prosjektbeskrivelsen for arbeidet under oppholdet blir vektlagt ved utvelgelsen. Er det flere som er interessert i samme leieperiode vil søknadenes faglige innhold veies opp mot hverandre og konkrete prosjekter prioriteres. Sett gjerne opp alternativ periode for oppholdet hvis mulig.

(Ved eksisterende avtaler om oppfølgningsturer til Noack kan det søkes om kortere perioder så fremt det er ledig.)

Ved spørsmål ta kontakt med NBFs administrasjon.

• Søknadsskjema

Studio 11