Kunst i det offentlige rom

Anthony Gormley: Site of Remembrance. Monument over de norske jøder som ble deportert og drept under 2. verdenskrig. Akershusstranda 2000.

Norsk Billedhoggerforening tilbyr en rekke tjenester i forbindelse med kunst i offentlig rom. Fra administrasjon og sekretariat til juryering og planlegging. Vi utlyser konkurranser, veileder mht kontrakter og økonomi, samt bistår i forarbeidet med evtentuelle prekvalifiseringer.

Vi har deltatt i arbeidet med en rekke kunstprosjekter i det offentlige rom helt siden Norsk Billedhoggerforening ble startet i 1946 og har en unik erfaring og kunnskap om gjennomføring av offentlige og private konkurranser. Vi er den eneste kunstnerorganisasjonen i Norge som innehar en slik kompetanse og rutinene for slike prosjekter.
Ta kontakt med vår administrasjon for å få informasjon om hvordan man kan gjennomføre kunstprosjekter i det offentlige rom.

Eksempler på prosjekter med kunst i offentlig rom de siste ti årene der NBF har har fungert som rådgiver, produsent, arrangør eller administrasjon:

• Kunstnerisk utsmykking av parkområde ved Vøyen bro, Oppdragsgiver: Legatet til Oslo Bys Forskjønnelse (2014-2015)
  • Scultural Artwork Commission for YARA International's headquarters, Oslo. Oppdragsgiver: YARA (2014-2015)
  • Minnesmerke over Osvald sabotørene og de falne ved NSB i 2. verdenskrig, Jernbanetorget, Oslo. Oppdragsgiver: LO/NSB (2013-2015)
  • Christian Fredrik monument/statue på Eidsvolls plass, Oslo. Oppdragsgiver: KORO/Presidentskapet Stortinget (2013-2014)
  • Konkurranse om statue av Anne Brannfjell, Ekeberg skole, Oslo. Oppdragsgiver: C. Ludens Ringnes stiftelse (2013-2015)
  • Konkurranse om utførelse av skiløperskulptur til Skiforeningen, Holmenkollen skianlegg, Oslo. Oppdragsgiver: Skiforeningen (2013-2015)
  • Konkurranse om statue av tungtvannssabotøren Joachim H. Rønneberg. Oppdragsgiver: Ålesund Øst Rotary Klubb og Aalesunds Museum (2012-2014)

• Roald Amundsen Minnesmerke, Bygdøynes, Oslo. Oppdragsgiver: Komité for et nasjonalt minnesmerke over Roald Amundsen (2008-2011)

• Kunstnerisk utsmykking av tre rundkjøringer i Brummundal sentrum. Oppdragsgiver: Ringsaker kommune/Statens Vegvesen (2011-2012)

• Konkurranse om minnesmerke for vietnamesiske flyktninger, Bygdøynes, Oslo. Oppdragsgiver: Prosjektgruppen for Vietnamesiske Flykningers Minnesmerke (2011-2013)

• Konkurranse om byste av arkitekt Christian Grosch, Universitetet i Oslo. Oppdragsgiver: Oslo Kommune (2011)