NBF lanserer residency i Berlin!

Norsk Billedhoggerforenings nye residency i Berlin åpnes offisielt ved statssekretær Bård Folke Fredriksen fredag 10. februar kl 19:00.

Residenciet er etablert i det nye Skulpturenzentrum som støperiet Hermann Noack Bildgießerei har reist ved sitt verksted i Charlottenburg. Senteret dekker 10.000 kvadratmeter og vil inneholde 14 atelierer for profesjonelle kunstnere i tillegg til et galleri for temporære utstillinger av samtidskunst, en kafé, en restaurant, en skulpturpark og støperiets historiske samling av skulpturer.

Residenciet er initiert og finansiert av Norsk Billedhoggerforening og vi er nå i dialog med samarbeidspartnere for å utvikle ulike faglige program for kunstnere som skal besøke Berlin. Vi ønsker å etablere en reise- og stipendordning for nyutdannede kunstnere som vil arbeide med støpeteknikker i samarbeid med Noack og et profesjonaliseringsprogram for etablerte kunstnere. NBF har knyttet til seg den berlinbaserte kuratoren Helga-Marie Nordby (f. 1977) for å følge opp kunstnerene som deltar i fagprogrammene. Billedhoggerforeningen vil også bruke stedet til egne events, utstillinger og mottakelser – særlig knyttet til Gallery Weekend Berlin i april hvert år.

Et residency i Berlin gir oss en enestående anledning for å kunne introdusere norske kunstnere til en internasjonal kunstscene. Berlin er en sentral arena for kunstnere, formidlere og teoretikere og er et perfekt utgangspunkt for å profesjonalisere en ny generasjon billedkunstnere. Vi disponerer en seksjon i skulptursenteret på 110 kvm som inneholder en møblert boenhet (50 kvm) og et fullt utstyrt atelier (60 kvm). Kunstnerne vil på denne måten kunne arbeide effektivt fra det øyeblikket de er på plass.

– Det er helt unikt at våre medlemmer nå får en mulighet til å jobbe tett med en av verdens beste kunstprodusenter i et profesjonelt tilrettelagt miljø. Kunstnerne vil få tilgang til erfaringen familiebedriften Noack har bygget opp gjennom generasjoner i samarbeid med verdenskjente kunstnere som bl.a. Käthe Kollwitz, Georg Kolbe, Henry Moore, Joseph Beuys og Georg Baselitz, sier daglig leder Erik Steen.

For mer informasjon kontakt Billedhoggerforeningen på email nbf@skulptur.no eller telefon 22 37 77 80.

Pressen er velkommen til å delta på den offisielle åpningen fredag 10. februar kl 19:00-21:00.

Adresse for residenciet:
Norsk Billedhoggerforening / Studio 11
Am Spreebord 9
10589 Berlin
http://www.spreebord.de (Skulpturenzentrum)
http://www.noack-bronze.com (Hermann Noack Bildgießerei)

Søke om opphold
NBFS medlemmer kan nå søke om opphold i Berlin fra mars 2017. En kortfattet søknad om hva du ønsker å gjøre i Berlin og hvilken periode du foretrekker behandles fortløpende av administrasjonen. Normalt ønsker vi å tildele fulle måneder. Minimumstiden for opphold er én måned, maksimum er foreløpig satt til tre måneder. Kunstnere med et allerede etablert samarbeid med Noack kan søke om kortere perioder. Det er ingen betingelse for opphold at man skal samarbeide med støperiet, man kan bruke atelieret til selvstendig arbeid. Egenandel ved opphold er satt til kr 6.000 pr mnd.

For mer informasjon kontakt daglig leder Erik Steen på email erik.steen@skulptur.no eller mobil 91886181.