Casa Randi - Leilighet/atelier i Icod de Los Vinos på Tenerife

Icod de los Vinos. Photo: Marc Ryckaert

Casa Randi ligger i landsbyen Icod de los Vinos nord-vest på øya. Icod er en gammel by med mange vakre hus, frodige hager og mange trær. Her finner du også de butikkene du trenger, bensinstasjon og bilverksted, banker og leger. Vil du ha flere kulturtilbud, som museer ol., kan du reise til hovedstaden Santa Cruz som ligger ca. 6 mil mot nordøst. Tenerife har et behagelig klima året rundt. Det blir sjelden for varmt og temperaturen ligger i gjennomsnitt på rundt 25 grader. Men det kan komme kjølige dager vinterstid, særlig på nordsiden. Klima på denne delen av Tenerife kan også være fuktig.
Hvis huset og annekset har stått ubrukt en periode vil det trenge utlufting når noen kommer. Fuktigheten der nede kan vi ikke gjøre noe med, men husk å lufte godt. Er det regn en dag, skinner sansynligvis sola på sørsiden 3/4 time kjøring over fjellet. Det er i sør de typiske turiststedene ligger, der er det varmere og mer ørkenklima.

Flere bøker med informasjon om stedet og Tenerife finnes i Casa Randi.

Info om huset
Eiendommen består av et hovedhus og hageanneks / gjestehus samt en beplantet hage.
Hovedhuset var tidligere en gammel finca, dvs bondegård og ligger i øvre del av byen, ca 2 km. fra sjøen. Tomta er på vel 800 m2 og rundt hagen er det en høy mur som skjermer for innsyn. Hagen er frodig med appelsin- og sitrontrær, høye palmer, mimosa og nåletrær, blomstrende busker og vakre blomsterbed. Hovedbygningen består av kjøkken, stue / spiserom, toalett, bad, soverom og atelieret på 42 m2. Annen etg. består av sovrom og bad. Hagehuset inneholder to soverom med innlagt vann. Stedet blir stadig vedlikeholdt, men særlig p.g.a. fuktighet dukker det jevnt opp nye behov.
Både sengetøy og håndklær (inkl. badehåndklær) finnes også på stedet og i atelieret er det vaskemaskin for tøyvask.

Søknad
Casa Randi har enkel standard og er et arbeidssted mer enn et feriested. Man kan leie stedet inntil to mnd. av gangen og man kan få ha stedet alene. Alle billedkunstnere kan søke om opphold, men medlemmer i NBF og TF har prioritet hvis flere søker om samme periode. Etterspørselen er stor, så hvis flere melder sin interesse for samme periode, bes dere ta kontakt med hverandre og bli enige om en løsning.
Søknader om opphold på Casa Randi er lagt opp med årshjul hvor opp -holdene går fra 21. august ett år t.o.m. 20. august neste år.
Skriv en kort søknad med noe presentasjon av eget arbeid, og begrunn oppholdet. Søknaden må inneholde ønsket periode og ev. alternativ periode.

Medlemmer av Norsk Billedhoggerforening, (NBF), Steinskulptur AS  og Tegnerforbundet (TF) har prioritet på å bruke stedet.
Arbeidsopphold blir prioritert og barnefamilier prioriteres i skoleferier, men vær oppmerksom på at da er reisene ofte dyre.                   Andre kan få leie det hvis det er ledig, men må betale litt mer.

Neste Søknadsfrist: 20. mai 2018

Søknad sendes:
Mette Camilla Skadberg
Fabrikkvn. 4, 8340 Stamsund
Mobil: +47 977 09 619
Email: m-skadbe@online.no

Depositum og leie
Når du har fått bekreftet opphold for en periode ved tildeling av plass, betaler du inn et depositum og leien betales i etterkant. Depositum refunderes ikke ved avbestilling. Du kan ev. få det dekket av forsikring.

Depositum ved opphold 1-4 uker
Enkelt pers: kr. 1 000
Familie: kr. 1 500

Depositum ved opphold over 4 uker: kr. 2 000
Depositumsbeløpet / leie overføres til DNB konto: 1210.48.50403 (Husk å merke innbetalingen med navn.)

Depositumet betales for å sikre at det ikke ender opp med avbestillinger like før avtalt opphold. Det henstilles til brukerne at det blir gjort opp for alle som er med på turen, også de som kommer og er der uten å ha meldt fra på forhånd. Fagforeningene påpeker at det gjennom årene har vært noen uregelmessigheter på dette.

NB: Husk å meld fra hvis turen blir avlyst! (Hvis turen avlyses må den avtalte vedlikeholdsleien = depositumet betales). Mer info om priser for opphold følger under.

Adresse, telefon og internett: Casa Randi, Calle Bethencourt Castro 13, 38430 Icod de los Vinos, Tenerife.

Postgang til Tenerife er sen. Det er internettilgang i huset.

Betaling for opphold (vedlikehold):

Medlemmer av TF og NBF pr. uke:
Enkelt pers.: kr. 1 000
Famile m. barn under 15 år kr. 1 500
Familie m. barn over 15 år kr. 2 000

Ikke-medlemmer, pr. uke:
Enkeltpers: kr. 1 200
Familie m. barn under 15 år: kr. 2 500
Familie m. barn over 15 år: kr. 3 000

Døgnpris pr. pers. medl/ ikke-medl kr. 200/300
Døgnpris familie medl/ ikke-medl kr. 500/700

NB. Det er utrolig viktig at alle gjør opp for seg og sine gjester. Ellers vil ikke vedlikeholdsutgiftene og driften av oppholdsordningen kunne dekkes med opphold. Som tidligere forbeholdes retten til å sende regning i etterkant hvis du har hatt overnattingsgjester som ikke gjør opp for seg.

Vaktmester
Ekteparet Cori Fragosi og Emanuel Jesus Garzia er ansatt for å passe på eiendommen. Cori (Corimoto) Fragosi og Jesus Emanuel Perez
m.  0034 628 169664   /  m.  0034 646 172933

Viktig. Ring Cori før du reiser hjemmefra og si fra hvilken dag og når du kommer (på spansk)! De bor ovenfor Casa Randi og kommer med nøkler til porten og huset.

Hele huset skal rengjøres for neste arbeidsopphold og ønsker du at Cori og mannen hennes tar rengjøringen etter deg ved avreisen, gjør du opp med dem direkte. Prisen er 50 Euro.

Reisen
Flere flyselskaper, bl.a. Norwegian flyr direkte til Tenerife, i tillegg til div. charterselskaper. Sjekk også Ryanair, men de flyr ikke direkte fra Oslo. Fra flyplassen kan en ta buss (med reiseselskapet eller lokal) til Puerto de la Cruz og taxi (evt. buss) videre til Icod.
Sjekk ev. buss fra flyplassen til Icod på Tenerife public buses og titsa.com
Bussstoppene er like ovenforfor hovedutgangen.
Eller en kan leie bil. Bil kan leies på flyplassen eller i Icod. Det kan ordnes ved ankomst eller på forhånd. Ha et godt opphold på vakre Tenerife.

Ett av medlemmer i TF, Ingunn Mosberg, har et hus med atelier på La Gomera som kan leies. Hun kan kontaktes på enten tlf: 66 96 00 62 eller mobil: 414 11 335.